Träningschema för varje dags träning!?

Home Forums Allmänt om gymträning Träningschema för varje dags träning!?

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #48173
    #117254

    Hej !
    Jag behöver lite hjälp angående mitt träningsschema.
    jag älskar att träna på gym och har både tid och ork att träna varje dag.
    jag har tränat ca 2 år nu och är ganska så erfaren.

    Mina mål är att bygga så mycket muskelvolym som möjligt och mat och tillskott sköter jag bra det är bara träningen som jag nu blitt lite fundersam över om det är ett optimalt ” volym byggar schema ”

    det ser ut följande

    Måndag: Axlar 5 set, traps 2 set
    Tisdag: Biceps 5 set, vader 3 set
    Onsdag: Bröst 5 set, Mage 3 set
    Torsdag: triceps 5 set, fram + baksida lår 3 set
    Fredag: Rygg 5 set + sida mage/bål 2 set

    Jag kör allt 3×8-12 vilket skall vara det optimala träningssättet för muskelvolym och jag håller också emot mycket på den negativa.

    Vad tycker ni?
    har ni något bättre förslag?
    Obs ! ( jag måste variera mig, skall jag köra 2 månader volym och 2 veckor styrka ? )

    #117255

    Tycker inte det ser ut som att du är så erfaren med tanke på schemats upplägg just nu, eller jag vet inte du kanske växer bra på så få set men det gör inte jag.
    Och Lårschemat är ju åt skogen. Men du kanske inte vill bygga så mycket volym på ben?

    Öka till åtminstone 9 set per muskelgrupp och ta en vilodag. Onsdag förslagsvis.

    Vader 3 set i veckan kommer nog ge absolut noll, samma för mage och låren som jag sa tidigare.
    Axlar, biceps, bröst, triceps och rygg lär ju få ökningar men det är långt ifrån ett optimalt schema.

    jag brukar ligga på ca 9-18 set beroende på muskelgrupp och hur pigg man känner sig, det funkar bra för mig.
    Just nu kör jag hypertrofi 8-12 reps, högre repsantal på en del ben och ryggövningar.

    6 veckor på detta sättet och 3 veckor 5-8 reps med lite andra varierande övningar, sedan 1 vecka återhämtning (20-30reps).

    #117256

    Men är du inte rädd för överträning?
    jag har hört att överträning är en utav dina värsta fiender..
    och då om jag kör biceps vader så är 10 set välldigt mycket, är de inte vanligast att man kör ca 5 set per muskelgrupp och ca 8-12 rep?

    #117257

    Överträning kommer inte ske för att du kör 10set, 5set är otroligt lite i mitt tycke.
    Vissa dagar kan jag ligga på 30set på ett pass (totalt på 2 muskelgrupper dvs).
    Har inte upplevt några svårigheter med leder eller problem, har haft bra ökningar i både volym och styrka. Satsar mest på volym.

    Se till att köra korrekta utföranden bara.
    Vaderna MÅSTE ha mycket stryk för att växa, t.ex. 3 set är inte i närheten av vad som krävs för att dom jäklarna ska få skjuts. Tro mig, jag har dåliga vader och har försökt samla på mig så mycket information som möjligt för att få dom till en önskad nivå, och det är ca 12set varannan dag som jag kör nu. Vader är så pass stryktåliga.

    Börja med att testa 9 set per muskelgrupp, 3 set 3 övningar.
    8-12 koncentrerade reps, 1½-2min vila på mindre muskelgrupper som triceps, biceps, vader, traps. Magen kan du vila kort också.
    och 2½-3min vila på tunga lårövningar, ryggövningar som marklyft/rodd osv.
    Om du ska köra en riktigt tung 8a i bänkpressen så kan du ju passa på att vila åtminstone 2½min.

    Kort vila – volym
    lång vila – styrka

    försök hitta nått mellanting.

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.