Tre basövningar?

Home Forums Allmänt om gymträning Tre basövningar?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #77101
    #646486

    Har hört av flera personer att man kan träna hela kroppen med en skivstång och tre övningar. Tydligen så skulle den mytomspunna Arnold ha börjat med bara skivstång innan han gick över till proffs-tyngdlyftning.

    Någon som vet något mer konkret kring detta, vilka övningar det handlar om etc?
    Tacksam för svar :D

    #646487

    De tre övningarna torde vara benböj (knäböj, squats), marklyft (dead-lift) och bänkpress (bröstpress). Jag är övertygad om att det går att bygga upp en imponerande fysik med endast dessa övningar.

    Benböj är och förblir den överlägsna övningen. Den tränar i stort sett hela kroppen (nästan helt sant!), men framför allt benen så klart. Tror du mig inte, så prova! Det känns i kroppen dagen efter…

    Marklyft är nummer ett för ryggen och även denna ”tar” på de mest oväntade ställen …

    Bänkpress är idiotsäker för att bygga upp överkroppen. Det går att variera väldigt mycket i grepp och utförande. Finns inget bättre för bröstmusklerna, även axlar och armar till dels.

    Släng in stångcurl (för biceps) och chins (uppdragningar) så är programmet ännu mer komplett.

    #646488

    Alright, tackar för svaren!

    Har gymmat periodvis i några år nu, dvs gått till gymmet kontinuerligt ett halvår och sedan haft uppehåll ett år etc. Ingen direkt motivation eller intresse mer än att hålla sig något så när fit.
    Börjar bygga på allvar nu imorgon, men jag vill ta det lugnt och ibygga upp hela min kropp innan jag fokuserar mig på enskilda muskelgrupper.

    Nu finns det säkert flera trådar för hur man bäst ska anpassa sin kost och vanor etc i början, ska läsa vidare på forumet, men om någon har lite bra tips så uppskattas detta :)

    En sak som jag inte fått någon rätsida på är dock hur nikotin påverkar min kropp i byggarsyfte. Har hört att ämnesomsättningen är aningen bättre då man använder nikotin, men att när man slutar med det så får man en sämre ämnesomsättning än vanligt.

    Har både rökt och snusat lössnus i ca 10år, men detta har jag lagt ner nu sen två månader. Funderar på att istället för att ”go cold turkey” på nikotinet, börja med portionssnus och trappa ner på det varje månad med kanske 1/2 så att min kropp vänjer sig. Tankar och idéer kring detta?

    #646489
    Surreal wrote:
    Alright, tackar för svaren!

    Har gymmat periodvis i några år nu, dvs gått till gymmet kontinuerligt ett halvår och sedan haft uppehåll ett år etc. Ingen direkt motivation eller intresse mer än att hålla sig något så när fit.
    Börjar bygga på allvar nu imorgon, men jag vill ta det lugnt och ibygga upp hela min kropp innan jag fokuserar mig på enskilda muskelgrupper.

    Nu finns det säkert flera trådar för hur man bäst ska anpassa sin kost och vanor etc i början, ska läsa vidare på forumet, men om någon har lite bra tips så uppskattas detta :)

    En sak som jag inte fått någon rätsida på är dock hur nikotin påverkar min kropp i byggarsyfte. Har hört att ämnesomsättningen är aningen bättre då man använder nikotin, men att när man slutar med det så får man en sämre ämnesomsättning än vanligt.

    Har både rökt och snusat lössnus i ca 10år, men detta har jag lagt ner nu sen två månader. Funderar på att istället för att ”go cold turkey” på nikotinet, börja med portionssnus och trappa ner på det varje månad med kanske 1/2 så att min kropp vänjer sig. Tankar och idéer kring detta?

    Bra att du lyckats sluta röka. Själv har jag inte rökt på många år nu. Snuset är svårare. Men det jag hört är att ska du sluta, så sluta tvärt.

