Nackont efter löpning

Home Forums Allmänt om konditionsträning Nackont efter löpning

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #50933
    #122307

    Hejsan!

    Jag har satt igång lite lätt med konditionsträning nu efter en period styrketräning, märker att konditionen har blivit bättre ”bara” med hjälp av bodypump pass! Sprang 5 km på löpband för några dagar sedan vilket känns underbart i kroppen, dock dök samma problem upp som ofta när jag joggar, sååå ont i nacken!

    Jag är gammal gymnast och hade samma problem då, spänningar i nacken och övre delen av ryggen (ofta bakom skulderbladen), vilket jag ser som mer förståeligt för den sporten då man belastar nacken otroligt mycket.

    Men nu är jag så less på att ha ont i nacken flera dagar och veckor efter ett pass. Det förstör min hållning totalt och därmed min vardag.

    Jag stretchar alltid efter varje pass, och brukar ligga på rygg med händerna knäppta bakom- eller utsträckta ovanför huvudet för att övre delen av ryggen ska få slappna av.

    Kan någon snälla ge mig tips på hur jag ska göra för att slappna av mer i löpningen? Eller är det för lite muskler som är problemet och det jag känner är träningsvärk?

    tacksam för svar!!

    :)

    #122308

    pröva massage

    #122309

    Du kanske måste stabilisera mer och inte låta huvudet flänga.

    Alternativt spänna dig mindre. Man ska ju inte ha anspänning i hela kroppen vid löpning om man vill ha optimal löpekonomi.

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.