Tummen bakom stången?

Home Forums Allmänt om gymträning Tummen bakom stången?

  • This topic is empty.
Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • Author
    Posts
  • #70334
    #522102

    edit: insåg att rubriksnamnet kan betyda flera saker :P

    Körde mitt nya schema, och hade bröst i måndags!

    Så när jag skulle köra så bad jag någon erfaren visa ba så man gör helt rätt!
    Så han sa åt mig att hålla tummen ”bakom” stången, så att man inte har
    helt låst grepp?

    Är detta bra, och isåfall varför?

    För övrigt gick Bröstpasset GALANT!!!!
    Körde Vanlig Bänk, Uppåt lutad Bänk, och Flyes
    med 110% Kontakt hela tiden, och har så otroligt ont i hela patten
    nu efteråt, både på sidorna mitt på o över
    UNDERBART!

    #522104
    Kalydy wrote:
    Så när jag skulle köra så bad jag någon erfaren visa ba så man gör helt rätt!
    Så han sa åt mig att hålla tummen ”bakom” stången, så att man inte har
    helt låst grepp?

    Tänk på att om du hade frågat någon annan som var minst lika erfaren är chansen stor att han hade gett ett helt annat råd. Det viktigaste är alltid att hitta kontakt med muskelgruppen du tränar. Hur man håller, står eller vinklar bänkar m.m är ofta en smaksak.

    #522106

    Jag låste alltid som nybörjare, nu skulle det inte falla mig in.
    Skönare för både handled och träningskänslan.
    Ser ingen risk heller med det, bara man håller rätt

    #522108

    Läst igenom allt och är tacksam för svar, jag körde 3 set vanlig bänk, 1 med låst grepp, och 2 med tummen bakom ”självmordsgreppet” och jag kan säga att jag hade mycket mer kontroll och kändes som att jag kunde fokusera mycket bättre på muskeln jag tränade när jag använde självmordsgreppet, så det får bli så i fortsättningen

    edit:
    och det känns som att det hade krävts jävligt mycket för stången att trilla, känns som jag har ett bra och stadigt grepp hela tiden under alla reps (med självmordsgrepp)

    #522111
    malawiglenn wrote:
    Nej i pressövningar är det ingen styrkemässig skillnad.

    Vid låst grepp involverar man underarmarna och vissa kanske tycker att de får problem i dessa om de låser greppet. Å andra sidan tycker jag personligen att självmordsgreppet är förödande för handlederna samt att det är i princip livsfarligt :) tycker jag…

    Trådskaparen, testa dig fram, jag tycker du ska köra låst grepp i pressövningar för det är säkrast men kanske inte skönast för dig.

    Hur då förödande?

    #522113

    Ha händerna lite lätt dorsalflekterade under pressandet! Skonsammast för handleder då metacarpalbenen hamnar i sin closed-pack position dvs de har maximal anläggningsyta mot ulna och radius. Stödytan blir så stor det bara går!

    Fördelen med att ha tummarna bakom stången blir då att du automatiskt dorsalflekterar handlederna lite grann för att säkra så att inte stången rullar ur händerna och träffar bröstkorgen/halsen = ont.

    #522115
    Tommy Ivarsson wrote:
    Ha händerna lite lätt dorsalflekterade under pressandet! Skonsammast för handleder då metacarpalbenen hamnar i sin closed-pack position dvs de har maximal anläggningsyta mot ulna och radius. Stödytan blir så stor det bara går!

    Fördelen med att ha tummarna bakom stången blir då att du automatiskt dorsalflekterar handlederna lite grann för att säkra så att inte stången rullar ur händerna och träffar bröstkorgen/halsen = ont.

    Handlederna skall vara ordentligt dorsalflexerade, SPECIELLT om man kör med tummarna bakom stången. Det finns ingen anledning att inte ha dom ordentligt dorsalflexerade i alla pressövningar.

    #522117
    malawiglenn wrote:
    Tvetydig förklaring, vad är fram och bak på stången? :)

    Må så vara! Men jag tror folk förstår vad jag menar.

    Är någon avanligt trög så är tummarna bakom stången i min värld tummarna pekandes mot huvudet i bänkpress!

    #522119

    Vad hände med att hänga vikter på en stång, placera händerna axelbrett, lägga sig i en brygga och grabba tag i stången så hårt man kan och bara pressa så mycket som det bara går? Det är så jag gör det och jag tycker det fungerar bra=) Folk över analyserar och lägger så mycket tro på andra och ignorerar totalt det som känns bra för dem, när ska folk förstå att det är DERAS kropp och DERAS egna metoder som fungerar bäst för dem. Jag kommer alltid att låsa iaf iom att jag tycker det känns lättare då :)

    #522121

    Man ska använda det grepp som känns mest naturligt. Detsamma gäller vinklar mm. Att försöka göra något som känns helt fel brukar sällan vara bra. Det är bara om man tävlar i bänkpress som grepp och greppvid är begränsad. Glöm att man ska pressa med raka handleder detta om något är onaturligt. Själv kör jag alltid självmordsgrepp det känns för mig helt rätt och hittills har jag aldrig varit i närheten av att tappa stången.

    #522123
    Fortress wrote:
    Man ska använda det grepp som känns mest naturligt. Detsamma gäller vinklar mm. Att försöka göra något som känns helt fel brukar sällan vara bra. Det är bara om man tävlar i bänkpress som grepp och greppvid är begränsad. Glöm att man ska pressa med raka handleder detta om något är onaturligt. Själv kör jag alltid självmordsgrepp det känns för mig helt rätt och hittills har jag aldrig varit i närheten av att tappa stången.

    Precis! Tappar stången gör man endast om man är så korkad att man försöker träna med raka eller sk ”neutrala” handleder… vilket ”PT-expertisen” förespråkar…

    #522125
    Fortress wrote:
    Man ska använda det grepp som känns mest naturligt. Detsamma gäller vinklar mm. Att försöka göra något som känns helt fel brukar sällan vara bra. Det är bara om man tävlar i bänkpress som grepp och greppvid är begränsad. Glöm att man ska pressa med raka handleder detta om något är onaturligt. Själv kör jag alltid självmordsgrepp det känns för mig helt rätt och hittills har jag aldrig varit i närheten av att tappa stången.

    Hur är det vid tävling i bänkpress, måste man använda låst grepp? eller hur är det?

    /Malkowitch

    #522127
    Malkowitch wrote:
    Hur är det vid tävling i bänkpress, måste man använda låst grepp? eller hur är det?

    /Malkowitch

    Endast låst grepp.

Viewing 14 posts - 1 through 14 (of 14 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.