Träna magen 3 gånger veckan, för mycket?

Home Forums Allmänt om gymträning Träna magen 3 gånger veckan, för mycket?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #70997
    #550256

    Tjena, undrar om man kan träna magmusklerna 3 gånger i veckan, syftar då på Måndag, Onsdag, Fredag. Kör 3-4 övningar varje gång, 3-4 set på övning och repsen varierar från 25-45. Har hört att man kan köra magen ofta, men undrar verkligen om magen hinner återhämta efter bara 48h?
    Tacksam för svar.

    #550257

    Pröva och se om du får önskade resultat.
    Vi vet inte, förmodligen en aning individuellt.
    Magträning har f ö tagits upp i mängder med andra trådar, sök så hittar du massor jag inte orkar skriva.

    #550258
    Danninho wrote:
    Tjena, undrar om man kan träna magmusklerna 3 gånger i veckan, syftar då på Måndag, Onsdag, Fredag. Kör 3-4 övningar varje gång, 3-4 set på övning och repsen varierar från 25-45. Har hört att man kan köra magen ofta, men undrar verkligen om magen hinner återhämta efter bara 48h?
    Tacksam för svar.

    Träna magen som du tränar allt annat.

    #550259
    Danne.v wrote:
    Träna magen som du tränar allt annat.

    +1. Magen är lika mycket muskel som bicep. Tung träning och mycket vila kommer ge bra resultat. Utöver detta är det många övningar som aktiverar magmusklerna ganska mycket, tänk knäböj t.ex.

    #550260

    Om du vill ha en uthållig magmuskulatur så är det ett utmärkt sätt att träna på.

    #550261
    Danninho wrote:
    Tjena, undrar om man kan träna magmusklerna 3 gånger i veckan, syftar då på Måndag, Onsdag, Fredag. Kör 3-4 övningar varje gång, 3-4 set på övning och repsen varierar från 25-45. Har hört att man kan köra magen ofta, men undrar verkligen om magen hinner återhämta efter bara 48h?
    Tacksam för svar.

    Kan, kan du, men frågan är om det är meningsfullt i egensyfte… att träna mage ”för att” så att säga.
    För mig skulle det kännas onödigt att träna mage i den stora volymen, det är sett till totalt antal set, mer än vad jag tränar dagligen. Men känner du mening med det så kör på :emo-thumb

    #550262

    jag vet med mej själv att jag lätt fuskar bort magen om jag lägger den som egen muskelgrupp,därför brukar jag oftast köra en magövning per träningsdag, ca 15 reps i 3-4 set,oftast med vikt. jag tycker det funkar bra för mej och har blivit betydligt starkare i magen av detta. men testa dej fram för att hitta rätt för dej,tror inte det finns någon muskelgrupp som är så diskuterad som just magen :)

    #550263

    Har inte magen som vaderna snabbare återhämtning eller är det bara en myt?.

    #550264
    Rasmus90 wrote:
    Har inte magen som vaderna snabbare återhämtning eller är det bara en myt?.

    tror inte någon av dom återhämtar sej snabbare rent så,dock är både vaderna och magen muskelgrupper du använder extremt mycket till vardags även utan att du tänker på det,det är det som gör dom så svåra att träna på gymmet

    #550265
    Flessa wrote:
    Jag har hört av en av de riktigt stora byggarna på mitt gym att magen och vaderna består utav vad han sa ”rakfibriga” muskler, vilket gör att de kan tränas oftare. Hur tillförlitligt det är kan jag dock inte uttala mig om, jag ser iallafall vader & magen precis som alla andra muskler i kroppen. Sedan förstår jag över huvud taget inte varför folk i stora dra är så jävla fixerade vid att träna magen så otroligt mycket.

    hurvida dom är rakfibriga,sned fibriga eller ofribriga vet jag inget om,vet dock att väldigt många har svårt att öka muskelstorlek i just vader och mage då dessa utsätts för ansträngning hela dagen lång. att folk är fixerade vid just magen är för att få fram rutorna,synd att dom missar hela biten med underhudsfett :nono:

    #550266
    Rasmus90 wrote:
    Har inte magen som vaderna snabbare återhämtning eller är det bara en myt?.

    Återhämtningen beror på dels hur hårt du tränat samt på hur din återhämtningsperiod ser ut, dvs om det är aktiv återhämtning eller raklång på sängen eller i sittande i kontorsstol i 3 dagar som gäller. Därutöver tillkommer att stora muskelgrupper tar längre tid att återhämta än små. Sedan finns det vissa variationer i kroppen att ta hänsyn till där t ex blodcirkulationen i axlarna inte är lika god som i många andra muskler. Rotatorcuffarna är bl a därför något känsligare för överansträngning.

    Flessa wrote:
    Jag har hört av en av de riktigt stora byggarna på mitt gym att magen och vaderna består utav vad han sa ”rakfibriga” muskler, vilket gör att de kan tränas oftare. Hur tillförlitligt det är kan jag dock inte uttala mig om, jag ser iallafall vader & magen precis som alla andra muskler i kroppen. Sedan förstår jag över huvud taget inte varför folk i stora dra är så jävla fixerade vid att träna magen så otroligt mycket.

    Det finns de som har kommit dit dom är inte tack vare det dom vet utan snarare trots det dom vet/inte vet. ;)

    Man brukar säga att man ska träna alla muskler efter i stort sett samma principer och det är en bra grundregel. Men det finns skillnader i fiberfördelning mellan muskelgrupper i en och samma individ, inte bara skillnader i fördelning av fibertyper mellan olika individer (typ I, typ II, typ IIx(tidigare kallat b). Alla männsikor har olika fördelning av fibertyper där en del kan ha bättre anlag för explosiva idrotter och andra för mer uthållighetskrävande idrotter. Genom träning sker sedan också en adaption. Detta känner de flesta till.
    Men det som kan vara intressant i sammanhanget att ha i bakhuvudet är att en del muskelgrupper i kroppen kan ha lite annan fördelning av fibrer än andra muskelgrupper. T ex behöver vi uthålliga muskler som huvudsakligen arbetar aerobt bara för att stå upp – dvs posturala muskler har mer av uthålliga fibrer än t ex armbiceps som används i högre utsträckning för att orka lyfta tyngre saker.

    #550267
    Flessa wrote:
    Sant, men jag tycker att det är minst lika snygg med köttaiga armar eller axlar som ett sexpack.

    lätt,breda axlar o rygg is tha shit :up:

    #550268

    25 till 45 reps. Why, oh, why?

    #550269

    denna bild har varit uppe förr. enäggstvillingar där den ena löper och den andra styrketränar. syns rätt klart vem som gör vad och vem som har mest välutvecklade vader.

    vet inte hur det är med mage men noterbart är ju att vader inte har samma tillväxtprocess som andra muskler…

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.