Volym/styrka

Home Forums Allmänt om gymträning Volym/styrka

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #56961
    #282437

    Många pratar om att man ska ha en 5 veckors period inriktat på styrka (3-6rep) och sen gå över på mer volym träning i ca 3 veckor med 8-12 reps …

    Kan man istället inte blanda styrketräningen med volymträningen i ett och samma pass … att man köra basövningarna rätt så tungt (4-6rep) så att man får upp styrkan, och sen kör man isolationsövningarna som volymträning (8-12rep) så man får upp volymen och kontakten …

    Ett bröstpass kan ex se ut såhär:

    1) Rak hantelpress: 38,5kg 3set/4-6rep
    2) Uppåt hantelpress: 36kg 3set/4-6rep
    3) Cablecross: 30kg 4set/8-12rep
    4) Peckdeck: 50kg 3set/8-12rep

    duger?
    Eller det här med styrkeperioder/volymperioder är något att föredra?

    #282438

    Finns inget som heter ska, gör vad som känns bra. Känner du för att variera i perioder så gör du det. Vill du hellre variera i varje pass gör det istället men att variera ”bara för att” förstår jag inte alls poängen i. Du blir både större och starkare med 8-12 reps och att en styrkelyftare kanske skulle träna annorulunda kan väl spela mindre roll.

    Själv går jag inte under 8 reps då jag genast känner mig sliten i leder och fästen. Vissa trivs med lågrep andra inte. Känn efter vad som passar dig.

    Hur som helst tycker jag det verkar klokast att hitta ett upplägg man trivs med än att slaviskt gå efter något som är påstått ”optimalt” för respektive ändamål.

    #282439

    Jag kör nu efter HST tränings metoden som jag tycker fungerar bra.
    Det går ut på att ändra reps och vikt hela tiden samt köra helkroppspass 3ggr per vecka.

    Först börjar man med 15 reps på en tvåveckors period. Först tar man reda på sitt 15rep max sen delar man upp passen i sex pass på två veckor.
    Första passet har man väldigt lätt vikt sen ökar man 5kg (ca) varje pass tills man när sitt 15 rep mac det sista passet i vecka två.

    Sen gör man samma med 10 och sedan 5 reps. Sen kör man 5 reps max i två veckor till och vilar 9-12 dagar sen börjar man med 15 reps igen.
    Man gör max 1-2 set per övning max två övningar per muskelgrupp.

    #282440

    tack för svar :)

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.