    Du får inte alls bättre ämnesomsättning av nikotin, var har du fått det ifrån? Däremot har nikotin en hungerdämpande effekt.

    #646490
    Surreal wrote:
    Tydligen så skulle den mytomspunna Arnold ha börjat med bara skivstång innan han gick över till proffs-tyngdlyftning.

    PS: Jag som trodde att tyngdlyftning bara utfördes med skivstång?

    #646491
    MickeGBG wrote:
    PS: Jag som trodde att tyngdlyftning bara utfördes med skivstång?

    Hmm, någon terminologi som jag inte hänger med på här tror jag ;)

    #646492
    Bashful_Bob wrote:
    Bra att du lyckats sluta röka. Själv har jag inte rökt på många år nu. Snuset är svårare. Men det jag hört är att ska du sluta, så sluta tvärt.

    Du får inte alls bättre ämnesomsättning av nikotin, var har du fått det ifrån? Däremot har nikotin en hungerdämpande effekt.

    Jag har faktiskt hört det från flera personer, men det är ju mycket möjligt att det är en myt som jag fallit offer för :D

    #646493
    Surreal wrote:
    Hmm, någon terminologi som jag inte hänger med på här tror jag ;)

    Nej, strikt talat är tyngdlyftning en olympisk gren som utförs endast med olympisk stång och standardiserade vikter. Allt annat – hantlar, maskiner, kabelbatterier mm är styrketräningsredskap så att säga… Men det tycker jag är lite ordmärkeri.

    Jag säger glatt och käckt att jag ägnar mig åt tyngdlyftning när jag gör mina tunga treor i axelpress med 6-kiloshantlarna!

    #646494

    Hur kan man sätta ihop ett militäriskt program som är enkelt att följa om man är ointelligent som jag? Utan en massa konstiga övningar. Finns det nån länk som är lättbegriplig eller så?

    Lite trriceps i förslagen här, och axlar, och vader och mage.

    #646495
    Perramedcykeln wrote:
    Hur kan man sätta ihop ett militäriskt program som är enkelt att följa om man är ointelligent som jag? Utan en massa konstiga övningar. Finns det nån länk som är lättbegriplig eller så?

    Lite trriceps i förslagen här, och axlar, och vader och mage.

    Du igen. Du vet nog lika mycket som de mest insatta hur man skall sätta ihop ett träningsprogram. Det finns ju bokstavligen hur mycket info som helst på detta forum och annorstädes.

    #646496
    Bashful_Bob wrote:
    Du igen.

    HAHA! :D

    #646497
    Kung Bruno wrote:
    Det räcker dock inte.

    Bänkpress
    Knäböj
    Marklyft
    Chins
    Militärpress

    Så har du tränat hela kroppen.

    Jag håller med, och släng även in stångrodd för att få en roddövning i det planet med. Tränar man mycket mer pressövningar än roddövningar kan det leda till obalans mellan musklerna och, i långa loppet, skador. Framåtroterade axlar är inget kul. :(

    Ok, det är inte längre 3 övningar, utan 6 stycken. Men dessa 6 enkla övningar som man kan utföra med väldigt enkel utrustning räcker väldigt långt. Tränar du dem regelbundet så har du en mycket bra stomme att bygga vidare på.

    Någon vadövning vore kanske inte helt fel heller…

    #646498

    Ok! Detta är bra grejjer ni skriver :)
    Började aktivera kroppen lite igår genom armhävningar och situps.. känns som att jag gymmade som en gud igår. Bröstmusklerna och magmusklerna bara skriker.

    Det pekar ju på att jag varit på tok för dåligt fysiskt aktiverad när fått sån träningsvärk av så lite.. Hur som helst, tackar för alla svaren. Nu blir det åka av.

    #646499

    en underskattad övning som kan köras på styrka enbart nästan och där du tränar hela kroppen är stöt.

    F.Ö är styrketränign en annan gren än tyngdlyftning i mina öron :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.