Uppvärmning

Home Forums Allmänt om gymträning Uppvärmning

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #77019
    #646032

    jag har en fråga gällande uppvärmning, jag har gymmat en år nu och sista månaderna har jag börjat springa 1,5 -2km innan varje gympass för att jag
    vill ha bra kondition..
    men jag prata me en kille på Gymmet nyligen som tyckte jag skulle springa
    efter jag gymmat för att när jag springer innan så tröttar jag ut mig för mycket och han nämnde att jag förlorar runt 40% av min styrka som jag hade kunnat använde mer när jag gymmar..

    så vad tycker n?
    blir glad om jag kunde få era värderingar på detta, (och gärna tips på förbättring )

    :emo-thumb

    Mvh

    #646033

    Det beror på syftet me träningen..Skall du deffa så spring ef…Skall du bygga volym, spring på morgonen, träna på kvällen…Återhämtning av cardio tar överhand över muskelbyggnad….

    #646034

    Det är jättebra att värma upp innan man jymmar. Det låter inte så farligt det där, men håll dig till fem minuters löpning. Du ska inte ta ut dig helt heller. Att man skulle tappa i styrka efter lite löpning tror jag inte på!

    #646035

    Jag tycker att det känns onödigt att ställa sig på löpbandet och få upp flåset innan man går in till gymmet. Bara för att jag har sprungit på löpbandet i 5 minuter och fått in lite blod i benen så går jag inte och maxar i bänken direkt efter. Det är en sak att värma upp innan man ska spela fotboll/innebandy/basket/badminton eller annan sport där snabb förflyttning av kroppen är vitalt, detta för att inte skada sig genom sträckning eller dylikt.

    Då är det bättre att köra uppvärmningsset i den övning man hade tänkt träna, och på så sätt värma upp rätt muskel.

    Vill du ändå köra konditionsträning så är det nog bättre om du lägger den vid någon annan tidpunkt än i samband med din styrketräning.

    #646036
    Peter Storhannus wrote:
    Jag tycker att det känns onödigt att ställa sig på löpbandet och få upp flåset innan man går in till gymmet. Bara för att jag har sprungit på löpbandet i 5 minuter och fått in lite blod i benen så går jag inte och maxar i bänken direkt efter. Det är en sak att värma upp innan man ska spela fotboll/innebandy/basket/badminton eller annan sport där snabb förflyttning av kroppen är vitalt, detta för att inte skada sig genom sträckning eller dylikt.

    Då är det bättre att köra uppvärmningsset i den övning man hade tänkt träna, och på så sätt värma upp rätt muskel.

    Vill du ändå köra konditionsträning så är det nog bättre om du lägger den vid någon annan tidpunkt än i samband med din styrketräning.

    Genom att värma upp ökar du syrsättningen av muskelvävnaden. Du ökar nervernas ledningskapacitet. Du smörjer lederna med ledvätska – minskad skaderisk. Dessutom får du upp tempo och flexibilitet i kroppen. Bara fördelar.

    Konditionsträning är något annat än fem minuter på löpbandet. Blir man flåsig av fem minuters jogging, så måste man nog tänka mer på kroppens viktigaste muskel, hjärtat.

    #646037
    Frotte76 wrote:
    Det beror på syftet me träningen..Skall du deffa så spring ef…Skall du bygga volym, spring på morgonen, träna på kvällen…Återhämtning av cardio tar överhand över muskelbyggnad….

    målet med träningen är bra fysik, fin kropp, hyffsad kondition,
    då jag är världens morgontröttaste så går springa på morgonen bort :)

    jag funderar på att lägga en dag i veckan på endast kondition, typ
    ta en söndags springa en längre distans…

    #646038
    Bashful_Bob wrote:
    Det är jättebra att värma upp innan man jymmar. Det låter inte så farligt det där, men håll dig till fem minuters löpning. Du ska inte ta ut dig helt heller. Att man skulle tappa i styrka efter lite löpning tror jag inte på!

    men om jag inte tappar i styrka då kan jag väl fortsätta med min 10min
    löpning innan? jag tycker inte heller att man borde tappa så mycket styrka
    och det är ju inte som så att jag kryper av löpbandet efter 10min av matthet
    så jag fortsätter nog som jag börjat upplägget av min träning.

