Vilken typ av schema är att föredra?

Home Forums Allmänt om gymträning Vilken typ av schema är att föredra?

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #65661
    #456744

    Lite kort bakrundsinfo : Är 19 år gammla och har tränat på gym sedan 1 år tillbaka men har tidigare hållt på med fotboll/innebandy hela mitt liv. Mitt mål för tillfället är att öka i både styrka och massa så ligger i en bulk fram till slutet av mars. Äter självklart mycket och bra mat.

    Vilket schema skulle ni kunniga att föredra?

    Schema 1:
    Måndag : Bröst, Triceps, Biceps
    Tisdag : Boxning
    Onsdag : Rygg, Axlar, Mage, lätt boxning på kvällen
    Torsda : Boxning
    Fredag : Bröst, Triceps, Biceps
    Lördag : Rygg, Axlar, Mage
    Söndag : Boxning
    7-9 set per muskelgrupp varje pass.

    Schema 2:
    Måndag : Biceps, Triceps
    Tisdag : Boxning
    Onsdag : Axlar, Mage, lätt boxning på kvällen
    Torsda : Boxning
    Fredag : Bröst
    Lördag : Rygg, Traps
    Söndag : Boxning
    12set med biceps, triceps, axlar, traps
    12-15set med rygg, bröst, mage

    Hoppas på kommentarer. Tack i förhand!

    #456745

    Får man fråga vad som ska bära detta stora övre parti?

    Ingen vila mellan passen är väll ingen höjdare? hitta istället ett vettigt schema med mindre dagar o fler muskler. 2 split kanske?

    #456746

    Det ser bra ut.

    //John Travolta

    #456747

    19 år, går du i skolan/jobbar eller är du arbetslös?
    Har du gott om tid kan du ju satsa rätt hårt och köra 2st pass uppdelat över en dag, med fys på morgonen och boxning på kvällen. Och sedan ta två vilodagar efter en intensiv 5dagars period. Har själv tajmar gym och löpning med thaiboxning innan och det funkar bra, men jag klarade mig inte med 1 enda vilodag och att sikta på Noll vilodagar kommer aldrig hålla. Speciellt med avseende på att du vill bygga upp dig.

    Just nu verkar du sikta på 4 gympass och 3 boxningspass, såvida du inte kan låta ett av varje dela på en dag skulle jag ha kapat ett boxningspass. Och sedan byggt upp ett pass där du kör ben med.

    Då du vart aktiv fysiskt inom fotboll/innebandy borde ben vara skitkul att köra, sålänge du inte är rädd för muskler såklart eller är knäskadad eller dyl. :)

    Schema 2: (ommöblerad)
    Måndag : Bröst, Triceps (i den ordningen)
    Tisdag : Boxning
    Onsdag : Rygg, Traps (ev. lätt boxning på kvällen)
    Torsda : Ben, Mage
    Fredag :


    Lördag : Axlar, Biceps
    Söndag : Boxning

    Söndagsvila är ju classic enligt många men jag personligen vilar gärna mitt i veckan då jag finner det lättare att smita iväg till gymmet på helgen.

    Sen beroende på hur det funkar med diverse övnignar ihop med boxningen är ju såklart upp till din kropp, jag kunde t.ex. inte direkt köra benpass en dag före thaiboxningen, då jag fann mig själv stapplande framåt mitten av passet.

    Oavsätt om jag hjälpt till nått i din planering vill jag önska lycka till med träningen!
    – Peace out!

    #456748
    Elias wrote:
    19 år, går du i skolan/jobbar eller är du arbetslös?
    Har du gott om tid kan du ju satsa rätt hårt och köra 2st pass uppdelat över en dag, med fys på morgonen och boxning på kvällen. Och sedan ta två vilodagar efter en intensiv 5dagars period. Har själv tajmar gym och löpning med thaiboxning innan och det funkar bra, men jag klarade mig inte med 1 enda vilodag och att sikta på Noll vilodagar kommer aldrig hålla. Speciellt med avseende på att du vill bygga upp dig.

    Just nu verkar du sikta på 4 gympass och 3 boxningspass, såvida du inte kan låta ett av varje dela på en dag skulle jag ha kapat ett boxningspass. Och sedan byggt upp ett pass där du kör ben med.

