Tar lång tid på gymmet

Home Forums Allmänt om gymträning Tar lång tid på gymmet

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #65985
    #465621

    1)Nu är det så att det runt 2 timmar för mig att bli trött i musklerna. Är det lugnt att träna så ”länge” eller ska jag trippa ner på tiden?

    2)Är detta ett bra träningschema(Övningarna vet jag vilka ja ska köra så vill bara veta om schemat är bra), ge även kritik.
    Här är mitt träningsschema:

    Mån:Rygg&Biceps
    Tis:Bröst&Axlar
    Ons:Ben&Mage
    Tors:Vila
    Fre:Rygg&Biceps
    Lör:Triceps&Underarm
    Sön:Vila

    #465622

    Kör hårdare? Högre vikter, lägre reps? Varje rep&set till dödeeeeen!

    #465623

    Kör RIKTIGT tungt 3-8 reps, ska jag öka på setsen, kör 3-4 sets per övning nu.

    #465624

    men frågan är.. kör du till DÖDEEEEEEEN?

    #465625

    Högre intensitet(mindre vila mellan seten).

    #465626

    Om du orkar köra i 2 timmar beror det sannolikt på att du har alldeles för lång vila mellan dina set / övningar. Som de ovan sagt, öka intensiteten, prova att superseta övningar, vila max 1 minut. Den som kan hålla en vacker min när den tränar, tränar helt enkelt inte hårt nog :) Så fokusera på övningarnas utförande, kör tills du ser ut som ett russin i ansiktet, och ha som mål att vara klar på en timme.

    #465627

    Det är ingen som helst fara att träna så länge, kanske inte nödvändigt men det är en annan fråga. Bry dig inte om tiden så mycket, får du gjort det du vill få gjort utan att drälla och slösa tid i onödan så är det huvudsaken.

    #465628

    Kör ca. 1 h, 30 min själv, men måste medge att jag skulle orka mindre om jag la på mer vikter; märkte det senast när jag la på extra vikter.

    #465629

    Vad är ett Superset?

    #465630

    Tack Glenn

    #465631
    Zerook wrote:
    Vad är ett Superset?

    När du alternerar två övningar.
    Många föredrara att superseta antagonister, dvs muskler som är varandras motsatts, exempelvis biceps och triceps. Givetvis kan du superseta även andra muskelgrupper, jag personligen går efter vad som känns bra för min kropp.

    Så du kör t.ex bicepscurls, när du är klar börjar du direkt köra triceps pushdowns och först när du är klar med den övningen vilar du. Du har du kört 1 superset.

    Finns även triset/megaset där du kombinerar flera olika övningar, så principen direkt på nästa övning och vila inte förrän du är klar med hela ”varvet”. Höjer intensiteten på passen.

    #465632

    Jag är ju av den tron att ett kortare gympass på 35-45min är effektivare än ett jättelångt på 2timmar. Jag har svårt att se effektiviteten med att avklara 2st muskelgrupper på så pass lång tid som 2 timmar, har du mycke vila mellan seten’? Hade jag vart du hade jag skurit ner passet bra mycke över 50 minuter i alla fall..

    För att kommentera ditt schema så kör jag aldrig bröst&axlar eller rygg&triceps samma dag :) Gillar inte att blanda sekundärt med primärt.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.