Göra konditionsträningen roligare?

Home Forums Allmänt om konditionsträning Göra konditionsträningen roligare?

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #68716
    #492867

    Tja!
    Har tränat ett tag nu, men i princip endast styrketräning!
    Brukar endast värma upp ca 5 min med att cykla eller så, men det blir ju fortfarande ingen konditionsträning.
    Vill försöka få bättre kondition, men jag tycker det är så fruktansvärt tråkigt att träna kondition på löpband,cykel eller crosstrainer m.m. så det blir aldrig av.
    Så nu vill jag ha tips på hur man kan göra det roligare?

    #508559

    Lyssna på peppande musik i hörlurarna. Dra i dig koffein innan passet (studier visar att det gör träningen roligare; mindre upplevd ansträngning osv). Utmana dig själv på varje konditionspass. Öka intensitet/duration. Hårdare och längre innebär mer endorfiner, dopamin, adrenalin/noradrenalin, serotonin etc. Fem minuters träning hinner inte påverka transmittorsubstanser i någon vettig riktning.

    Folk som inte ”tycker om” konditionsträning brukar ha det gemensamt att de inte upplevt ”runners high” (oavsett konditionsgren) och att de sällan tränat konditionsträning särskilt intensivt. Man joggar lite som uppvärmning och tycker att det suger. Enligt min erfarenhet, that is.

    #1062927

    Personligen tycker jag att konditionstränig i maskiner har lätt för att bli lite tråkigt. Löpning/jogging är roligare att göra utomhus, välj en ny runda, ifall du bor på rätt ställe kan du byta terräng och löpa tex i skogen, lägg in styrkeövningar med jämna mellanrum kanske var 10:e min eller efter varje kort runda, jaga bättre tider på en given sträcka eller kör enbart efter klockan.

    Variation brukar vara trevligt och man kan ju köra något eget ihopsnickrat triathlon med valfria grenar.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.