Tränings schema – rep. intervall

Home Forums Allmänt om gymträning Tränings schema – rep. intervall

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #64818
    #451927

    Jag vet att det är sjukt många tränings scheman uppe i det här forumet, och alla vill ha tips och så.. Ändå lägger jag upp min idé.
    Jag har alltid kört på relativt låga reps, legat runt 6, max 8 reps hela tiden, ingen periodisering, det har funkat mycket bra dom senaste åren när det gäller styrka, dock inte storlek.

    Tänkte nu prova gå upp i rep-intervallen och ligga runt 12, ibland 15. En av anledningarna till att jag tänkte prova det här, är att jag har märkt att i stort sett alla av bodys ”proffsikoner” som i varje nummer kommer ut med ett schema för rygg, axlar, armar eller något, kör på väldigt höga reps. För att göra det lättare för mig, har jag faktiskt tagit många scheman direkt ur tidningarna :whistle:.

    Tänkte köra så här:
    Biceps + Triceps 1
    Ben
    Bröst 1 + Axlar 1
    Rygg 1
    Biceps + Triceps 2
    Ben
    Bröst 2 + Axlar 2
    Rygg 2

    Detta schema kommer att ta ca 2 veckor att gå igenom, sen börjar jag om. På det här sättet får jag väl ganska mycket variation i träningen?

    Biceps + Triceps 1

    Superset – 3 till 4 set
    Stående extensions med rep 10-15 reps
    Stående bicepscurl med rak stång 10-15 reps

    Superset – 3 till 4 set
    Dips Max
    Stående alternerande hantelcurl 10-12 reps

    Superset – 3 till 4 set
    Liggande tricepspress mot pannan 8-10 reps
    Stående bicepcurl med ez-stång 8-10 reps

    Superset – 2 set
    Pushdowns 12-15 reps
    Sittande koncentrationscurl i kabel 12-15 reps

    Biceps + Triceps 2

    Scottscurl -4 set 6-8 reps
    Stående koncentrations. -4 set 8-10 reps
    Stå. CC, en hand i taget -3 set 8-10 reps

    Dips -4 set Max
    Pushdowns -4 set 10-12 reps
    Stående extensions, rep -4 set 8-10 reps

    Ben

    Knäböj -3 set 10-15 reps
    Benpress -3 set 10-15 reps
    Benspark -3 set 10-15 reps
    Liggande lårcurl -3 set 10-15 reps
    Raka marklyft -3 set 8-12 reps

    Vader
    Stående tåhävningar -3 set 12-15 reps
    Sittande vadpress, smith -3 set 12-15 reps
    Vadpress-maskin -3 set 8-10 reps

    Bröst 1

    Bänkpress -3 set 6-8 reps
    Lutande bänk, smith -3 set 6-8 reps
    Bröstpress i maskin -3 set 8-10 reps
    Kabelkross -3 set 8-12 reps

    Bröst 2

    Hantelpress -3 set 8-10 reps
    Lutande hantelpress -3 set 6-8 reps
    Pullovers -3 set 12 reps
    Pec-deck -3 set 8-12 reps

    Rygg 1

    Latsdrag med V-grepp -3 set 12-15 reps
    Chins -4 set Max
    Marklyft -4 set 8-10 reps
    Sittande rodd -3 set 8-10 reps
    Ryggresningar -3 set Max
    Latsdrag -3 set 8-12 reps

    Rygg 2

    Latsdrag med V-grepp -3 set 12-15 reps
    Chins med 10kg extra -4 set Max
    Stångrodd -4 set 8-10 reps
    Hantelrodd -3 set 8-10 reps
    Ryggresningar -3 set Max
    Latsdrag -3 set 8-12 reps

    Axlar 1

    Stående hantellyft åt sidan -3 set 10-12 reps
    Stående lyft framåt -2 set 10-12 reps
    Stående rodd -3 set 8-12 reps
    Framåtlutande sidolyft -3 set 12-15 reps

    Axlar 2

    Omvänd pec deck -3 set 10-12 reps
    Framåtlutande hantellyft -3 set 10-12 reps
    Hantellyft åt sedan -3 set 12-15 reps
    Hantelpress -3 set 8-10 reps
    Axelpress i Smith framför -3 set 8-10 reps

    #451928

    vad menar du med 1 och 2 ?. e de dagar?

