Trög tillväxt

Home Forums Allmänt om gymträning Trög tillväxt

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #659274

    Tja!
    Har tränat ganska seriöst flera år och är ca 185 och väger 85 kg och vill öka i muskelmassa/volym. Har dock stått och stampat på samma ställe väldigt länge och har dessvärre ingen riktigt bra förklaring själv…

    Mitt upplägg i ett nötskal:
    Äter riktigt ordentligt och regelbundet, både kolhydrater och proteiner. Tar proteintillskott (ca 20g) 2-4 ggr per dag beroende på träning. Ibland kan dock middagen bli sen.

    Sover ok, ca 7-8 timmar per natt.

    Tränar hyfsat bra tycker jag. Oftast 3 ggr i veckan så att varje muskelgrupp tränas 1 gång per vecka. Kan kanske vara ngt lite?? Tränar igenom varje muskelgrupp ordentligt med tunga set (för volymökning) dvs 5-8 reps per set. Antal set per muskelgrupp brukar ligga på allt från 5 för triceps till ca 15 set för bröst som exempel. Antal set fördelar jag på 4-5 set per övning, kör mkt basövningar. Brukar få träningsverk efter varje träning, vilket jag tolkar som att man gjort bra ifrån sig på gymet, rätt eller fel..

    Min svaga punkt har varit överkropp varför jag prioriterat den och kört betydligt mindre ben, men det borde inte förklara att man stått i princip still i muskelökning.

    Lång utläggning…
    Nån med några bra idéer på vad jag kan behöva ändra för att börja öka i vikt igen?

    #77455
    #659275

    Förr eller senare träffar du en platå.
    Du kan ju fylla på lite mer utförligt hur din träning ser ut? Lättare att bilda en uppfattning då.

    #659276

    Har du reppat 5-8 under en lång period så kanske det kan vara dags för ~12 i nån vecka, tål att prövas iaf.

    #659277

    Går du inte upp i vikt, trots att du vill, gör du av med all energi du äter. Du kan inte öka i vikt utan kaloriöverskott, och går du inte upp, ligger du inte på kaloriöverskott. Ät mer.

    #659278

    Välkommen till styrketräningens stora gissel: Stagnation.
    Alla kommer till den punkten förr eller senare och det betyder: Vad du än gör nu, gör på något annat sätt, annars kommer du fortfarande att lyfta samma vikter om ett år.

    #659279
    king grub wrote:
    går du inte upp i vikt, trots att du vill, gör du av med all energi du äter. Du kan inte öka i vikt utan kaloriöverskott, och går du inte upp, ligger du inte på kaloriöverskott. Ät mer.

    +1 Kötta på med extra kolhydrater alt gainer…

    scania wrote:
    har du reppat 5-8 under en lång period så kanske det kan vara dags för ~12 i nån vecka, tål att prövas iaf.

    +1 Alltid kul att chocka kroppen. !Stir up the mix! som man säger!

    #659280

    Hur är det med intensiteten? Kör du tex till failure ofta?

    #659281
    King Grub wrote:
    Går du inte upp i vikt, trots att du vill, gör du av med all energi du äter. Du kan inte öka i vikt utan kaloriöverskott, och går du inte upp, ligger du inte på kaloriöverskott. Ät mer.

    Tack för alla bra tips från alla :emo-thumb
    Ska genast skrida till verket!

    Är dock tveksam att äta mer…. jag har märkt att hullet börjar komma smygande, så vette fan om jag törs äta mer för det verkar som att det ger tillväxt på magen istället för musklerna… Det är det som gör mig så konfunderad :what:

    Men det kanske är att jag helt enkelt måste variera träningsprogrammet istället? Och kanske träna ÄNNU hårdare än jag gör…

    #659282
    TomasH wrote:
    Hur är det med intensiteten? Kör du tex till failure ofta?

    Vad menar du med intensitet? Och vad är failure? Alla nya grepp är välkomna! :)

    En fråga, jag snackade med en riktigt grov kille på gymet och han sa att man inte ska köra för många set på en övning. Jag körde 5 set på vissa basövningar och han tyckte att 4 st var max, annars skulle det ”bränna” mer än det bygger… Kan det verkligen bli så, att man sliter ner musklerna mer än de hinner byggas upp? Har man bara blivit av med all träningsverk till nästa träningspass så har väl musklerna hunnit repa sig?

    #659283

    Ät mer, simple as that.

    #659284

    Eller så börjar du träna mer intensivt ben, ju mer du tränar ben desto mer växer överkroppen… Det e va ja har hört från många andra.

    #659285

    Jag tror mer på det nån annan sa, om du kör 5-8 reps varenda gång, prova 12-14 en vecka sen 4-6 nästa vecka och 12-14 ännu nästa, osv. bara för att inte vänja kroppen till motståndet, visst du får gå ner lite i vikt men det är bara till din fördel om man säger så, sen ät mer vet jag inte om du behöver eftersom som du själv säger ”fettet börjar smyga sig fram på magen” så ät som du gör, träna olika reps-sets, och kör tills du känner att muskeln är slut, inte tills du på papper fått tillräckligt med träning.

    #659286
    Flessa wrote:
    Är nog mest än myt. Det man egentligen menar är att ben är en såpass stor muskelgrupp och att desto större muskelgrupp = desto större utsöndring av tillväxtshormon, därav skulle det vara lättare att bygga mer massa ifall du tränar en del tunga benpass.

    sluta snacka bs, stora basövningar som tex marklyft och knäböj ökar inte endast GH utan även igf-1 och Testesteron som är de mest anabola hormonerna och tränar dom stora övningarna kan hjälpa minde muskelgrupper att växa och återhämta sig men man måste fortfarande stimulera de mindre musklerna.

    #659287
    versann wrote:
    Jag tror mer på det nån annan sa, om du kör 5-8 reps varenda gång, prova 12-14 en vecka sen 4-6 nästa vecka och 12-14 ännu nästa, osv. bara för att inte vänja kroppen till motståndet, visst du får gå ner lite i vikt men det är bara till din fördel om man säger så, sen ät mer vet jag inte om du behöver eftersom som du själv säger ”fettet börjar smyga sig fram på magen” så ät som du gör, träna olika reps-sets, och kör tills du känner att muskeln är slut, inte tills du på papper fått tillräckligt med träning.

    Varför skulle han gå ner lite i vikt om man ändrar antal reps? Jag kör olika reps varje vecka och inte går jag ner i vikt för det, tvärtom just nu håller jag på gå upp i vikt.

    Jag varierar mellan 5-8reps och 8-12reps hela tiden.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.