Löpband

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #51557
    #124864

    hej jag har gått på många olika löpband genom åren. Jag undrar om det verkligen kan stämma att löpbandet känner av hur många kalorier man förbärnner ibland kan det stå 47 kalorier ibland 250 vad tror ni om det.

    MVH Johan

    #124865

    jag tror inte det kan räkna ut dels för 1. den lägger inte märke till utrymmets tempratur, 2. den lägger inte märke till om du löper/går i linne eller tjocktröja men vad den kan göra däremot är att ge ett ”ungefär värde”.

    Mvh.

    #124866
    StronglGnome wrote:
    jag tror inte det kan räkna ut dels för 1. den lägger inte märke till utrymmets tempratur, 2. den lägger inte märke till om du löper/går i linne eller tjocktröja men vad den kan göra däremot är att ge ett ”ungefär värde”.

    Mvh.

    Dylika aspekter som de du nämner ovan tror jag har mindre relevans. Eller på svenska: Hur mycket man svettas har ingen nämnvärd koppling till kaloriförbrukning.

    Det som verkligen kan påverka siffrorna är ju t.ex. att bandet inte känner av hur mycket av din kropp som är fett respektive muskler etc (även om du ställer in din vikt på ex. 80 kg). Jag har även märkt att när jag tränar intervaller (och således ställer mig på sidorna av bandet mellan varje intervall) fortsätter kalorimätaren att gå på i precis samma tempo, vilket indikerar att den är långt ifrån exakt.

    Alla siffror är förhållandevis godtyckliga och bör tas med en nypa salt. Springer du bara några kilometer då och då i ett tempo som inte är överdrivet högt är en bra riktlinje att multiplicera din kroppsvikt med antalet löpta kilometer. Det stämmer ganska bra.

    #124867

    så jag kommer inte bränna fler kcal om jag springer i mjukisbrallor + tjocktröja jämfört med shorts och linne?

    #124868
    StronglGnome wrote:
    så jag kommer inte bränna fler kcal om jag springer i mjukisbrallor + tjocktröja jämfört med shorts och linne?

    Det tvivlar jag starkt på.

    #124869

    hmm okej, tack för upplysningen :emo-thumb

    #124870
    StronglGnome wrote:
    så jag kommer inte bränna fler kcal om jag springer i mjukisbrallor + tjocktröja jämfört med shorts och linne?

    Jo du väger ju mer då. Och om du dessutom svettas ner stora bomullskläder blir det ju ännu tyngre. Men det förutsätter ju att du kan springa lika bra vilket du förmodligen inte kommer göra.

    #124871
    Eddie Vedder wrote:
    Jo du väger ju mer då. Och om du dessutom svettas ner stora bomullskläder blir det ju ännu tyngre. Men det förutsätter ju att du kan springa lika bra vilket du förmodligen inte kommer göra.

    Förflyttas inte bara vikten från kroppen till kläderna?

    #124872
    faran wrote:
    Förflyttas inte bara vikten från kroppen till kläderna?

    Det blir ett högre tröghetsmoment :) så ja det går ”tyngre”, du ska inte läsa det som tyngre = mer vikt :D

    #124873
    mysglenn wrote:
    Det blir ett högre tröghetsmoment :) så ja det går ”tyngre”, du ska inte läsa det som tyngre = mer vikt :D

    Ja, då blir det lite mer logiskt. :)

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.