träning + alkohol ?

Home Forums Allmänt om gymträning träning + alkohol ?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 38 total)
  • Author
    Posts
  • #556785

    Hej, jag har sökt i forumet efter detta men hittade inget..
    Jag har kört ett tugnt pass på gymmet idag och vill inte förhindra återhämtningen.. Nu för att komma till frågan; Kan jag dricka alkohol på kvällen utan att förstöra mina musklers återhämtning? Om jag skulle ta mig några öl, hur mycket skulle det skada?

    Tacksam för svar
    MVH

    #71326
    #556786
    waaz wrote:
    Hej, jag har sökt i forumet efter detta men hittade inget..
    Jag har kört ett tugnt pass på gymmet idag och vill inte förhindra återhämtningen.. Nu för att komma till frågan; Kan jag dricka alkohol på kvällen utan att förstöra mina musklers återhämtning? Om jag skulle ta mig några öl, hur mycket skulle det skada?

    Tacksam för svar
    MVH

    Går inte att svara på. Strikt fysiologiskt är inte alkohol bra för träningsresultaten. Ser vi till hela bilden (välmående, socialt liv, stressnivåer, balans mellan träning/kost/vila m m, m m) blir svaret inte lika tvärsäkert. Drick du din alkohol om det är partytime. Men självklart bör partytime inte inträffa alltför ofta…

    #556787

    Om jag lånar tråden lite, och vänder på frågan.

    Blev lite festande igår kväll för min del, men har inte känt av några symptom på ”bakfylla” idag. Och nu kom jag precis från gymmet, där jag kört ett hårt pass med biceps/rygg.

    Vad kan den negativa effekten bli i detta fall, om det nu finns någon?

    #556788

    Alkoholintag kan försämra återhämtningen och bryta ner musklerna. Inte bra att träna dagen efter att ha druckit mycket alkohol. Kroppen kan inte tillgodogöra sig träningen och risken att man bryter ner kroppen är större än att man bygger upp den. Det som händer i kroppen när man dricker alkohol är att nervsystemet påverkas negativt. Alkohol påverkar cns dämpande. Träningen kan då störas och risken för skador ökar. Ämnesomsättningen störs också. Alkoholen påverkar levern och ger störningar i ämnesomsättningen i nedbrytande riktning. Glykogeninlagringen försämras också. Orken tar fortare slut under passet pga mindre energi i musklerna. Det leder till att muskeltillväxten försämras. Koncentrationsförmågan minskar också.

    #556789
    Erik_Hellström wrote:
    Om jag lånar tråden lite, och vänder på frågan.

    Blev lite festande igår kväll för min del, men har inte känt av några symptom på ”bakfylla” idag. Och nu kom jag precis från gymmet, där jag kört ett hårt pass med biceps/rygg.

    Vad kan den negativa effekten bli i detta fall, om det nu finns någon?

    Chansen att du gjorde ditt livs pass är ganska låg och den anabola effekten av träningen var säkerligen inte optimal. Annars ingen större propblematik när det gäller styrketräning. För hjärtats skulle rekommenderas inte träning dagen efter.

    #556790

    Min erfarenhet är att man inte bör dricka nå alkohol i kombination med träning. jag har i princip slutat dricka helt, då jag tycker att min träning går helt åt skogen och det väger inte skojfyllan upp. sedan så om man tänker så så tycker jag faktiskt att endorfiner är roligare än alkohol, men det är ju jag det :)

    Hursomhelst, en bra träningsvecka blir dålig om man pressar 5 starköl en kväll enl MIN erfarenhet, men det är väl ganska personligt också :)

    #556791
    axzell wrote:
    Min erfarenhet är att man inte bör dricka nå alkohol i kombination med träning. jag har i princip slutat dricka helt, då jag tycker att min träning går helt åt skogen och det väger inte skojfyllan upp. sedan så om man tänker så så tycker jag faktiskt att endorfiner är roligare än alkohol, men det är ju jag det :)

    Hursomhelst, en bra träningsvecka blir dålig om man pressar 5 starköl en kväll enl MIN erfarenhet, men det är väl ganska personligt också :)

    Sen är det också lite annorlunda om man har diabetes, vilket jag och förmodligen du också kan instämma i.

    #556792

    Alkohol skall tydligen sänka testosteronhalten i kroppen vilket inte är så himskans bra om man vill bygga. Sedan så bränner ju levern alkohol istället för fett så du får ökad fettinlagring.

    Jag har tränat på gym i två perioder i mitt liv 18-21 år och nu sedan i november (är 24 nu). Där i mellan har jag tränat löpning. Under min första ”träningsperiod” va det fest varje helg medans jag nu festar väldigt sällan, kanske var 3:e månad. Jag kan dra slutsattsen att alkohol och träning inte vill vara tillsammans, kroppen svarar mycket bättre nuförtiden.

    Man måste ju iofs komma ihåg att ha roligt ibland också =)

    MVH// Henrik

    #556793
    Janpeter Sangborn wrote:
    Chansen att du gjorde ditt livs pass är ganska låg och den anabola effekten av träningen var säkerligen inte optimal. Annars ingen större propblematik när det gäller styrketräning. För hjärtats skulle rekommenderas inte träning dagen efter.

    Hur påverkar alkoholen hjärtat negativt?

    #556794
    Hazeblazer wrote:
    Hur påverkar alkoholen hjärtat negativt?

    Det var väl menat med träning dagen efter man druckit större mänder alkohol..

    Har man varit ute så är det mindre bra att träna dagen efter.. sen är det ok att köra igång igen!

    #556795

    Protein innehåller 4 kcal per gram, kolhydrater 4kcal/g, alohol 7 kcal/g och fett 9 kcal/g. Det innebär att alkohol är mycket energirikt. När man får i sig alkohol använder kroppen alkoholets energi i stället för övrig energi. Alkoholets kalorier är så kallade tomma kalorier. Det innebär att kroppen inte kan göra något med kalorierna, inte bygga muskler eller lagra det som energi. Musklerna får ju då ingen energi och måste brytas ned för att funka.

    Tror att det var så, i alla fall bryter alkohol ner muskelmassa.

    #556796
    Jonas Olsson wrote:
    Tror att det var så, i alla fall bryter alkohol ner muskelmassa.

    När du dricker alkohol försämras inlagringen av glykogen i musklerna. Det gör att orken fortare tar slut med för lite energi i musklerna. Då kan muskeltillväxten försämras. Bäst att låta kroppen avgiftas dagen efter, ingen träning alls.

    #556797
    Robert Svensson wrote:
    Sen när blev det nyttigt att dricka gifter? :(

    Blir så jävla trött på fubbikar som alltid måste besvara en fråga med en annan fråga!

    #556798

    Sedan jag började träna har jag inte druckit ett glas. Men till helgen får vi fint besök, och då lär det väl bli ”tvunget” med ett glas rött och kanske nått glas whisky. Inte ska man väl ha ångest för en sån sällsynt (och moderat) konsumtion?

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 38 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.