Välutvecklade ben?

Home Forums Allmänt om gymträning Välutvecklade ben?

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • Author
    Posts
  • #698173

    Tjena!
    Jag har ett helkroppspass som ser ut såhär:
    *kör den två gånger i veckan, eller ska börja med det för jag vill kunna köra mer thaiboxning, sänker på styrketräning då.

    Tisdag:
    *Knäböj.
    Stående vadpress.
    *Rakbänkpress.
    Flies.
    *Marklyft.
    *Sittanderodd.
    *Ståendemilitärpress.
    Omvända flies.
    Biceps:
    Triceps.

    Fredag:
    *Knäböj.
    Ståendevadpress.
    *Snebänkpress.
    Flies.
    *Marklyft.
    *Sittande latsdrag.
    *Sittandehantelpress.
    Hantellyft åt sidan.
    Biceps.
    Triceps

    Jag undrar om mina marklyft samt knäböj två gånger i veckan räcker för att få välutvecklade ben (bak- fram.)

    #78685
    #698174

    Funderar annars på att slänga in stelamarklyft efter knäböjen, om det behövs mer stimulering på baksida? Altn. bencurl?

    #698175

    Du behöver inte alls enorma eller jättestarka hamstrings om du ska boxas. Bli stark som ett djur i knäböj, det räcker.

    #698176
    Jimmy_Kej wrote:
    Jaså? Det behöver han inte? Hört talas om balans? Balansen mellan kroppens muskler menar jag då, inte att kunna stå på händer

    Är det meningen att man ska besvara alla dina tre frågor, eller räcker det med att ge ett svar på alla tre samtidigt?

    Att inte ha enorma eller jättestarka hamstrings behöver inte betyda att ens kropp är obalanserad.

    #698177

    Till Nutz: Nej såklart, ”enorma eller jättestarka” hamstrings är ingen fördel i thaiboxning, men jag skrev välutvecklade, då menar jag bra symetri och styrka för hela benet.
    Har du någon erfarenhet av thaiboxning eller något liknande? När du skrev boxning så vill jag bara info. dig om, om du inte visste, att vi använder ca: 70% ben, 30% box under thaiboxningen, + / -, igentligen svårt att sätta snitt.

    Till Rasmus Andersson: Nej det är också sant, men jag tror Jimmy menar att man inte kan ha jättestarka och enorma hamsrings samt sämre quads, men samtidigt ha bra balans, vilket jag tror du ändå förstod.

    Jimmy Kej: Jag slänger in stela marklyft för att få bättre stimulans på hamstrings, det känns klokast, tycker själv att den tar bättre än liggande- lårcurls som jag kört tidigare som komp. övning för ben.

    #698178
    Armin wrote:
    vilket jag tror du ändå förstod

    I så fall hade jag inte påpekat det.
    Jag läste det som att han antydde att om man inte har gröndjävliga hamstrings så råder det obalans.

    #698179
    Armin wrote:
    Till Nutz: Nej såklart, ”enorma eller jättestarka” hamstrings är ingen fördel i thaiboxning, men jag skrev välutvecklade, då menar jag bra symetri och styrka för hela benet.
    Har du någon erfarenhet av thaiboxning eller något liknande? När du skrev boxning så vill jag bara info. dig om, om du inte visste, att vi använder ca: 70% ben, 30% box under thaiboxningen, + / -, igentligen svårt att sätta snitt.

    Nutz tränar thaiboxning själv så han borde väl veta, tycker man.

    #698180
    Jimmy_Kej wrote:
    Jaså? Det behöver han inte? Hört talas om balans? Balansen mellan kroppens muskler menar jag då, inte att kunna stå på händer

    Precis. Hamstrings kommer inte göra någon större skillnad för fotarbete eller sparkteknik, explosivitet, uthållighet eller styrka. Visst, det kanske hjälper killen på traven, men det kommer inte vinna honom några matcher.

    Raka marklyft = skräp för boxare

    #698181

    Jag trodde att det var som Jimmy Kej sa, att antagonisterna måste vara hyggligt i proportion till varandra styrkemässigt om man vill undvika skador.

    #698182

    stora hamstrings borde väl mest vara en nackdel? används inte nämnvärt och ju större de är desto mer vikt måste transporteras genom luften.. mer vikt = större energiförbrukning.

    #698183

    Har du någon som helst insikt i hur en kampsportare och i detta fall en thaiboxare bör träna?

