Göteborgsvarvet 2011

Home Forums Allmänt om konditionsträning Göteborgsvarvet 2011

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #60138
    #372984

    Har dumt nog slagit vad med några på jobbet om Göteborgsvarvet.
    Förloraren bjuder på middag och jag som aldrig tagit ett löpsteg
    i hela mitt liv börjar känna mig något stressad.
    Ska bli riktigt intressant och se vad man klarar för tid, målet är faktiskt
    att springa under 2 timmar. Tror ni det är möjligt för en dåligt
    tränad gymkille?

    Några här på forumet som ska springa?
    Vad satsar ni på för tid?

    #372985

    Har sprungit Gbg-varvet 4 år i rad men kommer dock inte springa i år, blir Midnattsloppet i Augusti istället.

    Det är ju ganska personligt vad som funkar men för mig funkade det fint med två intervallpass och ett långpass i veckan. Har lite problem med mina knän så kan inte springa långpass så ofta. Friskis har ju just nu väldigt bra joggningspass i Skatås som kan vara ganska bra att börja med.

    Lite allmänna tips är att komma upp i hyfsad längd på långpassen snabbt så kroppen hinner vänja sig. Ge faan i energidrycken under loppet, pajade min mage och hela loppet pga av det mitt andra år. Annars är det mycket som på gymmet, man måste sträcka på gränserna hela tiden för att utvecklas. Glöm inte att stretcha ordenligt, hur omanligt det än är.

    Lycka till!

    #372986
    Mobius wrote:
    Har sprungit Gbg-varvet 4 år i rad men kommer dock inte springa i år, blir Midnattsloppet i Augusti istället.

    Vad har du för tiden på Göteborgsvarvet?

    #372987

    2.06 som bäst, var 2010 då det var så jäkla varmt. Ska under 2 dock innan jag skiter helt i det.

    #372988

    Tjena, ska själv springa för första gången, målet är under 1:50 men jag är nöjd om jag kommer in under 2. Energidrycken kan vara bra om den passar just dig, testa innan så du vet, en del får problem med magen och det är antagligen inte roligt med 17km kvar!

    Lycka till!

    #372989

    Har mest sprungit halvmaraton i slutet av triathlon och då simmat 1900m och cyklat 9mil innan.

    Alltså att träna upp uthålligheten är det lätta snabbheten är mycket svårare.

    Nu vet jag inte din nivå men kan du jogga 40 minuter är ju det en början. Sikta på attÖka distansen varannan vecka med 5 minuter. Gör detta till ditt distanspass och SPRING LUGNT, lyssna på musik, prata med en kompis eller något.

    Även kortare joggpass gör nytta, spring då 25-35 minuter om du är ovan.

    Rörande intervaller.
    Inriktning bör ligga mycket på intervaller på minst 4 minuter för att hjärtat ska komma upp i maximal slagvolym. Försök hålla ett lite högre tempo än när du distanstränar men under kontroll. Det ska kännas inspirerande inte som domedagen närmar sig. Vila 90 sekunder mellan upprepningarna.
    Öka även denna totala intervallmängd. Ex 4*4 minuter =16 minuter.
    Försök i första hand komma över 25 minuter men på sikt om du verkligen ska vara tränad för en halvmara bör du komma upp i upp mot 50 minuter.

    Du kan även närmare Ggbvarvet lägga in lite snabbare 200, 400 och 600 meters intervaller.

    Middagen blir gratis;)

    #372990

    Klart du ska satsa! Är en riktigt härlig upplevelse kan jag säga, om du tränar smart inför loppet vill säga.

    Instämmer med Hemulens råd. Längre intervaller är bra, man blir trots allt bra på det man tränar. Kortare intervaller har sina fördelar iom att man tillvänjer kroppen att ligga på en hög intensitet/mjölksyra men detta lämpar sig bäst för medellånga distanser. Dock inte fel att krydda träningen med det. Backintervaller förbättrade min tid med 9 minuter. Dock var det mellan första och andra loppet. Första loppet är ALLTID lätt att slå:)

    Är inne på mitt sjätte lopp i rad. Kan fan inte låta bli hehe

    #372991

    Nu kom det ju ytterligare lite snö i GBG precis när det börjat tina upp. 72 dagar kvar och fortfarande inte ett löpsteg sedan september.. Börjar bli svettigt :D

    #372992

    Har sprungit en gång och det var grymt kul. Hade varit ännu bättre om jag tränat ordentligt inför det. Benen tog slut efter första milen och jag stapplade in på 1,52. Idag skulle jag vara glad om jag kunde komma runt. Det är grymt tufft om man inte är van vid längre streckor. Men det är en folkfest så man får extra energi. Lycka till!

    #372993

    1h57min48sek och jag är så jävla glad att jag genomförde det!

    #372994

    Grymt!!

    #372995

    De gjorde du rätt i! En helt underbar upplevelse, kvalfylld men underbar;)

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.