Viktmiskning och muskelbyggning?

Home Forums Allmänt om gymträning Viktmiskning och muskelbyggning?

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #49263
    #119170

    Hej hej!

    Har postat här tidigare men har bestämt mig för att pröva igen pga. av att jag blivit sugen att gymma igen! Dels för att jag känner att jag behöver det och vill det och dels för att jag och 2 kompisar har taggat upp varandra att börja! :emo-thumb

    Så, det jag undrar är hur jag ska träna för att gå ner i vikt samt bygga lite muskler(vill inte bli för stor men ha lite synliga muskler dock)!

    Förstår såklart att man måste äta rätt också! Men det är lite svårt när man bor hemma :/ Men vad jag förstår är mycket fet mat, lite kolhydrater(till en början) och grönsaker!

    Även att man ska bara träna 2-3 muskelgrupper per pass? Hur många pass i veckan är lämpligt? Har tillgång till det mesta på gymmet så det borde inte vara problem med övningarna!

    Vad jag även förstår är att 12-15rep/3set är det bästa? Då ska man knappt orka de sista repsen? Alltså det ska vara tungt de sista?

    Funderar även på att föra någon slags journal eller dylikt för att hålla motivationen uppe trots att kompisarna taggar en! (för att se framgång)

    Vad tycker ni? Uppskattar all hjälp, tips och svar jag kan få!

    EDIT: Om det är fel ställe för tråden ber jag om ursäkt!

    / ekenn123

    #119171

    Man kan inte bygga muskler och gå ner i vikt samtidigt. Välj ett av dem. Mycket fet mat = mycket kalorier. Satsa hellre på en sund fördelning av nutrienter, 2g protein per kroppskilo te.x.

    Hur många muskelgrupper man kör är personlig preferens. Är man nybörjare så brukar de vara bra med något grund program med mycket basövningar.

    12-15 reps är muskel uthållighet i regel. Finns inget exakt här men skulle avråda att ligga över 12 reps.

    #119172
    ekenn123 wrote:
    Hej hej!

    Har postat här tidigare men har bestämt mig för att pröva igen pga. av att jag blivit sugen att gymma igen! Dels för att jag känner att jag behöver det och vill det och dels för att jag och 2 kompisar har taggat upp varandra att börja! :emo-thumb

    Så, det jag undrar är hur jag ska träna för att gå ner i vikt samt bygga lite muskler(vill inte bli för stor men ha lite synliga muskler dock)!

    Förstår såklart att man måste äta rätt också! Men det är lite svårt när man bor hemma :/ Men vad jag förstår är mycket fet mat, lite kolhydrater(till en början) och grönsaker!

    Även att man ska bara träna 2-3 muskelgrupper per pass? Hur många pass i veckan är lämpligt? Har tillgång till det mesta på gymmet så det borde inte vara problem med övningarna!

    Vad jag även förstår är att 12-15rep/3set är det bästa? Då ska man knappt orka de sista repsen? Alltså det ska vara tungt de sista?

    Funderar även på att föra någon slags journal eller dylikt för att hålla motivationen uppe trots att kompisarna taggar en! (för att se framgång)

    Vad tycker ni? Uppskattar all hjälp, tips och svar jag kan få!

    EDIT: Om det är fel ställe för tråden ber jag om ursäkt!

    / ekenn123

    Välj ett av alternativen Bygga muskler eller gå ner i vikt. Går inte bygga någon nämvärd massa när man går ner i vikt.

    Fet mat vet jag inte om man måste äta det innebär bara mer kalorier ät hellre smala proteinkällor kyckling/Kalkon,Vit fisk,Smalt kött som 10% nötfärs,fläskfile,innanlår etc man kan få i sig mer gram protein per kalori genom att äta smala proteinkällor satsa på ungefär 2g protein per kilo kroppsvikt så väger man 100kg 200g protein. Skippa all snabbmat som korv,hamburgare och sånt skit. Bra kolhydratkällor är t.ex Havregryn,potatis,fullkornspasta,råris man kan äta bra mycket mer potatis än t.ex pasta då potatis innehåller mindre kalorier per 100g.
    Man får testa sig fram lite med kolhydraterna om jag personligen går under 140-150g kollisar orkar jag ingenting på gymmet medans de finns dom som kan gå helt tomma på kolhydrater och kör på som vanligt.