    #451929
    myra wrote:
    vad menar du med 1 och 2 ?. e de dagar?

    Han har ju lagt upp olika pass. Bröst 1 är ett speciellt schema, men eftersom han inte vill köra samma bröstschema varje vecka har han gjort 2 och kör schema 1 den ena veckan och schema 2 den andra veckan.

    #451930
    anders172 wrote:
    Han har ju lagt upp olika pass. Bröst 1 är ett speciellt schema, men eftersom han inte vill köra samma bröstschema varje vecka har han gjort 2 och kör schema 1 den ena veckan och schema 2 den andra veckan.

    Precis. Istället för att göra om schemat efter nån månad.

    #451931

    Jag tycker inte att du behöver lägga upp så noggranna scheman. Kör på bara, variera reps, mellan de olika seten. En vecka kanske du känner för att göra massor med bänkpress och dips, nästa bara hantelpressar och flyes, gör så då. En vecka kan det vara så att du har jättetryck och vill köra 15-20 set bröst, medans nästa vill du bara göra 6 set. Variation är kul för träningen och det gör att hjärnan blir lite gladare i träningen när du inte ”måste” avsluta med den sneda bänkpressen trots att du är helt slut och knappt får upp stången.

    #451932
    anders172 wrote:
    Jag tycker inte att du behöver lägga upp så noggranna scheman. Kör på bara, variera reps, mellan de olika seten. En vecka kanske du känner för att göra massor med bänkpress och dips, nästa bara hantelpressar och flyes, gör så då. En vecka kan det vara så att du har jättetryck och vill köra 15-20 set bröst, medans nästa vill du bara göra 6 set. Variation är kul för träningen och det gör att hjärnan blir lite gladare i träningen när du inte ”måste” avsluta med den sneda bänkpressen trots att du är helt slut och knappt får upp stången.

    precis! :emo-thumb. att köra så som du lagt upp det känns personligen lite krångligt tycker jag. just att man måste hålla sån koll på vad man ska träna just i dag. träna bröst som åvanstående säger så blir det lite roligare. för då kan du tänka hmmm… hantelpress hade kännts gött att köra i dag!, Mmmm… :emo-thumb

    #451933

    Bra idé att variera repsantalet och en förutsättning för fortsatt utveckling.

    Om man tränat låga reps ifrån början har man ofta skaffat sig en rejäl samling med teknikfel också. Högre repsantal gör det mycket lättare att träna in en bättre teknik. En session med en kritisk PT kan fixa en jäkla massa småfel.

    // mvh

    #451934
    myra wrote:
    precis! :emo-thumb. att köra så som du lagt upp det känns personligen lite krångligt tycker jag. just att man måste hålla sån koll på vad man ska träna just i dag. träna bröst som åvanstående säger så blir det lite roligare. för då kan du tänka hmmm… hantelpress hade kännts gött att köra i dag!, Mmmm… :emo-thumb

    Sant, men jag personligen tycker om att veta exakt vilka vikter och hur många reps jag gjorde förra bröstpasset t.ex. Då blir jag alltid taggad på att köra bättre än mitt förra pass genom att lägga på 2,5kg på bänken eller köra det där sista repet!

    Meathead wrote:
    Bra idé att variera repsantalet och en förutsättning för fortsatt utveckling.

    Om man tränat låga reps ifrån början har man ofta skaffat sig en rejäl samling med teknikfel också. Högre repsantal gör det mycket lättare att träna in en bättre teknik. En session med en kritisk PT kan fixa en jäkla massa småfel.

    // mvh

    Bra idé, har faktiskt funderat på att gå till en sådan.. Lite svårt att hitta en här i Falun dock, om nån vet om någon som är duktig, please dela med dig :up:

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.