    #646039
    Peter Storhannus wrote:
    Jag tycker att det känns onödigt att ställa sig på löpbandet och få upp flåset innan man går in till gymmet. Bara för att jag har sprungit på löpbandet i 5 minuter och fått in lite blod i benen så går jag inte och maxar i bänken direkt efter. Det är en sak att värma upp innan man ska spela fotboll/innebandy/basket/badminton eller annan sport där snabb förflyttning av kroppen är vitalt, detta för att inte skada sig genom sträckning eller dylikt.

    Då är det bättre att köra uppvärmningsset i den övning man hade tänkt träna, och på så sätt värma upp rätt muskel.

    Vill du ändå köra konditionsträning så är det nog bättre om du lägger den vid någon annan tidpunkt än i samband med din styrketräning.

    anledningen till att jag kombinerar löpningen och gymmanden är att jag har fullt upp varje dag så min träningstid är redan ansträngd, men jag ska försöka få loss lite tid på söndagar å springa lite…

    #646040
    Bashful_Bob wrote:
    Genom att värma upp ökar du syrsättningen av muskelvävnaden. Du ökar nervernas ledningskapacitet. Du smörjer lederna med ledvätska – minskad skaderisk. Dessutom får du upp tempo och flexibilitet i kroppen. Bara fördelar.

    Konditionsträning är något annat än fem minuter på löpbandet. Blir man flåsig av fem minuters jogging, så måste man nog tänka mer på kroppens viktigaste muskel, hjärtat.

    Jag håller med, bara fördelar med lätt jogg innan.

    #646041

    Lätt jogg till gymmet, styrketräning, gainer, och absolut full fart hem är annars en höjdare.

    #646042

    Absolut bättre med uppvärmning innan.Dels är det både prestationshöjande och skadeförebyggande att vara varm i kroppen innan man börjar lyfta. Sen-, och muskelspolar reagerar bättre och nervimpulser går fortare.

    #646043
    Bashful_Bob wrote:
    Genom att värma upp ökar du syrsättningen av muskelvävnaden. Du ökar nervernas ledningskapacitet. Du smörjer lederna med ledvätska – minskad skaderisk. Dessutom får du upp tempo och flexibilitet i kroppen. Bara fördelar.

    Jag har aldrig sagt att det är onödigt att värma upp, endast ifrågasatt att det måste ske på löpbandet. Uppvärmningsset i en basövning funkar lika bra.

    #646044

    Jag har varit riktigt dålig på att värma upp tidigare, måste jag erkänna. Det har mest varit 1-2 pliktskyldiga set i den övning jag ska göra. Numera har jag börjat ta det mera allvarligt.

    Varje gång jag tränar överkroppen försöker jag värma jag upp med:

    Latsdrag.
    Militärpressar.
    Hantellyft för utsida/framsida/baksida axlar.
    Sen ett par set på uppvärmingsvikter i respektive övning.

    Mycket axlar, men de är inblandade i så mycket så det skadar inte. Jag värmer dem även om jag bara ska träna armar. Vill icke ha mer skador där nu!

    För underkropp:

    Zercher squats, overhead squats eller frontböj.
    Ett par minuter dynamisk stretching för fotled och höftled (det är de leder jag har dålig rörlighet i, övriga har jag tillräcklig eller rentav för mycket i).
    Lårcurl.
    Ett par uppvärmingsset per övning.

    Jag stretchar endast dynamiskt före och under passen. Strechar oftast inte efter, och vill jag stretcha statiskt så gör jag det på mina vilodagar. Funderar faktiskt på att börja med foam rolling eftersom det har varit på tapeten lite på sistone.

    Det är väl typ allt… Jag värmer aldrig genom att springa/cykla numera. Brukade göra det ibland förr men det jag gör nu har funkat bättre (och tråkar inte ut mig lika mycket).

    #646045
    Peter Storhannus wrote:
    Jag har aldrig sagt att det är onödigt att värma upp, endast ifrågasatt att det måste ske på löpbandet. Uppvärmningsset i en basövning funkar lika bra.

    Hm jo kanske är det bättre än att gå in och sätta sig en stund i bastun som en gammal stöt på klubben brukade göra… Du får inte igång blodcirkulationen på alls samma sätt genom att lyfta som genom att springa/cykla/ro. Du har alltså rätt i att det inte måste ske på löpbandet.

    Jag kan rekommendera några minuters rephoppning, funkar utmärkt!

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.