Bästa träningsform för större pulsspann

Home Forums Allmänt om konditionsträning Bästa träningsform för större pulsspann

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #52400
    #128491

    Halloj!

    Jag har nu inlett en ny träningsperiod med fokus fitnessfive.
    En stor skillnad mot min tigiare träning är att jag lagt in mycket kondition i kombination till styrkaträningen.

    Har som mål att förstora mitt pulsspann, alltså minska minpulsen och öka maxpulsen men har ej kommit fram till vilken/vilka träningsform/er som skulle vara mest fördelaktiga för detta syfte.

    Några förslag?

    Mvh Tollesson

    #128492

    Vad ska du med ökad maxpuls till? Och med ”minpuls” antar jag att du menar vilopulsen? För absolut minimal puls är ju noll. :)

    #128493
    Eddie Vedder wrote:
    Vad ska du med ökad maxpuls till? Och med ”minpuls” antar jag att du menar vilopulsen? För absolut minimal puls är ju noll. :)

    Ja såklart:)
    Jag har förmodligen fått ”maxpuls” om bakfoten och menar istället VO2MAX.

    Målet är med andra ord att ha få en bättre mjölksyretolerans.

    För övrigt får jag hålla med om att mitt inlägg var mycket otydligt.

    #128494

    Jag vet inte om någon särskild träningsform skulle vara bättre än den andra, men för att öka kroppens toleransnivå mot mjölksyra så tränar man med mjölksyra i kroppen. När jag simmade kunde ett ”syraträningspass” vara väldigt kort i antal längder. Det som var viktigt var att simma i tävlingsfart/maxfart tills man kroknade och då fortsatte man lite till. Detta upprepades några gånger med lång återhämtningstid mellan varje försök. Denna sorts träning genomfördes ett par gånger under 2-3 veckor före en viktigare tävling.

    #128495

    Vill du bli bra i de mer konditionskrävande momenten i fitness5 så är det ju de du bör träna.

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.