Vilka muskelgrupper ska man träna tillsammans?

Home Forums Allmänt om gymträning Vilka muskelgrupper ska man träna tillsammans?

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #80548
    #726279

    Vilka muskelgrupper passar bra att träna under samma pass.

    Har tidigare tränat antagonisterna (tror jag det kallas) tillsammans. Alltså Bicep och tricep. Axlar och rygg.

    Tänkte att det var en bra ide eftersom då är man inte lika slut.

    Men har på sistone hört att man ska träna samma muskelgrupp (inte samma men ni fattar). Tex Bröst och tricep och rygg och bicep.

    Intresserade av svar och funderingar kring detta.

    #726280

    Finns inga rätt eller fel. Du gör som du känner för. Har du nu tränat armar, axlar rygg osv under samma pass och känner för en förändring är det ju inte mer än att du ändrar om lite som du själv skriver.

    #726281
    ronkan_shup wrote:
    Finns inga rätt eller fel. Du gör som du känner för. Har du nu tränat armar, axlar rygg osv under samma pass och känner för en förändring är det ju inte mer än att du ändrar om lite som du själv skriver.

    Helt rätt, träna det som känns bäst.

    #726282

    Svar: vet ej!

    Men jag gillar combosarna:
    * bröst+biceps
    * triceps+axlar
    * rygg+hamstrings
    * quads+vader

    triceps får träning på tricepsdagen samt bröstdagen…
    biceps får träning på bicepsdagen samt ryggdagen…
    axlar får träning på axeldagen samt rygg och bröstdagen…
    etc …
    sen är de ju smått inblandade i mycket annat också …

    det finns många som lägger in ett extra armpass varje vecka men jag tycker inte det är befogat om de inte släpar enormt såklart …

    med detta är det ju nästan som om hela kroppen körs igenom 2 ggr per vecka… mycket som många inte tänker på.. (åtminstone om man kör hårt så blir det 2 ggr per vecka…)

    Det finns många som säger att feta armar byggs inte genom bicepscurl och annan disco utan av tunga rygg och bröstövningar! Jag tror också lite på det…

    #726283

    Brukar köra enligt: ”drag och tryck-principen”

    Bröst – axlar – triceps

    Rygg – biceps – underarmar

    Ben – vader

    #726284

    Jag sitter och skriver en artikel om bland annat detta just nu (novemberutgåvan dock)…

    Kortfattat:

    Är du en satsande kroppsbyggare med flera års träningserfarenhet och en solid grund spelar det ingen större roll. Har du nått denna nivå behöver du mer volym per muskelgrupp och bör därför följa ett 4- eller 5-split med en eller två muskelgrupper per träningstillfälle.

    Om du däremot tillhör de övriga 99% (ganska troligt) som inte är på denna nivå är det bäst att kombinera övningar efter rörelsemönster.
    Eftersom jag är lat så här en söndagskväll orkar jag inte upprepa mig, så jag saxar från min artikel ”Nybörjare, så tränar du”:

    De enda som någonsin bör dela in träningen i specifika muskelgrupper och välja övningar därefter är avancerade kroppsbyggare som byggt en bra grund och är i behov av att prickskjuta vissa muskler. Om du som nybörjare eller motionär tar efter denna typ av upplägg, som fokuserar på att träna specifika muskler, kommer det ovillkorligen att leda till obalanser, nedsatt muskelfunktion och förslitningsskador.
    Ett program som istället fokuserar på rörelser kommer att ge dig fantastiska resultat i form av muskeltillväxt, styrka och funktionalitet, utan någon risk för skador. Det finns många sätt att definiera rörelsebanor. Den enklaste metoden presenterar jag här nedan.

    ■ Övningar där framsidan av låret är dominant (t ex utfall, knäböj)
    ■ Övningar där höften är dominant (t ex marklyft, ryggresningar)
    ■ Vertikala pressövningar (pressar över huvudet)
    ■ Vertikala dragövningar (drag uppifrån)
    ■ Horisontella pressövningar (press från kroppen)
    ■ Horisontella dragövningar (drag mot kroppen)
    ■ Kärnövningar: böj och sträckning i bål och höft samt höftrotation

    När du väljer hur du ska lägga upp din träning har du lite olika alternativ beroende på hur mycket tid du kan avsätta. Ett av de bästa tillvägagångssätten för nybörjare är tre helkroppspass i veckan där du varierar övningar mellan passen.
    En annan variant är att alternera mellan två olika helkroppspass eller mellan överkropp och underkropp, och därmed träna fyra gånger i veckan.
    Slutligen kan du även dela upp träningen ytterligare i tre olika pass, där du tränar två olika rörelsebanor i varje pass, på så sätt blir passen mycket korta.

    [http://www.bartoll.com/articles/2007/body_2007-04.pdf Artikeln i sin helhet hittar du här]. (PDF)

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.