HIIT under bulk?

Home Forums Allmänt om konditionsträning HIIT under bulk?

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #51446
    #124469

    Fokuserar på bulk, tränar f.n. i grova drag enligt följande:

    Mån: 3×5 marklyft, 3×5 knäböj, 3×10 superset lårcurl & bensträck
    Tis: 3×5 framåtlutad rodd, 3×5 bänkpress, 3×10 vadpress, 3 superset dips & chins
    Ons: vila
    Tor: som mån
    Fre: som tis
    Lör & Sön: vila

    Alla pass på morgonen. Har nyligen infört vilodagen med ca. 1 timmes extra sömn på onsdagarna.

    Funderar på att slänga in ett HIIT-pass istället på onsdagarna, och har hört både det ena och det andra om HIIT under bulk.

    Så vad tror ni: skulle det vara ett vettigt komplement för bättre kondition och mindre fettinlagring (inget problem just nu) under bulk, eller gör det mer skada än nytta så att det är bättre att ta det lugnt och få lite extra sömn och återhämtning mitt i veckan?

    #124470

    Ja, kör för all del ett HIIT-pass i veckan vid bulk.

    Det beror självklart på intensiteten, d v s om du tar ut dig helt som t ex när man springer max utomhus, eller om man safear inne på löpband etc. Men cardio bör man alltid köra tycker jag. Vill man optimera återhämtning inför styrkepassen, så drar man lämpligen ner intensiteten på cardion och kör t ex lite längre istället. Själv tycker jag inte cardio påverkar särskilt mycket vad gäller styrkeökningar dock, men det gäller att man äter tillräckligt då och inte hamnar på oplanerade och onödigt stora underskott på cardiodagar, om viktuppgång och styrkeutveckling är målet.

    Själv bulkar jag just nu och tänkte ligga på ett längre konditionspass och eventuellt ett kortare HIIT-pass per vecka utöver styrka 3 gånger. Bara man kommer ihåg att äta så är det lungt. Sedan måste man ju anpassa och känna efter och ta det lungt om det verkligen behövs.

    Konditionsträning (i relativt sett lagom dos) är kort och gott väldigt, väldigt hälsosamt för kropp och knopp.

    PS. Jag hade dock eventuellt lagt HIIT-passet på Lördag istället. En vilodag mellan två block av styrka kan vara rätt skönt, eftersom du kör tunga pass och få reps. Dessutom har du då även en vilodag (Söndag), mellan HIIT och styrka på Måndag. Men Onsdag går säkert bra också om du sköter återhämtningen. Av egen erfarenhet tycker jag att det går bra att köra styrka och cardio på det sättet så länge man sover ordentligt och får i sig ordentligt med mat kring passen, samt inte stressar för mycket i övrigt.

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.