Tränade muskler under fel träningspass

Home Forums Allmänt om gymträning Tränade muskler under fel träningspass

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • Author
    Posts
  • #71684
    #565697

    Jag har gymmat ett tag nu och lärt mig många nya övningar som jag trivs med. :) Men har stött på ett problem. Jag har kommit på att Jag gymmar samma muskel under två olika pass.

    Mina träningspass är upplagda på detta sätt:

    Mån: Axlar, Bröst, triceps

    Tisdag: Rygg, Biceps

    Onsdag: Mage

    Torsdag: Ben

    Jag kör 3 olika övningar per muskel, med 3 sett ggr 6-10

    gymmar ju varje muskel specificerat 3 X 3X6-10 pluss att vissa musklerna tränas en liten del, då jag kör olika övningar där en eller flera muskler blir tränade samtidigt.

    Jag gör tex. bicepscurls och två andra övningar som är specificerade på biceps och sedan kör jag chins och två andra övningar som specificerar sig på rygg. samtidigt blir krävs det lite av bicepsen.

    Tänkte nu lägga om mitt gympass till OT eller något liknande för att bygga muskler snabbare.

    Men problemet är då att jag råkar få min rygg gymmad under Axel,bröst, triceps passet samtidigt som mina axelmuskler blir gymmade under biceps, ryggpasset. 😮

    Undrar därför till er rutinerande muskelbyggare. är det dumt att man råkar gymma en liten del av en muskel i fel träningspass? :what:
    har ni möjligen haft samma problem? delge gärna det till mig då:up:

    #565698
    steinbrenner wrote:
    Jag har gymmat ett tag nu och lärt mig många nya övningar som jag trivs med. :) Men har stött på ett problem. Jag har kommit på att Jag gymmar samma muskel under två olika pass.

    Mina träningspass är upplagda på detta sätt:

    Mån: Axlar, Bröst, triceps

    Tisdag: Rygg, Biceps

    Onsdag: Mage

    Torsdag: Ben

    Jag kör 3 olika övningar per muskel, med 3 sett ggr 6-10

    gymmar ju varje muskel specificerat 3 X 3X6-10 pluss att vissa musklerna tränas en liten del, då jag kör olika övningar där en eller flera muskler blir tränade samtidigt.

    Jag gör tex. bicepscurls och två andra övningar som är specificerade på biceps och sedan kör jag chins och två andra övningar som specificerar sig på rygg. samtidigt blir krävs det lite av bicepsen.

    Tänkte nu lägga om mitt gympass till OT eller något liknande för att bygga muskler snabbare.

    Men problemet är då att jag råkar få min rygg gymmad under Axel,bröst, triceps passet samtidigt som mina axelmuskler blir gymmade under biceps, ryggpasset. 😮

    Jag förstår itne vad du menar? hur tränar du ryggen under ett bröstpass tex? menar du att den blir tränad sekundärt eller?

    #565699
    steinbrenner wrote:
    Jag har gymmat ett tag nu och lärt mig många nya övningar som jag trivs med. :) Men har stött på ett problem. Jag har kommit på att Jag gymmar samma muskel under två olika pass.

    Mina träningspass är upplagda på detta sätt:

    Mån: Axlar, Bröst, triceps

    Tisdag: Rygg, Biceps

    Onsdag: Mage

    Torsdag: Ben

    Jag kör 3 olika övningar per muskel, med 3 sett ggr 6-10

    gymmar ju varje muskel specificerat 3 X 3X6-10 pluss att vissa musklerna tränas en liten del, då jag kör olika övningar där en eller flera muskler blir tränade samtidigt.

    Jag gör tex. bicepscurls och två andra övningar som är specificerade på biceps och sedan kör jag chins och två andra övningar som specificerar sig på rygg. samtidigt blir krävs det lite av bicepsen.

    Tänkte nu lägga om mitt gympass till OT eller något liknande för att bygga muskler snabbare.

    Men problemet är då att jag råkar få min rygg gymmad under Axel,bröst, triceps passet samtidigt som mina axelmuskler blir gymmade under biceps, ryggpasset. 😮

    Undrar därför till er rutinerande muskelbyggare. är det dumt att man råkar gymma en liten del av en muskel i fel träningspass? :what:
    har ni möjligen haft samma problem? delge gärna det till mig då:up:

    Haha! Nej det är inte alls dumt att gymma ”en liten del av en muskel i fel träningspass”. De som vet vad som ”funkar” vet att de bästa muskelbyggande övningarna är flerledsövningar, basövningar. Det som bygger massa är benböj, chins, marklyft, bänk- och hantelpress mm och vad de har gemensamt är att de flesta stora muskelgrupperna aktiveras, naturligtvis i olika grad.

