Att undvika skavsår vid löpning, tejpa sina bröstvårtor

Home Forums Allmänt om konditionsträning Att undvika skavsår vid löpning, tejpa sina bröstvårtor

  • This topic is empty.
Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • Author
    Posts
  • #52769
    #130151

    Jag kanske är dålig på att använda sökfunktionen men varesig ”bröstvårtor” eller ”skavsår” gav något bra resultat. När jag springer medel- och långdistans brukar jag få problem med att mina bröstvårtor får ”skavsår” och svider något otroligt i ungefär 4 dagar till upp emot en vecka efteråt. Detta har jag förstått kan undvikas med hjälp av att tejpa bröstvårtorna – för närvarande använder jag mig därför av plåster varje gång jag är ute och springer.

    Dock tär detta på plåsterekonomin något eftersom plåster är ganska dyra, så jag undrar hur andra löpare löser detta problem? Kirurgtejp med någon form av material under har jag funderat på, vad? Kompress? En tygbit?

    Den som vill vara rolig föreslår förstås en bra sportbh, vilket antagligen löser problemet för kvinnor men jag är pojke och har för små bröst för att komma i till och med den minsta kupstorleken (Ja, jag har mätt detta!)

    #130152

    Springer du med en vanlig bomlls t-shirt nu?

    Testa en funktionströja, de ska vara betydligt snällare mot bröstvårtorna då de inte är riktigt lika grova och därmed orsakar mindre skav.
    Se till att den sitter ordentligt. Tröjor som går att köpa på t.ex Löplabbet finns i modeller som verkligen formar sig efter kroppen och därmed inte rör sig.

    #130153

    Jag håller med, testa en tajt funktionströja. Annars är det en riktig plåga att vara ute och springa.

    #130154

    Nej, jag springer alla längre distanser med funktionströja som är hyfsat tight och har fortfarande problem – det kan dock vara så att de inte sitter ”ordentligt” såsom du menar. Att köpa funktionströjor på Löplabbet är nog lite mer än min budget klarar av också för jag gissar på att det är dyrare än de funktionsbudgettröjor jag har idag.

    Så återigen: Kirurgtejp med någon form av material under har jag funderat på, vad? Kompress? En tygbit?

Viewing 5 posts - 1 through 5 (of 5 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.