Träningsvolym och tidningsartiklar

Home Forums Allmänt om gymträning Träningsvolym och tidningsartiklar

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #48856
    #118534

    Hej
    Detta är min första post på detta forum, jag har gymtränat sen 97 i en bergdalbana av alla tänkbara problem som skador, bist på motivation, för mycket experimenterande, men vilket som så kvarstår träning kost och hälsa som ett stort intresse.

    Nu till min ”fråga”: En sak jag reagerat på genom tiden är träningsvolymen som publiceras i tidningar såsom denna med fler.

    Om vi går tillbaks till sent 90, så fick jag då intrycket att ”tränar dom verkligen såhär många set?”, många artiklar då innehåll upp till 20set per muskelgrupp, men kollade man i gymmet så även dom riktigt grova verkade inte köra den volymen såvitt jag kunde snappa upp.

    Nu idag är det tvärt om artiklar i Body såsom månadens ex om axelträning talar om 3 pyramidiserade set och 3-4övningar för en elit idrottare? Eller var mannen i artikeln bara där för att demonstrera träningen som vi vanliga dödliga ”borde” köra? Nu är denna artikel bara ett exempel av många tänkbara.

    För mej är ”arbetsset” det seten där jag tar ut mej till över 90%, så tre set pyramid blir i min värld rena HIT träningen.

    Och återigen, kollar man i gymmen idag, jag tycker jag mej räkna att folk kör minst fyra arbetsset per övning, gärna 5-6, och ibland hinner jag köra klart mina pass innan andra ens har bytt övning, så har det förstås alltid vart.

    Men ja, dom flesta undersökningar är baserade på 3set per övning, så kanske behöver vi inte mer än 6-12 arbetsset beroende på muskelgrupp?

    Ni får ursäkta om jag svamlar men ni ser säkert dilemmat själv i hur vi leds att tro att folk tränar och i hur folk egentligen tränar och i hur det skrivs att du och jag ska träna och hur du och jag sen tränar.

    #118535

    Känner igen mig där.
    Jag kommer sist till gymmet, folk tränar bänkpress, jag lämnar gymmet först, folk tränar fortfarande bänkpress, ha ha.

    Jag minns när jag började träna, kunde mala på 20-25set utan problem, nu är man död efter 3-5set. Har jag blivit klenare? :D

    #118536

    Jag brukar inte fastna i hur många set och så. Går för det mesta på känsla och försöker pumpa så mycket det går på en timme. Sen om de blir 10 eller 20 set kvittar för min del.
    Dock vill jag tillägga att jag oavsett muskelgrupp kör en basövning i början med 4 set 4-8 reps.

    #118537

    förstår inte problemet… Inte en tanke på att folk kanske funkar olika?? gillar att träna på olika sätt?? Vissa kanske inte hinner träna mer än 45min pga av olika orsaker.. Vissa gillar typ DC och vissa gillar high volyme… Tänker du att alla tränings sätt funkar likadant på alla människor? Fattar inte. Fanns det nån fråga?

    #118538
    Danne N wrote:
    Fanns det nån fråga?

    Om 6-12 set pr muskelgrupp räcker för en ren tränande. Jag tror han har rätt. Men då menar jag ju ”tillräckligt för att bygga muskler”, inte tillräckligt för att bli bra i SL/OL eller ”tillräckligt för vad som är kul”.

    Men för den som 1) har möjlighet att träna alla dagarna i veckan, 2) satsar på att få större muskler och inget annat och 3) inte är dopad så räcker säkert en ganska låg volym. Men med en frekvens på mer än bara ett pass inom en vecka för samma muskelgrupp.

    Men tycker man att träningen är det roligaste som finns och gärna köttar på 40 set per pass är det ju inte i sig fel naturligtvis.

    #118539

    Intressant ämne, däremot har ju många gått ifrån den vanliga kroppsbyggar splitten då man kör en muskelgrupp eller två per pass.

    Kör man te.x över/underkropp så kanske bänkpressen är den ända övning man har för bröst just det passet då kan det ju vara så att man köttar på några extra set. Då kör man ju även den muskelgruppen en till gång samma vecka iofs.

    Blir helt förbluffad ibland när man ser folk som kör 40+ set och även kör tungt som attans. Lite avundsjuka kanske då man själv är rätt slut efter 5-10 set per muskel. Sen tycker jag att jag bygger bra med muskler på ca. 6-12 set per grupp, men med tiden så ska ju nått öka om inte volymen så istället vikten, tempo etc etc.

    #118540

    Folk fungerar olika men det finns en del aspekter av detta, vi har ju undersökningar som tyder på ditten och datten men jag ser sällan folk som bara gör tre set per övning (som undersökningar ofta är baserade på), men vad jag menade var att det skrivna ordet förändrats till att i det flesta fall skriva 20set till att i det flesta fall skriva 6-12set, är det för att inte avskräcka läsare eller för att forskningen lett oss dit?

    Men om fallet är att folk med överlägsna gener inte heller behöver 20set så kanske vi ”andra” ska sänka oss under deras rekommenderade? Men själv tror jag på 6-12set per muskelgrupp men med alla faktorer tycker jag det är omöjligt att fastställa att så är fallet.

    Annat än att i perioder går min träning bättre då kör jag något fler set, och ibland går träningen sämre i en period då kör jag färre set men där är volymen en bieffekt av problemet och inte anledningen till problemet.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.