Träning av rygg..

Home Forums Allmänt om gymträning Träning av rygg..

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #71788
    #567172

    Det är nämligen så att jag fick utlåtande av min läkare i fredags att jag har skolios..Alltså min rygg är sne..
    Så jag behöver nu börja att träna upp hela min rygg och funderar på att köpa hem en roddmaskin..Har hört att det ska vara bra plus att det tränar hela kroppen utan bröstmusklerna..
    Men vad ska jag köpa hem för någon???
    Vilken e bäst ska det vara luft motstånd eller magnetisk??
    Ge mig tips..
    ;)

    #567173

    concept 2 e riktigt bra. Sök på de

    #567174

    upps 20 papp :|

    #567175

    hehe:P, men om du blir medlem på ett gym som har en sån kostar de kanske bara 2k om året. tror alla 4 gym i stan jag bor han såna, vet definitivt att 3 har det iaf.

    #567176
    Pisch wrote:
    hehe:P, men om du blir medlem på ett gym som har en sån kostar de kanske bara 2k om året. tror alla 4 gym i stan jag bor han såna, vet definitivt att 3 har det iaf.

    Ja men jag bor ju utanför Gnosjö:(
    Och det är en bit att åka till gym..Därför vill jag köpa hem en så jag har hemma:)
    Men det e väl det bästa man kan köpa hem om man vill träna upp sin rygg??

    #567177

    jo de är möjligt att det är bra träning. grejen är ju att de där 3000 kronors maskinerna på team sportia osv lär inte va så bra ur kvalitetssynpunkt. Vet iaf att gymmet köpte in deras elipsmaskiner och billiga löpband. De höll ju några veckor max. En tog jag faktiskt själv sönder med mina 90kg redan första kvällen de satte upp att. Fast du kanske är liten o nätt det vet ju inte jag.

    Kan säga också att det är jobbigt att sitta på en roddmaskin. Tycker motivationen sviktar alltid efter sådär 3 minuter hehe.

    #567178

    Det är ju din framtida hälsa vi snackar om och då tycker iallafall jag att 20 000 inte är någonting. Köp någonting som verkligen håller. Dock håller jag med Pisch, det blir så djävulskt tråkigt att sitta på en rodd maskin, men ställ den framför tvn eller nått. Tycker även du kan köpa en sån där stång du trycker fast i dörröppningen så du kan göra lite chins för att ytterligare träna ryggen.

    #567179
    kalkborste wrote:
    Det är ju din framtida hälsa vi snackar om och då tycker iallafall jag att 20 000 inte är någonting. Köp någonting som verkligen håller. Dock håller jag med Pisch, det blir så djävulskt tråkigt att sitta på en rodd maskin, men ställ den framför tvn eller nått. Tycker även du kan köpa en sån där stång du trycker fast i dörröppningen så du kan göra lite chins för att ytterligare träna ryggen.

    Jag håller inte med om att man ska slänga ut 20 papp på en roddmaskin när man är nybörjare! Starta med en enkel billig rodd och se om det är din melodi först! Man köper ju inte årskort på gym om man är nybörjare heller! Inte jag iallafall. Vi har en roddmaskin hemma som kostade 2000 någonting! Funkar alldeles utmärkt.Visar rodddrag,kalorier och tid. Har 12 olika motstånd!Köpt på Ellos eller haléns (kommer inte ihåg,var ett tag sedan!)
    Marika…du tränar bröst på den också!

    #567180

    vad spelar det för roll om man är nybörjare? Kvalitet är kvalitet…

    #567181

    Jag skulle starkt rekommendera simning. Har du möjlighet att simma 2-3 ggr i veckan och då helst frisim (krål). Har haft lätt skolios när jag var ung. Läkaren föreslog specialgympa och simning. Ett annat allternativ är att du tar kontakt med en sjukgymnast eller en pt och får övningar som du kan göra hemma helst utan redskap.

    Mvh

    #567182
    Robert Svensson wrote:
    Att lägga ut 20.000 på en ny roddmaskin är väl ganska så naivt. Köp någon billig skrutt på blocket – testa, funkar detta för mig? Är detta min typ av träningsform?