    Då du vart aktiv fysiskt inom fotboll/innebandy borde ben vara skitkul att köra, sålänge du inte är rädd för muskler såklart eller är knäskadad eller dyl. :)

    Schema 2: (ommöblerad)
    Måndag : Bröst, Triceps (i den ordningen)
    Tisdag : Boxning
    Onsdag : Rygg, Traps (ev. lätt boxning på kvällen)
    Torsda : Ben, Mage
    Fredag :


    Lördag : Axlar, Biceps
    Söndag : Boxning

    Söndagsvila är ju classic enligt många men jag personligen vilar gärna mitt i veckan då jag finner det lättare att smita iväg till gymmet på helgen.

    Sen beroende på hur det funkar med diverse övnignar ihop med boxningen är ju såklart upp till din kropp, jag kunde t.ex. inte direkt köra benpass en dag före thaiboxningen, då jag fann mig själv stapplande framåt mitten av passet.

    Oavsätt om jag hjälpt till nått i din planering vill jag önska lycka till med träningen!
    – Peace out!

    Tack för era svar.

    Jag jobbar för tillfället endast två dagar i veckan, därför har jag valt att köra rätt hårt nu. Har tränat ben tidigare och ska börja så småningom igen, har en benskada i vänsterknä som säger ifrån då jag böjer på benet.

    Har gjort om schemat lite och tror kanske ocskå det blir bäst med 1 vilodag trots allt. Mindskade även lite på gymträningen.

    Måndag : Rygg, Axlar, Traps
    Tisdag : Boxning
    Onsdag :VILA (eventuell boxningsteknik här på kvällen, dock inget ansträngande)
    Torsdag : Boxning
    Fredag : Bröst, Triceps
    Lördag : Biceps, Underarmar, Mage
    Söndag : Boxning

    Vad tror ni om detta istället då? Hur många set tror ni blir bäst att köra? Har tidigare alltid kört runt 12set per muskelgrupp, är det lagom då jag bara kör varje muskelgrupp 1 gång i veckan eller bör jag ändra där ocskå?

    #456749

    Det där såg ut som ett bra upplägg iaf, bra jobbat :)

    Det där med 12set per muslekgrupp är nog lite att ta i dock, speciellt med tanke på att du endast tränat ett år och så. Det är ju mera en livsstil än att nöta järnet 2-3år och sen tröttna/ledsna.

    Själv anser jag att 3*3 set är passande för stora muslekgrupper som Rygg, Bröst och Ben, varpå eventuellt 4 set för Ben beroende på person.
    Sen för Axlar, Triceps och Biceps pumpar man sig bra tom på 3 set av 2 olika övningar.
    Mage/Underarm har jag inga handfasta råd på.

    Viktigast är ju ändå att allt känns bra för dig, men 12set/muskelgrupp låter som du får stanna på gymmet 3-4 timmar per pass, och vem håller fokus så länge? :)

    Lycka till mannen!
    -Peace!

    #456750
    Elias wrote:
    Det där såg ut som ett bra upplägg iaf, bra jobbat :)

    Det där med 12set per muslekgrupp är nog lite att ta i dock, speciellt med tanke på att du endast tränat ett år och så. Det är ju mera en livsstil än att nöta järnet 2-3år och sen tröttna/ledsna.

    Själv anser jag att 3*3 set är passande för stora muslekgrupper som Rygg, Bröst och Ben, varpå eventuellt 4 set för Ben beroende på person.
    Sen för Axlar, Triceps och Biceps pumpar man sig bra tom på 3 set av 2 olika övningar.
    Mage/Underarm har jag inga handfasta råd på.

    Viktigast är ju ändå att allt känns bra för dig, men 12set/muskelgrupp låter som du får stanna på gymmet 3-4 timmar per pass, och vem håller fokus så länge? :)

    Lycka till mannen!
    -Peace!

    Får prova att köra mellan 6-9set då.. Tidigare då jag kört 12set per muskelgrupp och kört 2 muskelgrupper per pass har jag alltid hållt mig mellan 50-60minuter

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.