Tips vid fail knäböj

Home Forums Allmänt om gymträning Tips vid fail knäböj

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #70265
    #520155

    Som topic lyder, har någon några tips om man failar på knäböj?
    På det stället där jag tränar är det fristående knäböj som gäller, ska man slänga stången bakåt? Och hur bör en passare assistera vid knäböj, om det går?

    #520157
    xxxEPxxx wrote:
    Som topic lyder, har någon några tips om man failar på knäböj?
    På det stället där jag tränar är det fristående knäböj som gäller, ska man slänga stången bakåt? Och hur bör en passare assistera vid knäböj, om det går?

    Personligen föredrar jag powerrack. Att böja på benen är ju ganska lätt oavsett belastning… Så länge du inte tippar bakåt…

    #520159
    xxxEPxxx wrote:
    Som topic lyder, har någon några tips om man failar på knäböj?
    På det stället där jag tränar är det fristående knäböj som gäller, ska man slänga stången bakåt? Och hur bör en passare assistera vid knäböj, om det går?

    Här visas det föredömligt hur man räddar sig vid fail i knäböj. [http://www.youtube.com/watch?v=kbYouUMTdeQ]

    Med en passare i knäböj så är det lämpligt om passaren står bakom och följer med i rörelsen och ger hjälp när det behövs genom att putta upp med händerna i böjarens armhålor.

    Zercherböj kan kanske vara ett alternativ annars.

    vasslefranmjolk wrote:
    Personligen föredrar jag powerrack. Att böja på benen är ju ganska lätt oavsett belastning… Så länge du inte tippar bakåt…

    Så ett powerrack är bäst när det inte finns att tillgå? :

    #520161
    Dispatcher wrote:
    Här visas det föredömligt hur man räddar sig vid fail i knäböj. [http://www.youtube.com/watch?v=kbYouUMTdeQ]

    Med en passare i knäböj så är det lämpligt om passaren står bakom och följer med i rörelsen och ger hjälp när det behövs genom att putta upp med händerna i böjarens armhålor.

    Bra tips:up: Så är ställningen man får bruka där jag tränar, vilket inte känns helt tryggt när man inte vet hur man ska göra när man inte orkar. Men det vet jag nu:)

    #520163

    Passaren bör hålla händerna fram mot bröstet och inte i armhålan/ ryggen så att man kan hjälpa till att räta upp personen som böjer.

    #520165

    Om du är själv så kan du rulla stången över nacken, det funkar bra.

    #520167

    Man bör vara så smart att man väljer ett gym som har Powerrack, och framför allt…. ANVÄNDER detta när man kör knäböj. Finns tyvärr många exempel på vad som hänt när folk inte gjort detta…

    #520170
    Karl Alfred wrote:
    Nu finns det ett powerrack i den här träningslokalen. Och att träna själv i en källarlokal med de här vikterna visar på mycket dåligt omdöme.

    Eller stooor cooolhet….

    #520172

    Det bästa när man lyfter tungt (ska maxa) är ju att en står bakom, och två som tar vikterna på var sin sida.. Alltså tre/fem passare. Men nu har ju inte alla tillgång till det. :)

    #520174
    PatrikBergman wrote:
    Det bästa när man lyfter tungt (ska maxa) är ju att en står bakom, och två som tar vikterna på var sin sida.. Alltså tre/fem passare. Men nu har ju inte alla tillgång till det. :)

    Brukar inte funka så bra, om ett knä plötsligt ger sig, har jag sett…

    #520175
    Arne Persson wrote:
    Brukar inte funka så bra, om ett knä plötsligt ger sig, har jag sett…

    Ne, det har du rätt i men passarna bör ju vara redo och går ett knä när man böjer tungt är det inte mycket som hjälper..

    #520177
    PatrikBergman wrote:
    Ne, det har du rätt i men passarna bör ju vara redo och går ett knä när man böjer tungt är det inte mycket som hjälper..

    Jo, ett Powerrack.

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.