Vore tacksam för hjälp

Home Forums Allmänt om gymträning Vore tacksam för hjälp

  • This topic is empty.
Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • Author
    Posts
  • #48257
    #117587

    Hej!

    Lite bakgrund

    Jag hade en rätt svår uppväxt med en massa misshandel och skit, vid nitton ungefär hade jag ett sammanbrott och gick från 80 kg till 130 kg i vikt (inte muskler) på ca 4 år, har varit deprimerad länge.

    Nu är jag 25, sen juni förra året har jag gått ner 35 kg, (95 kg nu).

    Nästa vecka förmodligen ska jag börja på LCHF (verkar som vissa som Tekie kör bodybuilding på LCHF?)

    Jag undrar lite över kost och det jag vet minst om, hur man faktiskt tränar olika muskelgrupper osv, hur mycket jag bör träna hur ofta och allt det där, kosttillskott osv.

    Jag kan i princip ingenting.

    Tacksam för svar

    #117588

    Du har bestämt dig för LCHF men vet ingenting om kosten?
    hur många gånger per vecka kan och vill du träna?

    #117589
    Albin wrote:
    Du har bestämt dig för LCHF men vet ingenting om kosten?
    hur många gånger per vecka kan och vill du träna?

    Alltså, jag känner ju till LCHF som så, det jag menade var att jag inte riktigt exakt vet hur mycket och av vad jag bör äta vid träning och vilka kosttillskott man bör ta (protein tex)

    Jag kan träna så mycket som krävs.

    #117590
    NiklasS wrote:
    Alltså, jag känner ju till LCHF som så, det jag menade var att jag inte riktigt exakt vet hur mycket och av vad jag bör äta vid träning och vilka kosttillskott man bör ta (protein tex)

    Jag kan träna så mycket som krävs.

    Lägg till lite vanligt vassleprotein (whey) direkt efter träningspassen.
    Pröva att börja med ett träningschema där du tränar tre gånger i veckan, bättre att gå ut lagom och öka efter några månader om du trivs och finner det kul än att gå ut stenhårt och falla från efter ett tag.

    #117591
    NiklasS wrote:
    och vilka kosttillskott man bör ta (protein tex)

    Numera är ju LCHF precis vad man vill i princip. ”Vi som äter riktig mat” typ. Men om du ska hålla dig till de som ursprungligen populariserade begreppet så ska du undvika proteinpulver som pesten eftersom det leder till insulinutsöndring. Och än värre om det innehåller söntningsmedel och smakämnen. Då är det ju direkt farligt.

    #117592
    Albin wrote:
    Lägg till lite vanligt vassleprotein (whey) direkt efter träningspassen.
    Pröva att börja med ett träningschema där du tränar tre gånger i veckan, bättre att gå ut lagom och öka efter några månader om du trivs och finner det kul än att gå ut stenhårt och falla från efter ett tag.

    Fast jag vet ju fortf. inte hur jag ska träna osv? Kan man läsa om det någonstans?

    Sen tänkte jag med varannan dag till att börja med, el 5 gånger i veckan, vill träna så jag får så effektiv träning som möjligt, har tid nu så.

    #117593

    Kör basövn.såsom mark,knäböj,bänkpress och militär press.
    Krångla inte till det med en massa konstiga avancerade övn.
    Se till att bana in övn ordentligt först ett par veckor så du finner rätt teknik.
    Sen kan du börja lyfta tyngre vikter.
    Se till att ha kul och träna inte som en dåre för då kanske du tröttnar.

    Lycka till!

    #117594

    Word på Mats.
    Tycker Basövningar, 4-5 set per övning och 10-12 reps är det du borde hålla dig till.
    Och som mats säger, se till att ha roligt också. Krångla inte till det, 3-4 pass i veckan är bra.

Viewing 9 posts - 1 through 9 (of 9 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.