Koffein innan promenaden

Home Forums Allmänt om konditionsträning Koffein innan promenaden

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #376994

    När jag ska ut och gå för att bränna fett primärt, brukar jag ta ca 200mg koffein innan. Pulsen brukar stiga ganska mycket, kan ligga uppemot 175 i backar, min fråga är; Är det så bra att ta koffein innan så pulsen stiger så pass mycket, om man mest är ute efter att bränna fett?

    #60853
    #376995

    Hur mycket fett du förbrukar under aktivitet påverkar inte dygnets fettförbränning. Det jämnar ut sig över dygnet och motsvarar kaloribalansen till slut i vilket fall som helst, oavsett träningens intensitet, eller ens oavsett om du tränar överhuvudtaget.

    #376996
    King Grub wrote:
    Hur mycket fett du förbrukar under aktivitet påverkar inte dygnets fettförbränning. Det jämnar ut sig över dygnet och motsvarar kaloribalansen till slut i vilket fall som helst, oavsett träningens intensitet, eller ens oavsett om du tränar överhuvudtaget.

    Nu tänker jag mer på att försöka få en balans mellan att inte kroppen använder kolhydrater som bränsle, för om jag fattat det rätt så används kolhydrater vid högre puls och när de tar slut används muskler som bränsle, och optimera fettförlust. Jag menar det måste ju vara skillnad på att komma upp i 180 puls genom koffein, och att komma upp 180 i puls genom fysisk aktivitet?

    #376997

    När kolhydraterna är slut, används främst fett som bränsle.

    #376998
    King Grub wrote:
    När kolhydraterna är slut, används främst fett som bränsle.

    Haha och min syster som ska vara OS-medaljör sa muskler.. Skandal.

    Men blir det lika bra träning som med koffein, som att ha 180 i puls genom fysisk aktivitet?

    #376999

    Det kostar med största sannolikhet mer energi för kroppen att nå 180 i puls genom fysisk aktivitet så redan där vinner du på det :)

    #377000
    Bjern wrote:
    Jag menar det måste ju vara skillnad på att komma upp i 180 puls genom koffein, och att komma upp 180 i puls genom fysisk aktivitet?

    Ja givetvis. Annars skulle man ju kunna få bättre kondition av en otäck film. :D

    #377001
    Eddie Vedder wrote:
    Ja givetvis. Annars skulle man ju kunna få bättre kondition av en otäck film. :D

    Haha ja eller hur. Men hur är det då med pulsen? Är den högintensiv på samma sätt som med koffein, som om man skulle få upp den med fysisk aktivitet? Svårt att förstå kanske. :D

    #377002
    Bjern wrote:
    Haha ja eller hur. Men hur är det då med pulsen? Är den högintensiv på samma sätt som med koffein, som om man skulle få upp den med fysisk aktivitet? Svårt att förstå kanske. :D

    Nej om pulsen delvis beror på stimulantia är den ju inte enbart påverkad av träningen.

    #377003

    Antal hjärtslag per minut som du kommer upp till är detsamma oavsett hur du når upp till det antalet hjärtslag!

    Vad som bestämmer substratanvändande (fett eller kolhydrat) har snarare med vilken procent av ditt VO2max du ligger på! T.ex så är din relativa fettoxidering högst någonstans kring 60-65% av VO2max. Men det är ditt relativa substratutnyttjande och betyder inte att du bränner mest fett totalt sett för att du tränar på 60-65% av din VO2max.

    #377004

    Men för att komma till någon rimlig slutsats som är lätt för mig att förstå, borde jag ta koffein innan morgonpromenaden på tom mage om pulsen rusar iväg uppemot 180? Deffar nu så vill minimera muskelnedbrytning. :D

    #377005
    Bjern wrote:
    Men för att komma till någon rimlig slutsats som är lätt för mig att förstå, borde jag ta koffein innan morgonpromenaden på tom mage om pulsen rusar iväg uppemot 180? Deffar nu så vill minimera muskelnedbrytning. :D

    Varför lägger du så stor vikt vid pulsen? Du ska väl bara promenera?

    #377006
    Eddie Vedder wrote:
    Varför lägger du så stor vikt vid pulsen? Du ska väl bara promenera?

    Därför att det är rekommenderat att kör lågintesivt på morgonen på tom mage, 125-140 puls? Är det inte så noga alltså?

    #377007

    Nej, det är inte viktigt. Du ”bränner” kcal, inte fett.

    Däremot är koffein mkt trevligt på tom mage.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.