    Om du är helt ny på gymmet så börja med stronglifts 5×5 bara söka på google körde själv detta program i nästan ett år i början på gymmet och man bygger upp riktigt bra grundstyrka med det bli inte orolig för att det inte finns några isolation för armarna du kommer få större armar jag lovar. Förstår mig inte på vissa som lägger sig och pumpar 15reppare med 30kg i bänkpressen i början istället för att fokusera på att bli starkare. Dina polare kommer bli bra avundsjuka efter ett år med stronglift när du helt plötsligt är starkare än dom :)

    #119173

    Varför går det inte att göra båda samtidigt? Vill gå upp i muskler men ner i _FETT_ vill säga, mindre mage (inte fet ölkagge) :) Få mindre mage är min högsta prioritering!

    #119174
    ekenn123 wrote:
    Varför går det inte att göra båda samtidigt? Vill gå upp i muskler men ner i _FETT_ vill säga, mindre mage (inte fet ölkagge) :) Få mindre mage är min högsta prioritering!

    Det går att göra båda samtidigt, men det ställer lite högre krav. Som nybörjare är det inte speciellt svårt att öka i muskelmassa samtidigt som man förlorar fettmassa. Men desto mer träningsvan du blir desto mer krävs av dig.

    I grunden kan man säga att en viktnedgång kräver ett kaloriunderskott medans muskelbygge kräver att det finns nytt material att bygga musklerna med. Detta material kan inte komma från ingenstans utan måste finnas där tack vare att du totalt sett ätit mer än du behöver och därmed har ett överskott av energi för att bygga muskler.

    Sen är det betydligt mycket mer komplicerat än så egentligen. Det handlar väldigt mycket om signalsystem. Kroppens benbrytning och uppbyggnad pågår dygnet runt. Det gäller att se till att de perioder då kroppen byggs upp (anabolism) är större/längre än de perioder då den bryts ner (katabolism). Ett högt proteinintag (aminosyror) kan ge såpass starka signaler och vända nedbrytningen till uppbyggnad. Proteinet du intar med kosten kommer brytas ner till aminosyror och användas till muskeluppbyggnad (ihop med aminosyror som redan finns i kroppen).

    Så ett högt proteinintag och styrketräning, där tung styrketräning ger starkast signaler för anabolism kan mycket väl leda till att du tappar i fettmassa samtidigt som du går upp i muskelmassa. Men det kräver att du har ett ytterst litet kaloriunderskott vilket innebär att du måste ha väldigt bra koll på hur mycket energi du stoppar i dig och hur mycket du förbrukar.

    #119175

    haha edamber sluta snacka skit :) det är fullt möjligt att bygga muskler samtidigt som man förlorar fett med rätt strategi, begreppet ”bulka” kanske funkar för folk som kan äta allting utan att bli tjocka, men egentligen är det ganska oeffektivt att BULKA och DEFFA lixom först äta allt man kan och gå upp som fan i fett och muskler, och sen ba leva som en slav. det bästa alternativet är att ha en allmänt sund livsstil med en relativt protein och kolhydratrik kost och därmed kan man absolut bygga muskler och förlora fett samtidigt genom att t.ex. ha 3-4 dagar i veckan då man drar upp kolhydratintaget och ner fettintaget och kör styrketräning och endast fokuserar på att bygga muskelmassa utan att lägga på sig onödigt fett, och ha 3-4 dagar då man kör HIIT och drar ner lite på kolhydraterna och upp lite på fettet för att fokusera på att förlora kroppsfett

    det finns massa som både har förlorat fett och byggt muskler samtidigt inklusive mig själv, jag har bibehållit min vikt ungefär och förlorat massa kroppsfett samt byggt muskler

    däremot går det inte att bygga muskler samtidigt som man BANTAR elr går på en överdrivet kolhydratfattig och allmänt energifattig diet som gör att man ständigt befinner sig i ett kataboliskt tillstånd

    #119176

    Köp senaste nummret av BODY, där finns det en bra artikel om hur man bygger muskler och tappar fett…samtidigt…:emo-thumb

    #119177

    Finns enligt mig ingen som helst anledning att packa på sig fett. Träna så hårt du kan varje gång du är på gymmet, ät rätt, periodisera rätt.

    Kör hårt och skit i fläsket. Bara en ursäkt tycker jag högst personligen att gå runt och se ut som S**t större delen av året.

    #119178
    leiflennart wrote:
    Finns enligt mig ingen som helst anledning att packa på sig fett. Träna så hårt du kan varje gång du är på gymmet, ät rätt, periodisera rätt.

    Kör hårt och skit i fläsket. Bara en ursäkt tycker jag högst personligen att gå runt och se ut som S**t större delen av året.

    Så sant så sant!

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.