Tränar jag korrekt?

Home Forums Allmänt om gymträning Tränar jag korrekt?

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #70317
    #521626

    Tjena!

    Jag behöver lite rådgivning kring min träning nu, då jag haft en vana att träna fel förr. Men då handalde det mest om att bränna fett etc.

    Hursomhelst är 179,8 cm lång och väger ungefär 68 kg.
    Brukar träna ungefär 4 ggr per vecka med följande program:

    Dag1: Bröst
    Dag2: Rygg, Axlar
    Dag3: Bröst
    Dag4: Biceps, Triceps

    Mage brukar jag sedan köra med varje pass men bara 2 övningar. 100 situps(3 set totalt; 40, 30, 30) med 30 kg vikt på brösten och sedan en annan övning som e svårt att förklara men där kör jag 3 set X10.

    Som ni ser tränar jag då bröst mest. Och det är också där jag känner att jag utvecklat mest. Men rent utseendemässigt känner jag dock av att ja har lite problem där.. Kanske jag har för mycket fett i brösten, för när man inte spänner vid det området ser det ganska kefft ut rent utseendemässigt.. Inga extrema manboobs direkt men d ser ju inte så bra ut. När man spänner så ser det ju mycket bättre ut men d e ganska självklart.. Men det jag menar är att det ser inte alls bra ut när man inte spänner lite half man boobs nästan, och man kan ju inte gå runt o spänna dygnet runt;)
    Jag vet inte om det är ifall jag tränar fel, eller är det helt enkelt för att ja har för mycke fett vid brösten:S? Men jag är ju inte direkt överviktig heller..

    [http://grymtroligperson.blogg.se/images/2008/jesse-metcalfe_12004013.jpg]
    Sånna bröst utan att spänna är ju det man är ute efter så ja…

    Och sedan till min andra fråga.. Är det här med protein drinkar(såsom Whey 80) verkligne så bra? Liksom får man verkligen så mycke bättre resultat av att ta i sig sånna istället för att stoppa i sig 1-2 bananer efter träningen?

    Sedan till den slutgitiliga frågan.. Tränar jag rätt(av att bedöma från mitt träningsprogram)

    #521628

    Och när tränar du benen då?

    Ta och läs det här det kan nog hjälpa dig att sätta ihop ett bra program
    [http://forum.body.se/showthread.php?t=83]

    #521630

    Jag kör lite fotboll och brukar köra en lättare benvariant vissa perioder. Det är en maskin som tränar både ben och mage då.

    Men tac kför länken:)

    #521632

    Hur kan du missa alla trådar och länkar på internet egentligen?

    #521634

    Tränar du inte ben tränar du inte korrekt (om du inte är skadad på ngt vis).

    #521636

    Okej ben då.. Får väll lägga till det med ett av bröstpassen då..

    Men annars ser det bra ut? lr?

    #521638

    Hmm, dom 4 dagarna i schemat, är dom efter varandra? Isåfall tkr jag att du inte tränar bra, för du låter inte din tricep vila, den är med i både bröst och axel delen, så släng in en vilodag imellan.
    Och en dag skall du ägna åt benen tkr jag.

    Protein drink efter träning såsom whey80 slår 2 bananer med hästlängder, bananer är det inte så mkt protein i, typ 1-3g har jag hört, så införskaffa något protein rikt att slänga i dig efter träning.

    Sen om du känner att du inte utväcklas på brösten kan det bero på 2 saker, antingen äter du för dåligt, muskler byggs enbart vid energi överskott (sätt i dig mer än du gör av med i kcal), eller så övertränar du, låt muskeln vila, ett bröst pass i veckan kan räcka.

    Lycka till:)!

    #521640

    Jag tycker du ska ta å titta runt lite på forumet, finns mängder av personer som är nybörjare och bett om hjälp hur man ska lägga upp sin träning. Så sök runt lite!

    #521641

    Enligt mig ser ditt schema lite småknasigt ut.. Men det är inget allvarligt, fördelsaktigt är om du inte har gymdagarna efter varandra. Vila är bra.

    Angående Whey 80 vs banan efter träning så är det.. Lite mer invecklat än den ena är bättre än den andra. Efter du tränat måste du få i dig energi, gärna snabb energi som snabbt går ut i kroppen. Du måste också få i dig protein, gärna snabbt protein som snabbt går ut i kroppen. bananer innehåller 20g kolhydrater (sockerarter, snabb energi) och 1 g protein (mycket lite protein, jag tror att man bör få i sig ungefär minst 10g protein efter träning för att motverka den muskelnedbrytande effekten du får efter träning) Whey innehåller (beroende på märke) 1-5% kolhydrater och 70-80% protein (vassleprotein, vilket är ett av de snabbaste proteinen som finns). Drar du bara i dig whey så får du bara i dig en massa protein, och drar du i dig banan så får du bara i dig kolhydrater. Ingen av dem är alltså något komplett och jättebra efter träning. Något mer protein och kolhydrat balanserat är därför att föredra, t.ex. gainer (ca 25% protein och 40% kolhydrater i pulvret) eller mackor + massa mjölk (mackor = kolhydrater, mjölk = långsamt protein (kasein) och snabbt protein (vassle) och kolhydrater (laktos

    #521644

    Träna igenom hela kroppen 1 gång /vecka alltså dela upp det på typ 4 pass. Träning måndag,Tisdag, vila onsdag, träning torsdag, fredag, vila helgen. . Ät massor så du ligger på kaloriöverskott. Träna tungt men med rätt utförande! Drick mycket vatten!!!!
    Sen är det bara att bomba och försök att höja vikterna efterhand när du blir starkare så du fortsätter att utvecklats. Försök även att kontrahera musklen vid varje reps så du verkligen känner hur den arbetar.

    #521646

    Nej, varför bröst 2 gånger i veckan? Varför inte ben? vill du se ut som en konformad discobyggare? Flytta så att du har axlarna tillsamans med börst istället, du belastar nämligen axlar oftast i pressövningar så som bänkpress hantelpress etc.

    #521648

    Du föreslår alltså att han skall träna agonist & agonist istället för antagonister?
    Vad jag har läst så skall antagonister vara bättre att träna tillsammans under ett pass. Tycker personligen att det är skönare också. ex:
    Biceps & Triceps
    Bröst & biceps
    Rygg & Triceps

    #521650
    malawiglenn wrote:
    och jag har läst att synergister är bättre att träna samma pass…

    Som ovanstående skrev alltså? Antagonister alt. synergister är samma sak?

    Tycker trådskaparen ska testa sig fram, enda sättet att få ett optimalt träningsschema!

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.