Träningsschema 2pass/vecka(!)

Home Forums Allmänt om gymträning Träningsschema 2pass/vecka(!)

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #72000
    #570295

    Hej,

    Detta kan sticka i vissa ögon kan jag förstå. Anledningen är att jag inte har tid med mer. Löpning och cykel tar upp resterande dagar:)

    Jag är inte ute efter maximal muskelvolym på något sätt utan ett gym schema där hela kroppen aktiveras på 2pass/vecka, för att få en mer uthållig kropp.

    Förutsättningarna är att jag har under flera år tränat på gym. Däremot aldrig bara 2pass/vecka. Jag springer alt cyklar minst 2ggr/vecka ett hög och ett låg intensivt pass.

    Tips på upplägg?

    Tack på förhand!
    /cc

    #570296

    Inget fel med att bara träna 2pass per vecka om du inte vill/har tid att träna mer. Här är 2 ganska intressanta artiklar gjord av Joacim Bartoll om lite basövningar och hel/halvkropps upplägg:
    [http://www.bartoll.com/images/stories/articles/2007/body_2007-11.pdf]
    [http://www.bartoll.com/index.php/articles/7-articles-2007/39-allt-foer-din-droemkropp-programdesign]

    #570297

    Dag 1 : Bröst, Rygg, Fram- och baksida lår, vader och mage
    Dag 2 : Axlar, Biceps, Triceps, ländrygg och mage

    Ett bra pass från Arnolds bok, kört det i tre veckor. En hel del supersets-möjligheter(antagonister i detta fall) som du ser på upplägget. Vilka övningar man kör väljer man själv, 1 eller 2 övningar är helt ok. 5-6 set per muskel totalt.

    #570298

    Tackar för snabb och bra respons:)

    Mvh

    #570299

    Själv tycker jag få pass i veckan på gymmet ger goda resultat alla är vi ju olika men ser ingen anledning till varför det inte skulle funka.

    #570300

    hej på er, slänger in detta i denna tråd istället för att skapa en ny. handlar om samma sak

    har styrketränat i ca ett år med olika träningsprogram. ska nu börja köra följande två ggr/vecka:

    vadpress
    knäböj
    marklyft
    latsdrag
    bänkpress
    bicepscurl (skivstång)
    triceps-press
    crunches (m. vikt)

    såvitt jag vet tränar detta program i stort sett hela kroppen (förutom axlarna, underarmarna och nacken).

    jag borde kanske vara på gymmet fler dagar i veckan och dela upp det mer, men har inte all tid i världen (skola mm tar mkt tid) så därför blir det helkroppspass två gånger per vecka.

    vad tror ni om detta? är det lagom ofta, lagom mycket, lagom uppdelning etc.? bör jag ändra något? lägga till/ta bort något? får musklerna tillräckligt mycket vila om jag kör två ggr per vecka?

    äter bra och tillräckligt mkt, tar ej kosttillskott

    väger: ca 78 kg, längd: 181 cm

    har inget speciellt mål förutom att öka i muskelmassa

    tack på förhand ;)

    #570301
    supermode_ wrote:
    hej på er, slänger in detta i denna tråd istället för att skapa en ny. handlar om samma sak

    har styrketränat i ca ett år med olika träningsprogram. ska nu börja köra följande två ggr/vecka:

    vadpress
    knäböj
    marklyft
    latsdrag
    bänkpress
    bicepscurl (skivstång)
    triceps-press
    crunches (m. vikt)

    såvitt jag vet tränar detta program i stort sett hela kroppen (förutom axlarna, underarmarna och nacken).

    jag borde kanske vara på gymmet fler dagar i veckan och dela upp det mer, men har inte all tid i världen (skola mm tar mkt tid) så därför blir det helkroppspass två gånger per vecka.

    vad tror ni om detta? är det lagom ofta, lagom mycket, lagom uppdelning etc.? bör jag ändra något? lägga till/ta bort något? får musklerna tillräckligt mycket vila om jag kör två ggr per vecka?

    äter bra och tillräckligt mkt, tar ej kosttillskott

    väger: ca 78 kg, längd: 181 cm

    har inget speciellt mål förutom att öka i muskelmassa

    tack på förhand ;)

    Skulle dela upp det. inte för att musklerna får för lite vila men för att det är jobbigt med helkropps-pass. skulle rekommendera 2 dagars split där en dag blir press andra drag. dvs: du bara drar en dag andra dagen kör du bara press.

