Tips för att genomföra ”finnen”!?

Home Forums Allmänt om gymträning Tips för att genomföra ”finnen”!?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • Author
    Posts
  • #546694

    Jag och en polare har slagit vad med en kille på gymet att vi skall klara att göra en ”riktig” repetition av finnen. Övningen jag syftar på är då du med hjälp av en kompis som håller tag i dina fötter – eller någonstans att sätta fast dem – börjar ståendes på knä och sedan fäller du kroppen framåt hela vägen till golvet, och sedan tillbaka med rak kropp utan att hjälpa till med armarna. Såvitt jag vet kallas den för ”finnen”?

    Frågan är hur man blir starkare i denna övningen? I dagsläget är jag inte ens i närheten av att klara av att dra mig upp från golvet. Att göra negativa reps genom att hålla emot på nedervägen går bra, men är inte i närheten av att komma upp ifrån golvet.

    Med tanke på min vikt i förhållande till min styrka i benen i övriga övningar tycker jag inte det borde vara så svårt.

    Den här killen påstår att alla som är vältränade klarar av att göra minst 1 positiv repetition av finnen. Det hade varit kul att klara det för att få sätta honom på plats :)

    Tacksam för alla tips! :emo-thumb

    #70742
    #546695

    Träna dina hamstrings och gluteusmuskler tills du klarar det helt enkelt. Håll armarna bakåt när du kör den för att fördela vikten något bakåt, ev kan du skjuta bak arslet något så att inte låren utan bara huvud/bröst nuddar marken innan du drar dig uppåt.

    #546696

    Haha att göra finnen! Det här var något nytt, måste jag fixa =).

    Vad kallas det om man ligger på rygg med benen böjda om sidan av kroppen så att du har tårna i golvet vid rumpan ungefär, sedan reser man sig till stående utan att använda armarna. Fällkniven? Hehe..

    #546697

    Den övningen är ju brutal.. Håller med Tommy. Men du kan ju testa att göra halva rörelsen (eller så långt du klarar av) och succesivt gå längre och längre ner :)

    #546698

    Putta dig upp från golvet.

    #546699

    Intressant tips, skall prövas och se ifall det går lättare.

    Det är verkligen en brutal övning ja. Hela grejen är ju att man inte vill behöva putta upp från golvet utan klara det själv.

    Jag funderar på hur ens kroppsbyggnad och genetiska förutsättningar spelar in eller om det bara är råstyrka som gäller..?

    #546700
    Jay wrote:
    Putta dig upp från golvet.

    :D

    Jo, det är ju ett sätt att göra den på. Explosiva finnen då kanske…. :)

    #546701
    kiggs_ wrote:
    Jag funderar på hur ens kroppsbyggnad och genetiska förutsättningar spelar in eller om det bara är råstyrka som gäller..?

    Givetvis blir det lättare om man ser ut som en pinne i överkroppen och har 2 grymt muskulösa lår. Annars har musklerna samma ursprung/fäste. Rörelsebanan kan vara något kortare på de med kortare lårben vilket skulle kunna hjälpa något kanske (dock osäker här).

    #546702

    Någon som kan länka en film på finnen?

    #546703

    [http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/ASHamstringRaiseSelf.html]

    [http://www.styrkeprogrammet.se/ovningsarkiv/598]

    #546704

    Ah! Finnen är en helt underbar övning och ingår nästan alltid i mina benpass.

    Jag brukar köra den på en latsdragmaskin…ställer mig på knä på sätet och kilar fast hälarna under knädynan. Sedan har jag en bänk framför mig för att kunna hjälpa till att trycka upp mig. Är dock för svag för att klara av att dra mig upp helt med enbart muskelstyrka…

    De sista seten händer det att jag tar hjälp av rep och lite vikt på magasinet för att ”reppa ur”.

    Rätt eller fel, ingen aning. Men det tar bra iaf. :)

    #546705
    Jay wrote:
    Putta dig upp från golvet.

    Helt rätt. Assistera med armarna precis så mycket som behövs för att klara den koncentriska fasen, med tiden behöver man mindre och mindre hjälp från armarna och till slut klarar man en rep på egen hand.

    Det behövs mycket styrka i hamstrings, röv och ländrygg för att klara att göra övningen. Samtidigt tror jag att den största delen är att helt enkelt nöta in övningen, ”knäcka koden” tror jag någon kallade det. Jag har klarat ett par reps på finnen men det tror jag inte att jag gör längre då jag inte har kört den på ett tag. Ändå så är jag starkare i alla inblandade muskler nu än jag var då, jag antar att något saknas i samspelet mellan musklerna.

    Övningen blir förresten lättare om man böjer höften lite, så det kan vara en bra progression att först klara den med lätt böjd höft och sedan satsa på att göra det med rak höft.

    #546706

    Måste börja köra denna övning den verkar rolig

    #546707

    Testa i latsdrag eller med rep i cable, oftast kan du kila fast dig någonstans under viktmagasinet i cablen och på så vis öva med lite motvikt.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 21 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.