kondition och styrka för sport

Home Forums Allmänt om konditionsträning kondition och styrka för sport

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #57345
    #294334

    Hej! Nu är det så att jag legat på latsidan de senaste 5åren med konditionsträning och endast fokuserat på styrketräning. Men nu tänkte jag dra igång och satsa mer på innebandy och även fotboll. Vill bli explosiv och snabb men ändå stark.

    Hur tycker ni det bästa sättet är att börja om man har dålig kondition? Intervall löpning? Vill ju fortfarande styrketräna så tänkte köra helkropsspass 3gånger i veckan.

    Tack på förhand!

    #294335

    Vill du bli explosiv och snabb är det nog rätt tänkt att köra intervall löpning.

    #294336

    Själv kör jag ett längre konditionspass i veckan och ett intervallpass.

    Att blanda upp lite brukar göra susen

    #294337

    Rätta mig om jag har fel men om han ska utveckla sin kondition för innebandy/fotboll så bör han inte satsa på att köra längre konditionspass.

    Fast å andra sidan så kan det ju nästan kvitta vad han gör eftersom jag får intryck av att TS vill vara mer allround-tränad än att satsa på en mer grenspecifik träning.

    Skulle gärna vilja veta hur veckoplaneringen för TS ser ut? Fotboll och innebandy är åtminstone på lägre seriös nivå säsongsbaserad och överlappar varandra någorlunda okej.

    #294338
    Carl-Gustav wrote:
    Rätta mig om jag har fel men om han ska utveckla sin kondition för innebandy/fotboll så bör han inte satsa på att köra längre konditionspass.

    Nähä och varför inte? Fotboll och innebandy är trots allt inte bara rusher hela tiden.

    #294339
    Madball wrote:
    Nähä och varför inte? Fotboll och innebandy är trots allt inte bara rusher hela tiden.

    Jo, i princip är dom det.

    Edit. Åtminstone innebandy är.

    #294340
    Carl-Gustav wrote:
    Jo, i princip är dom det.

    Edit. Åtminstone innebandy är.

    Så du menar att kondition inte har någon större inverkan på orken i de idrotterna? Jag tror nog fotbollsspelare inte bara tränar intervall-pass för att orka med 90 minuters matcher.

    #294341

    Jo, absolut!

    Givetvis så är det ju en förutsättning att man besitter en god grundkondition men det är ju något som jag tar förgivet att man besitter om man hållt på med sporten ifråga tidigare.

    Jag vill reservera mig något när det gäller fotbollen, därför jag gjorde tillägget i förra inlägget att det jag skrev åtminstone gällde innebandy.

    Som en liten kuriosa, så läste jag en gång att man hade gjort ett försök att mäta hur långt en fotbollsspelare hade sprungit under en hel match (90min).
    Som resultat hade man kommit fram till att den spelare som hade sprungit längst, vilken i sammanhanget hade sprungit mycket, hade uppnått en sammanlagd sträcka om 10km.

    Huruvida detta är sant eller inte kan jag inte styrka men om det skulle vara sant så är det förhållandevis ganska kort sträcka med tanke på tiden.

    Därför håller jag det som sagt öppet för tillrättavisning när det gäller fotboll eftersom min erfarenhet är för medioker i sammanhanget men samtidigt tror jag inte att det är ett återkommande inslag att man ger sig ut på 90 min löpning men jag kan ha fel.

    Men som sagt, när det gäller innebandyn…

    #294342

    Tack för era svar :)

    Har gym på mån,ons, fre och innebandy/fotboll tis och tors :)

    Det känns rätt att köra mer intervalllöpning i backe då jag vill utveckla både expolsivitet och styrka. Åtminstone känns de som ett bra sätt att börja bättra på sin kondis =)

    Men som sagt, tack för era svar :)

    #294343

    Det är ganska tight schema. För sen kommer matchen på lördag alt. söndag och en av dem dagarna antar jag att en vilodag inträder?

    #294344

    Kommer inte köra matcher denna säsong pga konditionen :) Bara träna för att det är kul =) Blir nog till hösten i innebandyn, då kommer jag nog dra ner en dag på gymmet :)

    #294345

    Som sagt, blanda länge konditionspass (t ex 45 min) med intervallpass är aldrig fel. Om vi talar fotboll då. Innebandy är mer ruschbetonat, inte så mycket i själva spelet egentligen då man typ springer hela tiden ändå utan mer i faktumet att man byts ut med jämna mellanrum.

    Mitt tips är ett längre pass på kring 45 min och ett intervallpass, i veckan.

    #294346

    Sträckan på 10 km är nog inte i överdrift. Har själv sett siffran ett flertal ggr under matcher och vill man granska finns det säkert statistik någonstans ;).

    #294347
    Madball wrote:
    Som sagt, blanda länge konditionspass (t ex 45 min) med intervallpass är aldrig fel. Om vi talar fotboll då. Innebandy är mer ruschbetonat, inte så mycket i själva spelet egentligen då man typ springer hela tiden ändå utan mer i faktumet att man byts ut med jämna mellanrum.

    Mitt tips är ett längre pass på kring 45 min och ett intervallpass, i veckan.

    Låter som ett smart och bra tips. Ska provas :) Tack och bock =)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.