    Ett benpass till exempel, där man tränar benböj med skivstång, är ett helkroppspass därför att riktiga knäböj aktiverar inte bara benen utan rygg, mage, axlar, armar… hela kroppen i viss mån.

    Glöm allt vad isolationsövningar heter. De är till för erfarna kroppsbyggare som behöver ”slipa” på en viss detalj. Tro mig, du kommer att få bäst resultat med grundläggande basövningar.

    #565700
    steinbrenner wrote:
    få min rygg gymmad under Axel,bröst, triceps passet samtidigt som mina axelmuskler blir gymmade under biceps, ryggpasset. 😮

    Jag har länge propagerat för dödsstraff vid användadet av ordet ”gymma”, men fanimej om inte ”gymmad” tar priset ändå..

    Jag är gymmad.

    Aaarrgh!!! :yikes::ph34r:

    #565701
    nutz wrote:
    Jag har länge propagerat för dödsstraff vid användadet av ordet ”gymma”, men fanimej om inte ”gymmad” tar priset ändå..

    Jag är gymmad.

    Aaarrgh!!! :yikes::ph34r:

    Och exakt vad är det som är fel på detta verbaliserade substantiv? Det fyller uppenbarligen en funktion, framför allt på detta forum. ”Gymma” är avsevärt kortare än ”träna på gym, då framför allt med fria vikter och maskiner”.

    #565702
    nutz wrote:
    Jag har länge propagerat för dödsstraff vid användadet av ordet ”gymma”, men fanimej om inte ”gymmad” tar priset ändå..

    Jag är gymmad.

    Aaarrgh!!! :yikes::ph34r:

    Ordpolisen är framme. :D

    Quote:
    Undrar därför till er rutinerande muskelbyggare. är det dumt att man råkar gymma en liten del av en muskel i fel träningspass?
    har ni möjligen haft samma problem? delge gärna det till mig då

    Om det är dumt?
    Njaaee, känns det inte bra för dig att utföra en speciell övning som också inkluderar sekundärt andra muskelgrupper antar jag att det endast är byte av övningar till isolationsövningar som gäller. Eller en muskelgrupp per pass? Eller antagonistträning, typ push/pull?
    Jag har inte haft samma problem, utan tänker bara lite annorlunda.

    #565703
    nutz wrote:
    Jag har länge propagerat för dödsstraff vid användadet av ordet ”gymma”, men fanimej om inte ”gymmad” tar priset ändå..

    Jag är gymmad.

    Aaarrgh!!! :yikes::ph34r:

    Sign me in!:D

    #565704

    Man säger träna. Tränar du planis på en fotbollsplan?

    ”Du ser gymmad ut”
    ”Han är gymmad”
    ”Hon är gymmad”

    Herrelol.

    #565705

    Nä, nu tror jag det är dags att fotbolla lite. Eller kanske pingisa…:D

    Ey, nu är vi dessutom OT. Vi håller där och konstaterar att vi helst inte offtopicar.;)

    #565706
    Janpeter Sangborn wrote:
    Nä, nu tror jag det är dags att fotbolla lite. Eller kanske pingisa…:D

    Ey, nu är vi dessutom OT. Vi håller där och konstaterar att vi helst inte offtopicar.;)

    Man får absolut inte vara OT när man forumar. :D

    #565707
    nutz wrote:
    Man säger träna. Tränar du planis på en fotbollsplan?

    ”Du ser gymmad ut”
    ”Han är gymmad”
    ”Hon är gymmad”

    Herrelol.

    hah, jag ser det som rätt oväsentligt vilket uttryck man använder :p

    #565708

    Förgymmade ungar, nu håller ni er on topic!

    #565709

    ”Jag ska rinkar på hockeyrinken”
    ”Jag har träningsvärk, jag rinkade igår”
    ”Det syns att du rinkat mycket”

    Aja, nu ger jag mig. :P

    #565710
    nutz wrote:
    ”Jag ska rinkar på hockeyrinken”
    ”Jag har träningsvärk, jag rinkade igår”
    ”Det syns att du rinkat mycket”

    Aja, nu ger jag mig. :P

    haha, låt han få bli gymmad nu ;)
    och angående TS fråga så är det inget fel att musklerna arbetar mer än bara på det passet då den gruppen ska tränas. Sekundärmuskler förekommer alltid, i princip vid alla övningar. :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 15 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.