Konfitionsträning inför GMU!

Home Forums Allmänt om konditionsträning Konfitionsträning inför GMU!

  • This topic is empty.
Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • Author
    Posts
  • #51054
    #122818

    Börjar nu min träning inför GMU!

    Har tänkt löpa 3 gånger/ vecka, ska köra ett intervall-medel-lång per vecka! Ska också körs ett marsch pass i veckan, börja utan packning men målet är 20km på 140min med 30kg packning!

    Ska simma 40längder i veckan och 2 styrkepass.

    Nu till det jag behöver hjälp med!

    Jag har som pb på milen 51:37 vad kan jag tänka på när jag springer och tränar som kan göra mig till en bättre löpare?
    Är rätt stor 198 lång å 110 tung..

    Gärna tips å trix angående andning, löpteknik, hur jag ska lägga upp gympassen för att göra mig bättre i spåret!

    Mvh linkan!

    #122819

    Vart ska du göra GMU.n?

    Crossfit är ju både konditions och styrke inriktat.
    Under min GMU tid så marschade vi längre än 20km vid tre tillfällen.
    Hade flera (många) marsch-pass som var runt en timma.

    #122820

    Försöka lära sig var sin överkompensations-”peak” ligger är ju det bästa som med all form av konditionsträning. Såg att det fanns en tråd om detta här, kolla den, men handlar ju om att man efter träningen är som mest nedbruten för att kroppen då börjar återhämta sig (här är det viktigt med rätt kost och vila) sen kommer kroppen nå en prestationsnivå efter någon dag/två/tre (individuellt, detta du ska försöka lära dig) som är över din gamla prestationsförmåga för att sedan glida ner mot din normala förmåga igen. Lyckas du då tajma nästa pass på denna toppen kommer du kunna springa lite längre/lite snabbare och på det sättet maxa sin träning. Finns ju dom som kör hårt redan innan kroppen återhämtat sig och håller på så och jobbar sig nedåt i prestationsförmåga typ. för att när den riktiga vilan väl kommer sen blir det en jädra peak, många som ladda på så inför tävling och liknande. men då måste man ju ha rätt bra koll på sin kropp och veta hur lång tid återhämtning osv tar =)

    lycka till med träningen!

    #122821
    johannesw wrote:
    Försöka lära sig var sin överkompensations-”peak” ligger är ju det bästa som med all form av konditionsträning. Såg att det fanns en tråd om detta här, kolla den, men handlar ju om att man efter träningen är som mest nedbruten för att kroppen då börjar återhämta sig (här är det viktigt med rätt kost och vila) sen kommer kroppen nå en prestationsnivå efter någon dag/två/tre (individuellt, detta du ska försöka lära dig) som är över din gamla prestationsförmåga för att sedan glida ner mot din normala förmåga igen. Lyckas du då tajma nästa pass på denna toppen kommer du kunna springa lite längre/lite snabbare och på det sättet maxa sin träning. Finns ju dom som kör hårt redan innan kroppen återhämtat sig och håller på så och jobbar sig nedåt i prestationsförmåga typ. för att när den riktiga vilan väl kommer sen blir det en jädra peak, många som ladda på så inför tävling och liknande. men då måste man ju ha rätt bra koll på sin kropp och veta hur lång tid återhämtning osv tar =)

    lycka till med träningen!

    Har du en länk till tråden? Eller vad ska jag söka på?

    SKA göra den på AJB l19, SKA bli jägare ;)

    #122822

    Är du van vid att träna löpning? Någon erfarenhet?

Viewing 6 posts - 1 through 6 (of 6 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.