Undvika sötsaker vid uppbyggnad?

Home Forums Allmänt om gymträning Undvika sötsaker vid uppbyggnad?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author
    Posts
  • #549555

    Jaa, som topicen lyder!

    Bör jag undvika sötsaker såsom godis, läsk, kakor med mera , under uppbyggningsfasen?
    Meningen med uppbyggnad e ju att man ska lägga på sig, så jag vet inte om det är så farligt att äta sånt just då?

    Jag har liksom fått för mig att om jag äter godis och tränar samma dag så ger träningen ingenting, och om jag äter godis fler gånger än jag tränar i veckan, så ger det inget alls. Det här hoppas jag att jag har fått om bakfoten?

    Men som sagt, bör jag undvika sötsaker?

    #70946
    #549556

    Shame on you!
    Ok, godis och läsk i stora mängder är kanske ingen hit då kalorierna tenderar att rusa iväg okontrollerat. Visst, du vill ligga på ett kcal-överskott (krävs för viktuppgång) men det finns ingen mening att överdriva då ett större överskott inte är mer anabolt än ett litet. Resultatet är väl att du riskerar att lägga på dig en aning mer fett än om du undviker för mkt sötsaker. Förstöra träningen gör det iaf verkligen inte, kolhydrater lagras in i dina muskler i form av glykogen (muskelenergi) tills det är fullt, sedan lagras det på kroppen (som fett) mkt förenklat.

    Använd sunt förnuft och ät allt med måtta, sedan finns alltid lightdrycker, ser ingen mening med att hälla i sig tex cola när det finns ett kalorifritt alternativ som smakar lika gott.

    #549557
    Peter_Eriksson wrote:
    Shame on you!

    Använd sunt förnuft och ät allt med måtta, sedan finns alltid lightdrycker[/b], ser ingen mening med att hälla i sig tex cola när det finns ett kalorifritt alternativ som smakar lika gott.

    Jag drar hellre i mig socker än gift…

    Men som Peter säger kallori överskott är ju ett måste om du vill växa, men hur mycket av ditt ”överskott” som du vill träna bort senare beror ju helt på vad du stoppar i dig. Som Peter sa bättre att du äter lite mer kalori rik riktig mat som pulvermos etc än godis, chips etc.

    #549558

    Om du tänker utsätta din kropp för något så ohälsosamt som viktuppgång är det ju knappast logiskt att dessutom äta onyttigare. Att en ohälsosamt sak skulle göra det mer befogat att LÄGGA TILL mer ohälsosamma saker är ju ganska bakvänt.

    #549559

    Menar att han ska sluta med det första onytigga och byta ut det emot onytig mat istället för onytiga tilltugg..

    #549560
    malkieth wrote:
    Menar att han ska sluta med det första onytigga och byta ut det emot onytig mat istället för onytiga tilltugg..

    Mitt inlägg hade inget med ditt att göra, jag svarade trådskaparen.

    Du skrev ditt samtidigt som jag skrev mitt så jag såg det inte ens. Men jag förstår inte riktigt vad du menar heller, byta det ena onyttiga mot annat onyttigt??? Vill man ha i sig mycket energirika saker är det ju bättre med nyttig mat där också, gräddsåser, ost, köttfärsröror med riven ost, fullfeta mjölkprodukter, mackor med massa energirika pålägg osv.

    #549561

    okej! jag äter ju vanlig mat också, det e ju inte så att jag skippar en måltid och istället äter godis/chips!
    har bara funderat lite på det här. har några kompisar som säger att det inte är någon ide att ens träna om man ska äta godis eller dricka alkohol samma dag, det ger inget då?

    #549562
    Shame wrote:
    Jag har liksom fått för mig att om jag äter godis och tränar samma dag så ger träningen ingenting, och om jag äter godis fler gånger än jag tränar i veckan, så ger det inget alls. Det här hoppas jag att jag har fått om bakfoten?

    Det har du fått om bakfoten. Godis är väldigt snabba kolhydrater. Inte optimalt för hälsan, men för att gå upp i vikt / öka i muskelmassa kan rentav vara fördelaktigt.

    Därmed inte sagt att du skall äta enbart godis, förstås… Träningen kommer inte vara lidande bara för du äter godis några gånger i veckan. Såvida det inte är i såna mängder att du inte får i dig tillräckligt med protein, essentiella fettsyror (o3, o6), vitaminer och mineraler, förstås!

    Mycket godis kommer troligtvis leda till att du lägger på dig mer fett också. Musklerna kommer inte att krympa. :-)

    #549563
    Shame wrote:
    okej! jag äter ju vanlig mat också, det e ju inte så att jag skippar en måltid och istället äter godis/chips!
    har bara funderat lite på det här. har några kompisar som säger att det inte är någon ide att ens träna om man ska äta godis eller dricka alkohol samma dag, det ger inget då?

    Du kan aldrig ens jämföra alkohol med godis.

    #549564
    Peter_Eriksson wrote:
    ett större överskott inte är mer anabolt än ett litet.

    Tvärtom, ju större överskott desto mer muskler.

    Shame wrote:
    har några kompisar som säger att det inte är någon ide att ens träna om man ska äta godis eller dricka alkohol samma dag, det ger inget då?

    Som Vedder sa, du kan inte jämföra godis och alkohol, men vad gäller det där om godis, så är svaret att dina kompisar har fel.

    #549565

    okej det är gött å veta!

    Så trots att jag äter godis å sötsaker så kommer min träning att ge?

    #549566
    Shame wrote:
    Så trots att jag äter godis å sötsaker så kommer min träning att ge?

    Självklart.

    Vad är det för effekt du är orolig för ska utebli, av ett extra kaloriintag av tex godis?

    #549567
    Shame wrote:
    Så trots att jag äter godis å sötsaker så kommer min träning att ge?

    Har du aldrig hört talas om sportdryck t.ex.? Maltodextrin och andra mer ”avancerade” (läs dyrare och med snygga förpackningar) är ju lika onyttigt det ungefär. Och det är ju minst sagt många idrottare som använder sig av.

    Och på riktigt hög nivå inom mer energikrävande idrott stoppar de nog i sig ganska rejäla mängder läsk och godis för att ens kunna undvika viktnedgång. Men då förbrukas ju som sagt energin också, vid viktuppgång är det mer ohälsosamt eftersom vikt- och fettökningen i sig är negativ för din hälsa.

    #549568
    Shame wrote:
    Jaa, som topicen lyder!

    Bör jag undvika sötsaker såsom godis, läsk, kakor med mera , under uppbyggningsfasen?
    Meningen med uppbyggnad e ju att man ska lägga på sig, så jag vet inte om det är så farligt att äta sånt just då?

    Jag har liksom fått för mig att om jag äter godis och tränar samma dag så ger träningen ingenting, och om jag äter godis fler gånger än jag tränar i veckan, så ger det inget alls. Det här hoppas jag att jag har fått om bakfoten?

    Men som sagt, bör jag undvika sötsaker?

    Sötsaker innehåller inget ”nedbrytande”, det är bara kalorität mat med ganska näringsfattigt innehåll. Lägg dina dagliga kalorier på redig mat istället som ger lite mer för din träning :)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.