Viktökning

Home Forums Allmänt om gymträning Viktökning

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #540426

    Hej.

    Jag är 183 cm lång och väger 71 kg. Jag har haft ett långsiktigt mål att väga 75 kg. Sedan 6 månader tillbaka har jag styrketränat 3 gånger i veckan. De första två månaderna gick jag upp 3 kg, men sedan har jag gått ner några kilon. Detta tycker jag är konstigt eftersom jag har gått upp en tröjstorlek men gått ner i vikt trots att jag varit mycket smal innan. Jag tränar bara överkroppen och varvar med lite löpning och innebandy. Jag äter så mycket jag bara orkar, och mycket ägg och bacon blir det.
    Jag vet att man förbränner fett genom styrketräning, men om fett väger mer än muskler, varför har jag då inte gått upp i vikt?

    #70474
    #540427

    Oj, förlåt. Tvärtom menar jag. Muskler väger mer än fett.
    Att man förbränner fett med styrketräning är bara något jag hört, men att man förbränner fett genom löpning och innebandy stämmer ju.

    #540428

    ät. ät ät ät ät!
    gör du av med mer energi än du får i dig, går du ner i vikt och tvärtom!

    mkt ägg och bacon? variera din kost. ät ofta, kolhydrater och protein
    ät alltid direkt efter träning! så svårt kan det ju inte vara att gå upp i vikt om man verkligen vill:P

    #540429

    Skaffa gärna hem nåt proteintillskott också, men kom ihåg att äta mkt!

    #540430

    Varierad kost, varierad träning, tunga vikter, lätta vikter, många set, få set, många reps, få reps… Variera till du hittar det som fungerar för dig! Men använda alltid så tung vikt som möjligt i förhållande till repsantalet ;) Sen kan du ju slänga ut lite cash på protein och andra tillskott, men verkligen ingenting som är nödvändigt för viktuppgång… Ät ofta och mycket, sov mycket, gärna en nap på dagen också! Kör hårt buddy :D

    #540431

    Tack så mycket för alla kloka svar. Jag är beredd att ändra mina matvanor, men jag tänker inte köpa protein, gainers eller något kosttillskott överhuvudtaget. Jag klarar mig utan.

    #540432

    …japp…proteinpulver är ju ett sjukt billigt sätt att få i sig mer protein, om man anser att man behöver det vill säga…men en sak undrar jag. Är det jätte stor skillnad på BCCA och EAA jämfört med whey ?!

    #540433
    niklasnelson wrote:
    Är det jätte stor skillnad på BCCA och EAA jämfört med whey ?!

    Nej.

    Visst kan man prata i termer om procentenheter uppmätta under ett antal timmar och få det att låta som enorma skillnader om man vill men i praktiken vågar jag lova ett skillnaden är minimal om ens någon alls över tid.

    Den stor fördelen man kan säga är ju dock att den marginellt bättre effekten samtidigt fås trots ett lägre energiintag. Att få lite bättre effekt men samtidigt bara behöva 6-10 gram har ju sina fördelar såklart.

    Sedan finns ju de som vill ha i sig varenda möjlig kcal och då blir ju plötsligt den nömnda ”fördelen” kanske snarare en nackdel.

    #540434
    Flessa wrote:
    Kan ju finnas andra fördelar med ett vasslepulver också, t. ex det om man har lång tid tills det att man kan äta etc, man försöker ligga på ett litet överskott, smidigare som mellanmål o.s.v än EAA. Lät nästan som om man svinbulkar för att man väljer ett proteinpulver :D

    om du ser vad jag svarde på så var det skillnaden mellan dom. Inte varför det eventuellt är bättre.

    Och oavsett tidsaspekten som du nämner och mellanmålet så är ju skillnaden densamma där också. Dvs något bättre ur muskelproteinsynpunkt men mindre kcal.

    #540435

    Jag har också svårt att öka i vikt.
    När jag räknade efter det som visats i tidigare inlägg fick jag dessa siffror.

    176cm, 60kg och 24år

    903×1.4 = 1264

    903×2.0 = 1806

    Och det jag äter i genomsnitt en vardag är 2000kcal Och jag ökar inte, har inte hunnit träna så länge och kontinuerligt så jag vet inte vad träningen ger ännu men jag tror att det är det som måste till för att jag inte ska skita ut kalorierna. För när jag äter ”för mycket” så blir jag lite lösare i magen och vikten är densamma så jag tror att mycket bara går rätt igenom.

    Jag har aldrig käkat light produkter och jag vägra sånt där ”hitte på” utan äter det jag tycker är gott som chipps, godis, glass, riktigt smör, fil med grädde etc. Och det är kanske därför jag inte lägger på mig eftersom kroppen har ständigt intag av fetter och inte känner behov att lagra sånt. Jag har varit så ända sedan jag var liten, var bebis knubbing upp till 5år men sen vart jag smal och har så förblivit.

    #540436
    Henrik Y wrote:
    Jag har också svårt att öka i vikt.
    När jag räknade efter det som visats i tidigare inlägg fick jag dessa siffror.

    176cm, 60kg och 24år

    903×1.4 = 1264

    903×2.0 = 1806

    Och det jag äter i genomsnitt en vardag är 2000kcal Och jag ökar inte, har inte hunnit träna så länge och kontinuerligt så jag vet inte vad träningen ger ännu men jag tror att det är det som måste till för att jag inte ska skita ut kalorierna. För när jag äter ”för mycket” så blir jag lite lösare i magen och vikten är densamma så jag tror att mycket bara går rätt igenom.

    Jag har aldrig käkat light produkter och jag vägra sånt där ”hitte på” utan äter det jag tycker är gott som chipps, godis, glass, riktigt smör, fil med grädde etc. Och det är kanske därför jag inte lägger på mig eftersom kroppen har ständigt intag av fetter och inte känner behov att lagra sånt. Jag har varit så ända sedan jag var liten, var bebis knubbing upp till 5år men sen vart jag smal och har så förblivit.

    Prova att äta mer mat och mindre skit som chips, godis, glass.

    #540437
    Vincent Qvarfordt wrote:
    Prova att äta mer mat och mindre skit som chips, godis, glass.

    Haha, det var bara som exempel och skulle ha sagts på en gång. Periodvis har jag käkat mycket sånt utan att se någonting på vågen eller fett på magen, då snackar vi 1 studie år med mycket sitta vid datorn och snaska chips och glass till mellanmål.

    Men nu käkar jag vanlig mat, typ husmans kost. Och knaprar jordnötter och lite mörk choklad 70% som enda snask. Aldrig färdigmat bara hemlagat.

    #540438
    malawiglenn wrote:
    hur vet du innan du har provat?…. nyss hade du ju monsterproblem

    Det där är inte ett argument för att prova det. Då kan ju du lika väl prova anabola då? Hur vet du att det inte funkar om du inte provat? (fast, det kanske du har, det vet ju inte jag)

    #540439
    Månonsfre wrote:
    Det där är inte ett argument för att prova det. Då kan ju du lika väl prova anabola då? Hur vet du att det inte funkar om du inte provat? (fast, det kanske du har, det vet ju inte jag)

    Men varför vill du inte köra pulver som komplement ?? Som du sa så hade du ju stora problem med att gå upp i vikt. Det är som sagt ett tillskott inget mer inget mindre men som sagt fungerar ju även utan som många sagt ät mer .. går du inte upp äter du helt enkelt för lite..(och med det menar jag inte att du ska svulla i pizza och chips 24/7)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.