Håll, denna konditionsträningens förbannelse

Home Forums Allmänt om konditionsträning Håll, denna konditionsträningens förbannelse

  • This topic is empty.
Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • Author
    Posts
  • #52422
    #128592

    Något jag lider av i stort, varje gång jag konditionstränar.

    Jag måste, i princip vänta två till tre timmar innan jag kan anstränga mig efter måltid..

    Vet man vad som orsakar detta djävulstillstånd?

    Jag tror mig veta att man har totalt tömd matsäck efter ca 4 timmar, lär man vänta den tiden för att vara garanterat hållfri?

    #128593
    leiflennart wrote:
    Något jag lider av i stort, varje gång jag konditionstränar.

    Jag måste, i princip vänta två till tre timmar innan jag kan anstränga mig efter måltid..

    Vet man vad som orsakar detta djävulstillstånd?

    Jag tror mig veta att man har totalt tömd matsäck efter ca 4 timmar, lär man vänta den tiden för att vara garanterat hållfri?

    Har samma problem,har därför valt att äta efter konditionsträning. Aldrig smakar maten så god!

    #128594

    Håll beror antagligen på att magsäcken sliter i ligament.

    Quote:
    ”…stitch arises when the fluid-engorged gut tugs on visceral ligaments.

    Med Sci Sports Exerc. 1999 Aug;31(8):1169-75.

    Att träna med tom eller nästan tom mage brukar minska riskerna för att få håll, men det är inte omöjligt att få det ändå.

    #128595
    King Grub wrote:
    Håll beror antagligen på att magsäcken sliter i ligament.

    Med Sci Sports Exerc. 1999 Aug;31(8):1169-75.

    Att träna med tom eller nästan tom mage brukar minska riskerna för att få håll, men det är inte omöjligt att få det ändå.

    Antagligen?
    Vet man inte exakt vad håll/mjälltugg(som vi sa i Sundsvall) beror på?

    #128596

    Det finns en annan teori, att blodflöde till diafragman styrs om till antingen magsäck, muskler, eller bägge.

    #128597

    Psykiskt kanske. Oroa dig inte så mycket.

    Vad har du för träningsvana?

    #128598

    haft samma problem.. efter 2 – 3 timmars matintag så tog jagmig rundor ett jävla håll ibland å diaree efteråt osv… var inte skoj..

    Tips.. Stressa INTE :D.. rör dig lite innan kanske.. cykla gå på stan… chockar du magen direkt med löpning så Kör den sig.. Min dumma lilla syster å morsa har ingen kunskap om träning å klagar på håll och är helt röd i ansiktet och klarar inte av långa rundor osv själv hade jag liknande syndrom plus med magknip osv…. det dom inte gör är att dom inte värmer inte upp…

    Nu kanske du har kunskaper.. antingen stressar du ner å tar det lugnt innan eller så rör du dig allmänt innan så kroppen vaknar upp.. eller värm upp ordentligt, rättare sagt värm alltid upp…

    .. springa efter 2-3 timmar brukar funka.. Beror nog också på vad du äter och hur du äter osv.. Har aldrig mag problem längre när jag tränar.. bättre kost ,mindre stress, Seriös uppvärmning.. Problemet löst..!!!.

Viewing 8 posts - 1 through 8 (of 8 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.