    Dag1 Press: vadpress, knäböj, bänkpress, triceps-press ((militärpress))
    Dag2 Drag: marklyft, latsdrag, bicepscurl (skivstång), crunches (m. vikt)
    ((ben-curl))

    roligare så, du kan dessutom lägga in fler övningar tex axelpress/militärpress i presspasset. I dragpasset skulle du med fördel kunna lägga in baksida ben.

    #570302
    Fabrice wrote:
    Skulle dela upp det. inte för att musklerna får för lite vila men för att det är jobbigt med helkropps-pass. skulle rekommendera 2 dagars split där en dag blir press andra drag. dvs: du bara drar en dag andra dagen kör du bara press.

    Dag1 Press: vadpress, knäböj, bänkpress, triceps-press ((militärpress))
    Dag2 Drag: marklyft, latsdrag, bicepscurl (skivstång), crunches (m. vikt)
    ((ben-curl))

    roligare så, du kan dessutom lägga in fler övningar tex axelpress/militärpress i presspasset. I dragpasset skulle du med fördel kunna lägga in baksida ben.

    jo, det blir kanske roligare, men känns som att det blir lite för sällan om man bara tränar varje muskel en dag i veckan?

    #570303

    Du har ju bara 2 dagar på dig, bättre ett bra pass per muskel än två halvbra. Jag kör igenom kroppen 2ggr/vecka men jag har 4 dagar på mig vilket känns som minimum. Helkroppspass känns inte bra!

    Ett annat bra upplägg är som jag skrev tidigare i tråden:
    Dag 1 : Bröst, Rygg(övre rygg, lats), Fram- och baksida lår, vader och mage
    Dag 2 : Axlar, Biceps, Triceps, ländrygg(marklyft) och mage

    Det kör jag nu och är mycket nöjd.

    Jag tror att de flesta kör kroppen en gång per vecka, men att de delar upp den på fler dagar. Så tänk inte att en gång/vecka är för lite!!

    Lycka till

    #570304

    Jag kör 2 pass i veckan.

    Sned hantelpress

    Böj

    Chins

    Kör de 3 övningarna på båda passen. 5 set + 5 reps per set.

    Så kör jag så i en månad, sedan byter jag någon övning ibland (hantelpress mot bänk i en månad och sedan tillbaka). Det krävs inte mycket mer än sådär.

    Varannan månad brukar jag ta ca 1-1½ vecka off, då tränar jag lite armar och mage och tar det lite lugnt i största allmänhet.

    Jag har faktiskt ökat bra i armar sedan jag slutade träna dem specifikt.

    #570305
    supermode_ wrote:
    har styrketränat i ca ett år med olika träningsprogram. ska nu börja köra följande två ggr/vecka:

    vadpress
    knäböj
    marklyft
    latsdrag
    bänkpress
    bicepscurl (skivstång)
    triceps-press
    crunches (m. vikt)

    såvitt jag vet tränar detta program i stort sett hela kroppen (förutom axlarna, underarmarna och nacken).

    Hade nog ändrat litegrann iaf.

    dag 1:
    knäböj
    latsdrag / chins
    bänkpress
    hantelpress (axlar)
    bicepscurl (skivstång)
    triceps-press
    crunches (m. vikt)

    dag 2:
    Benpress
    marklyft
    Sned bänkpress
    bicepscurl (Hantlar)
    Dips
    Vader

    Marklyft tar på axlar rätt mycket, därför bara axlarna första passet

    #570306

    Sök på Mike Mentzer & HIT-training!:up:

    Finns mycket intressant på nätet om detta.. Ytterligare ett alternativ är ju ett DCupplägg fast med 2dar/v ist för 3. Har du tillräcklig intensitet kommer volymen förmodligen räcka långt.:)

    #570307
    Salus wrote:
    Jag kör 2 pass i veckan.

    Sned hantelpress

    Böj

    Chins

    Kör de 3 övningarna på båda passen. 5 set + 5 reps per set.

    Ett gammalt beprövat upplägg a la Bill Starr som ingen kan misslyckas med:emo-thumb

    #570308

    tack för alla svar! nu har jag lite att fundera på. får se hur jag gör.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.