    #698184

    Det är väl ingen nyhet att styrketräning är bra för kampsportare? Det är väl självklart att ett par starka och explosiva hamstrings måste vara till nytta i misshandel med hjälp av sparkar?

    #698185

    Jag brukar få träningsvärk iu baksidalår efter ett thaiboxningspass, så visst fan jobbar man med baksidan.

    Utdrag från kampsorts forumet:

    ”det du frågar om är ganske komplicerad, vad gäller aktiv muskulatur iaf. i princip kan du säga att olika muskler är aktiva vid olika faser av sparket. Lite beroende av system du tränar, eftersom olika system har olika spark och vis att sparka på. Men generellt är det så att bland dom viktigaste är vader (både frram och baksida), hamstrings (baksida lår) framsida lår, erector spine och quadratus lumborum (rygg- och bålmuskulaturen) Jag skulle helt enkelt rekomendera att köpa ett par viktmanchetter och sen köra så snabba spark du klarar med dom på säck, och sen varva m att köra utan, även hopprep funkar bra. Om du känner att det är en specifik fas av sparket där du är otilräcklig så isolera den övningen och nöt den. ett annat hjälpmedel är gummiband, fåes köpt på dom flesta sport affärer för en 200 spenn, fästa dom i väggen och sparka med dom som motstånd.
    Generellt gäller samma sak vad gäller slag, förutom att andra muskler är involverade, men tränings settet kan användas ganska likt, för slag kn även kettlebells funka.”

    och

    ”Hittade en rörelseanalys av en karatespark som jag gjort. Vet inte om jag fått med allt, men jag tror de mest primära muskelgrupperna finns med. Det blir hursomhelst en himla massa.

    Rörelseanalys av halvt steg med rundspark (främre ben).
    Teknik: Halvsteg mawashigeri med främre benet.

    Bakre ben (stödben):
    flyttas in mot främre benet (ibland intill, ibland förbi) och utåroteras i knä- och höftled samtidigt som främre benets knä lyfts upp. Benet är något flekterat i knäleden vid träffögonblicket. Efter träffögonblicket sker en inåtrotering tillbaka mot utgångspositionen. Utåt- och inåtrotationen sker på fotens trampdyna till den grad att fotens tår pekar mellan pekar 40 till 90 grader från målet vid utåtrotation.
    Muskelgrupper inkopplade är:
    Höftböjaren, Quadriceps, tensor fascia late, kammuskeln, vad och inåtförare.
    Statiska belastingar i stödben: quadriceps, vad

    Främre ben (sparkben):
    utgår från lätt böjd knäled för att sedan lyftas upp och böjas i höftleden. Knäleden är vid upplyftet helt böjd med foten nära sätet. Benet inåtroteras i knäleden. I vissa fall sker abduktion i höftleden i samband med knälyftet och böjningen i höftleden. I slutskedet sträcks underbenet ut och det sker en full sträckning av knäleden. I direkt följd till den maximala utsträckningen dras underbenet (böjs knäleden) tillbaka till fotens utgångsposition nära sätet. Efter böjningen av knäleden återgår foten till golvet i utgångsposition. Genom att stödbenet inåtroteras efter träffögonblicket räcker det att utåtrotera sparkbenet och behålla knäled- och höftled böjd, när stödbenets inåtrotation är klar sträcks sparkbenet i knä- och höftled och foten sätts ner på golvet.
    Muskelgrupper inkopplade är:
    Knälyft (böjning i höft): Höftböjaren, tensor fascia late, kammuskeln, sartorius
    Utsträckning av knäled (vid träff): Quadriceps, tensor fascia late
    Böjning av knäled (efter träff): Hamstrings, sartorius
    Statiska belastning i sparkben: tensor fasia late, kammuskeln

    Bålen:
    Roteras bakåt. Höftens vinkel är mellan 90 – 45 grader beroende på rörlighet hos utövaren. Höften låses vid träffögonblicket och bålen späns.
    Muskelgrupper inkopplade är:
    Sneda bukmuskelaturen och ryggmusklerna quadratus lumboru, erector spinae även gluteus muskelgruppen som ger stabilitet åt höften. Även de övriga bukmuskelaturen är inkopplade då bålen spänns.”

    Kanske hjälpte dig något.

    #698186

    Självklart använder man muskeln..? Jag hävdar dock att den inte bör tränas specifikt i någon vidare utsträckning och att krutet bör läggas på andra övningar.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 24 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.