Backintervall vs intervaller på plan mark

Home Forums Allmänt om konditionsträning Backintervall vs intervaller på plan mark

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #60979
    #382414

    Vill du bli en bättre löpare tror jag att fokus bör ligga på plana intervaller. Backintervallerna primärt för att just bli bättre i backarna.

    #382415
    J.v.K wrote:
    ah, okej. blir att börja med det :)

    Jag tycker själv dessutom att det är desto jobbigare ofta. Samma sak med tröskelträning. Just sprinter och backintervaller har två fördelar för den som inte vill bli en bra löpare: Båda ger bra effekt på kort tid. Så hatar man att löpa är det snabbt genomfört. Dessutom förbrukar man inte så mycket kcal vilket ju kan vara en fördel i vissa fall.

    Jag skrev ganska mycket om det i en BODY-artikel för ett tag sedan, metabola effekter och konditionseffekter blir lika bra av korta och högintensiva pass. Men dock är det ibland lite ”jag är hardcore” över HIIT fast det egentligen bara är en fråga om trisdess. Ge dig ut på 1000-metersintervaller, 5 stycken, eller ett tröskelpass på 25 minuter så lär du vara spyfärdig sen. ;)

    #382416

    Jag brukar köra intervallträning när jag inte har tid eller vill vila lite från längre distanser. Brukar köra lite i backe bara för att inte dö så fort det kommer ett uppförsbacke när jag löper vanligt.

    #382417
    Eddie Vedder wrote:
    Vill du bli en bättre löpare tror jag att fokus bör ligga på plana intervaller. Backintervallerna primärt för att just bli bättre i backarna.

    Välrespekterade löptränare håller inte med. Klassikerna Arthur Lydiard och Percy Cerutty hade stora framgångar med banlöpare (typexempel Peter Snell, Herb Elliott) som fick springa mycket i backar. I modern tid har vi Renato Canova och Brad Hudson som rekommenderar backsprinter året runt för löpare av alla distanser.

    Men visst, om man måste välja så skulle jag tro att plan löpning borde prioriteras.

    #382418

    Rena backintervaller eller löpning i kuperad terräng är oerhört effektivt bla på grund av styrkemoment, hållning och löpteknik.

    Vill du ha ett lite seriösare svar rörande backintervall så lägg in ett block på 6-8 veckor innan den verkliga fartträningen börjar inför ett lopp du satsar på. Blanda backar, långa korta, branta osv.

    Några få pass gör ingen skillnad så försök veckovis eller max 10dagarsvis lägga in backträning.

    Rörande din tröskel såkan det vara lättare på plan mark men med lite träning kan du göra den minst lika effektiv i terräng. Personligen lade jag alltid terrängträning minst 6 veckor innan SM.

    Vidare intervallträning så är det största felet ovana löpare gör att springa för fort. Vill du bli bättre på tex 10 km så är det den aeroba förmågan som utgör flaskhalsen. Egentligen behöver du inte springa riktigt hårda intervaller (förutsatt att du fartränat med kortare intervaller regelbundet) förrän 6-8 veckor innan tävling. För mycket fartträning ger lätt tappad lust, skavanker och även överträning i värsta fall.

    Riktvärde för intervaller är att springa första långsammast och sista snabbast eller lika fort. Tappar du och inte kan hålla farten har du sprungit för fort.

    #382419

    Jag skulle helt klart köra backintervall. Men det är bara jag. Känner du att det sliter så sluta. Leta upp stigar eller något med bark som underlag så har du inget att bekymra dig om.

    #382420

    Jag skulle nog faktiskt vilja vara så diplomatisk att jag hade kört både och :)
    Pass1: Backar
    Pass2: Plant

    Jag hade gjort så framförallt för att få omväxling. Jag hade personligen tröttnat snabbt på att bara köra ena.

    #382421
    Caraldur wrote:
    Jag skulle nog faktiskt vilja vara så diplomatisk att jag hade kört både och :)

    Det var iofs min poäng också. :) Men jag tror att man, om man vill bli bra löpare, bör fokusera på plana och se backträningen som just teknikträning för att prestera i backar.

    En månad med tre löppass per vecka skulle kunna se ut enligt följande:

    1: Distans i medeltempo
    2: Intervallpass på plan mark
    3: Tröskelpass

    1: Distans i medeltempo
    2: Intervallpass på plan mark
    3: Tröskelpass

    1: Distans i medeltempo
    2: Intervallpass i backe
    3: Distans i högre tempo

    1: Distans i medeltempo
    2: Intervallpass på plan mark
    3. Långpass (+20 km)

    #382422

    Lite lästips.

    ”Every runner I coach does regular sessions of short hill sprints. Should you? Well, these brief, maximal-intensity efforts against gravity offer two key benefits. First, they strengthen all of the running muscles, making you much less injury-prone. They also increase the power and efficiency of your stride, enabling you to cover more ground with each stride with less energy in races.”
    [http://runningtimes.com/Article.aspx?ArticleID=15737]

    ”hill circuits like this allow for high lactate work to be done without it affecting [the lactate threshold]. Why? Because it is non specific lactate work. You are using different muscle fibers than normal, and the one’s you are forcing to be used are the harder to recruit [fast twitch] fibers. So, they are used for high anaerobic activities. You are going to be producing most of this lactate from these fibers you normally don’t recruit. In addition, the [slow twitch] fibers are going to be trained to take up and use that lactate.”
    [http://www.scienceofrunning.com/search/label/hill%20circuit]

    ”I like to think of hill training as another form of resistance training, and certainly resistance training can benefit a runner. Resistance training could be hill running, or squats in the gym or circuit training, bounding, or deep-water running, etc. In other words, training that may be overall beneficial for the development of a runner in terms of holding off injury or developing muscles that may normally become fatigued in races of various distances.”
    [http://runsmartproject.com/coaching/2011/03/29/jack-daniels-integrating-hill-training-into-your-marathon-plan/]

    ”Short sprints (how I explained before) are very important for the recruitment of the [highest possible percentage] of fibers of the muscles involved in the exercise. This goal is important during the full season, and that’s the reason because we have to use this type of training always. The final goal is to stimulate the NERVOUS SYSTEM.”
    [http://www.letsrun.com/forum/flat_read.php?thread=3421396#3421658]

    ”A 1977 article in the European Journal of Applied Physiology concluded that runners who followed an intense six-week program of hard uphill running enjoyed ”significant improvements in training distances, anaerobic capacity, and strength.” A chapter in the International Olympic Committee’s 1992 book Endurance and Sport reported a study of runners who did 12 weeks of regular training, plus ”hill training with ’bounce running.'” After the 12 weeks, the subjects’ running economy (or how efficiently they ran) increased by an average of three percent.”
    [http://www.runnersworld.com/article/0,7120,s6-238-263-264-7519-0,00.html]

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.