Vad är OT Max ?

Home Forums Allmänt om gymträning Vad är OT Max ?

  • This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #55223
    #140765

    Hej, ja undrar vad OT max är.
    är det en kurs man går på eller?

    sök på OT Max på goggle så hittar du ett 12 veckors pogram, det är om styrketräning och jag blev väldigt intresserad, men förstår inte riktigt hur man gör för att få all information, man ska regestrera sig men undrar hur man får informationen.

    Mvh

    #140766

    Max OT heter det väl ändå? Deras hemsida kan man bli medlem på: [http://www.ast-ss.se/]

    Sen har jag för mig att du kan få all information du behöver :) .

    #140767
    Eloldinion wrote:
    Max OT heter det väl ändå? Deras hemsida kan man bli medlem på: [http://www.ast-ss.se/]

    Sen har jag för mig att du kan få all information du behöver :) .

    vet du om det kostar nått ?

    #140768

    Det kostar gratis!

    #140769

    Hur länge har du tränat förresten? Max-OT kanske inte är det mest ultimata om du inte tränat ett tag, då max ot går ut på att köra 4-6 repetitioner = högre skaderisk om leder, senor och muskler inte är vana vid hög belastning

    #140770
    reakard wrote:
    Hur länge har du tränat förresten? Max-OT kanske inte är det mest ultimata om du inte tränat ett tag, då max ot går ut på att köra 4-6 repetitioner = högre skaderisk om leder, senor och muskler inte är vana vid hög belastning

    Endast högre skaderisk beroende på tekniken,
    dock kan du matta ut kroppen väldigt lätt, vilket leder till överträning som skadar musklerna.

    Träna smart – inte mycket

    Har själv provat detta, gjorde rejäla ökningar!
    Som sagt, är du nybörjare ska du undvika, annars kan du pröva detta några veckor.

    #140771
    reakard wrote:
    Hur länge har du tränat förresten? Max-OT kanske inte är det mest ultimata om du inte tränat ett tag, då max ot går ut på att köra 4-6 repetitioner = högre skaderisk om leder, senor och muskler inte är vana vid hög belastning

    Endast högre skaderisk beroende på tekniken,
    dock kan du matta ut kroppen väldigt lätt, vilket leder till överträning som skadar musklerna.

    Träna smart – inte mycket

    Har själv provat detta, gjorde rejäla ökningar!
    Som sagt, är du nybörjare ska du undvika, annars kan du pröva detta några veckor.

    #140772

    Spamm!! :pop:

    #140773

    MaxOT-upplägget i stort:

    4-6 reps per set till positiv failure
    2-3 minuter vila mellan seten
    6-9 set per större muskelgrupp
    1-2 större muskelgrupper per pass
    5-split med fem styrkepass i veckan, varje muskel tränas alltså en gång i veckan.
    Det skall bli ca 30-40 minuters pass, men max 60 minuter.
    Normalt 1 vecka vila efter åtta veckors träning.
    Övningarna som används skall i huvudsak vara tunga basövningar. Dvs marklyft, knäböj, bänkpress, militärpress/push press, benpress, chins, dips, hantelpressar, rodd-övningar osv.

    Det kan vara bra att ha någon dag mellan grupper som triceps, bröst och axlar, eftersom pressarna i på bröst- och axeldagarna sliter bra på tricepsen. Ett knep vissa byggare använder är att inte låsa ut alla pressar, för att spara tricepsen lite. Någon sorts avstånd mellan ben och rygg är också bra, då det både marklyft och knäböj båda tar tungt på ben och rygg.

    Exempel på split:
    Dag1: Biceps, Triceps
    Dag2: Rygg
    Dag3: Axlar, kappmuskel
    Dag4: Ben, vader
    Dag5: Bröst, mage

    Sedan finns det förstås många olika varianter på det här där siffrorna modifieras något.

    Skaderisken är inte jättehög för en nybörjare. Repsantalet kanske är lite lågt för en fullständig nybörjare som fortfarande inte riktigt har nervsystemet nödvändigt för att ta i ordentligt, och dessutom kan behöva få en del reps i kroppen för att bana in rörelserna. Skaderisk pga annat än dålig teknik finns det som alltid en viss risk för om man blir väldigt nedbruten av programmet och inte vilar/äter nog, eller om man för den delen ökar i muskelstyrka snabbare än lederna hinner anpassa sig.

    #140774

    då ska jag gå med där :D jag har tränat ca 8 månader så jag är inte jätte nybörjare :p

    #140775

    Du får skriva sen igen hur det gick. Har några på jobb som tränar på detta sätt, och den ena blir ofta skadad pga har troligen kört slut på sig sen så kommer olyckan!!!

    Lycka till och som skrivet så hör av dig om ca 3 månader med resultat

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.