Träna mellan seten!

Home Forums Allmänt om gymträning Träna mellan seten!

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #66867
    #472253

    Jag har länge tränat med att vila mellan seten, ca 60s – 2 min beroende på övning o.s.v
    T.ex.
    Bänkpressen kör jag 2 min vila mellan seten.

    Jag kör helkroppspass sen snart ett år vilket har gett mig fantastiska resultat och p.g.a att jag kör ca: 10 övningar, med hälften tunga basövningar och andra ”komplement” övningar så kan det ta ca: 1 1/2h att träna ibland.

    Man vill träna effektivt, helst inte behöva träna så länge varje pass, så jag funderar på att köra andra muskelgrupper mellan vilan, t.ex.
    Bröst & rygg.
    Biceps & triceps.

    Är det någon som gör något liknande och kan kommentera vad dem tycker om detta, för- nackdelar?

    Med vänliga hälsningar, Armin.

    #472254

    Jag brukar köra så:up: när man orkar… men t.ex om man kör latsdrag, så brukar jag köra rygglyft imellan osv. (beror lite på hur mkt folk det är på gymmet också)

    Hoppas det var till någon hjälp!

    #472255

    Du kan ju alltid supersetta :) Tex. BicepsCurl sen Tricepspress direkt :) Funkar bra på fram, baksida lår med. Så kan ja köra ibland

    #472256

    En variant är att köra tex. mage & axlar, rygg & vader, ben & biceps… dvs varva muskler som inte påverkar varandra så mycket. Om du kör tex. rygg och biceps så blir du bara tröttare och tröttare för varje set eftersom biceps aldrig får vila emellan.

    #472257
    Armin wrote:
    Jag har länge tränat med att vila mellan seten, ca 60s – 2 min beroende på övning o.s.v
    T.ex.
    Bänkpressen kör jag 2 min vila mellan seten.

    Jag kör helkroppspass sen snart ett år vilket har gett mig fantastiska resultat och p.g.a att jag kör ca: 10 övningar, med hälften tunga basövningar och andra ”komplement” övningar så kan det ta ca: 1 1/2h att träna ibland.

    Man vill träna effektivt, helst inte behöva träna så länge varje pass, så jag funderar på att köra andra muskelgrupper mellan vilan, t.ex.
    Bröst & rygg.
    Biceps & triceps.

    Är det någon som gör något liknande och kan kommentera vad dem tycker om detta, för- nackdelar?

    Med vänliga hälsningar, Armin.

    Superset är asbra, satsa på antagonister som du nämner bröst/rygg, biceps/triceps, framsida lår/baksida lår framsida axlar/baksida axlar osv… Styrkemässigt kan prestationen gå ner i början men det tränar man upp i takt med att kroppen vänjer sig.

    Franco Columbu presenterar i sin bok ett hardcore superset som börjar med:

    bänkpress 5×8 alternerat med chins bakom nacken 4×10
    snebänk 4×10 med chins framför nacken 5×10
    osv..

    ger man inte upp så ska nog allt lösa sig:)

    #472258

    Hmm Jimmy Kej vad jag vet och har läst så är det inte på kortast möjliga tid du ska bryta ner dom.. 1-2minuters vila mellan seten är alldeles lagom specielt om man kör typ Max-OT eller liknande… Kortar du ner vilo tiden mellan seten så kommer du bara att trötta ut musklen inte belasta den. Belasta så hårt du kan som i tex max-ot minst 4rep max 6 sedan vilar du 1-2 minuter beroende på hur snabbt du blir av med mjölksyra mm sedan kör du samma antal reps igen. orkar du inte köra samma antal reps i varje set så vilade du inte tillräckligt länge.. Så kör jag och det funkar utmärkt :-)

    OCH INGA FORCED REPS ;-) VILL JU INTE FUSKA :-D

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.