Yrsel, illamående och svimmning vid träning

Home Forums Allmänt om gymträning Yrsel, illamående och svimmning vid träning

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #66441
    #470630

    Hej,

    Satte igång och styrketräna igen för några månader sedan, efter ett 2 år långt uppehåll. Tränar på morgonen, vilket innebär att jag går upp klockan 5, äter frukost (har provat gröt, fil, gainer, smörgås) och åker till gymmet. Är på gymmet klockan 06:30.

    Mitt problem är att jag blir yr och illamående under träningen. Värst är det vid benträning, då det hänt att jag svimmat efter träningen vid ett par tillfällen. Jag får ofta avbryta träningen för att inte svimma.

    Först trodde jag att det var brist i morgonkosten som var orsaken, men ingen frukost tycks hjälpa. Någon som har någon idé om vad detta kan bero på? Vill inte sluta träna, men det börjar kännas hopplöst.

    /Ash

    #470631

    Några funderingar…
    – Prova att träna på eftermiddagen/kvällen.
    – Lyssna på din kropp så det inte är så enkelt som utmattning.
    – Att ändra frukostvanorna kan kanske vara en lösning? Kan det vara så att du äter för mycket till frukost och din kropp inte klarar av det riktigt? Vem vet, det kan lika gärna vara för lite mat till frukost? Omöjligt att säga för mig som utomstående?

    Personligen funkar inte morgonträning öht för min del. Jag blir svag och allt känns fel. Det är inte alla människor som mår bra av att träna på morgonen och 06.30 är TIDIGT. Ja, jag är van vid tidiga mornar så det är inte det.

    #470632

    Ät rejält innan sänggående och är frukosten efter träningen. På det sättet så får du lite extra sömn och kanske slipper illamåendet. Jag gör så och det fungerar fint för mig.

    #470633

    Jag kan också bli lite småborta vid benpass, dock endast vid riktigt tunga pressar eller böjar..

    Är det så att du blir yr även när du kör lite lättare?

    #470634

    Kan kanske bero på att kroppen har inte vaknat än och balanssystemet är inte igång ordentligt kombinerad med tunga vikter.

    #470635

    Tror knappast att det är trötthet. Går och lägger mig 9 och somnar innan 11. när jag kommer till gymmet har jag varit vaken i 1,5 timme, och känner mig vaken och pigg.

    Ska prova att äta ordentligt innan jag går och lägger mig, så får vi se om det gör någon skillnad.

    /Ash

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.