    Du kan väl överlägga lite med dig själv, det här med gymet. Hur mycket har du tänkt att du ska träna hemma i stugan, kan det i stället löna sig att åka i väg till gymmet någon, några, mil bort två gånger i veckan? Där du också, kan få lite hjälp och variationsförslag så du inte mossar fast på rodden. Jag skulle tycka det skulle bli väldigt ensidigt. Finns mycket bättre sätt att stärka upp sin hållning, bål, rygg, och så vidare än att behöva sitta på en rodd varje dag.

    Tack alla ni som har svarat:)

    Jo det e väl självklart att jag vill ha någon rodd som e bra och inte går sönder..
    Jag har vart inskriven på gymmet i värnamo men det blev aldrig av att jag åkte..Jag kör ganska mycke me pilates boll hemma men vill komplettera detta me en rodd..
    Jag har rätt så tungt arbete (lyfter flera tusen kilo om dagen,maskinoperatör)
    Så det hade vart rätt skönt o ha nått hemma o träna på..
    Vet att jag kommer att få massa olika övningar nu när jag kommer till sjukgymnasten me..Så jag tror inte att det blir för enformigt..
    Men som sagt..
    Ska man ha en me luft eller magnetisk??

    #567183
    Zoltan Szabo wrote:
    Jag skulle starkt rekommendera simning. Har du möjlighet att simma 2-3 ggr i veckan och då helst frisim (krål). Har haft lätt skolios när jag var ung. Läkaren föreslog specialgympa och simning. Ett annat allternativ är att du tar kontakt med en sjukgymnast eller en pt och får övningar som du kan göra hemma helst utan redskap.

    Mvh

    Hej!!
    Ja jag va hos sjukgymnast innan jag fick svaret från röntgen och då fick jag några övningar som jag ska göra på pilates bollen o sen ska jag återkomma till henne när jag fick svaret från röntgen..
    Och svaret fick jag i fre..
    Så jag vet att jag kommer att få mer övningar..
    Men vill gärna ha nått mer redskap hemma..

    Måste fråga…Har din skolios försvunnit me åren??Hur gjorde du då??

    #567184
    Marika79 wrote:
    Hej!!
    Ja jag va hos sjukgymnast innan jag fick svaret från röntgen och då fick jag några övningar som jag ska göra på pilates bollen o sen ska jag återkomma till henne när jag fick svaret från röntgen..
    Och svaret fick jag i fre..
    Så jag vet att jag kommer att få mer övningar..
    Men vill gärna ha nått mer redskap hemma..

    Måste fråga…Har din skolios försvunnit me åren??Hur gjorde du då??

    Har inte det idag. Fick diagnosen i ungern när jag var 8. Kom till sverige när jag var 12. Fick simma en gång i veckan en timme och en timme specialgympa. Det var en hel del övningar som man gjorde som jag kommer inte ihåg men hela kroppen dock inga armhävningar. Klättra i rep, knäböj med bara kroppsvikt och med så rak hållning på överkroppen som det bara går. Benlyft (man hänger ner från någon ställning och lyfter benen helst sträckta) Jobbigast var att ligga på mage lyfta överkroppen och benen. Låg och balanserade på bäckenområdet. sicksacka med benen och armarna i 30 sec. Detta ett bra antal ggr.
    Sen en annan övning var att ligga i samma position men lyfta endast höger ben samtidigt med vänster arm så gott och högt man kunde i 30 sec sen skifta. Hoppas det går att förstå hur jag menar.

    Började gyma när jag var 14. Ingen kollade min rygg under tonåren här även om jag har påpekat detta. Har kanske vuxit ur det eller tränat upp ryggen under de 17 åren man har tränat styrketräning
    För 3 år sedan var det en läkare som gjorde en kontroll på hvc. Konstaterade att jag inte hade skolios längre bara en väldigt vältränad rygg. Han rekommenderade att jag slutade med gymet och skulle återuppta simningen och gympan.

    Hoppas detta hjälpte en aning.

    Ps. Har du möjlighet att komma och träna en dag i ljungby så kan jag visa en del saker som jag kommer ihåg och vet hur man utför. Gnosjö är inte så långt härifrån. Står i kassan på föreningen bodycenter på onsdagar och fredagar efter kl 4. Vi har även en concept 2 rodd maskin som kanske är bra att testa innan du köper en.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.