Folding@body.se

Home Forums BODY Foruminformation Folding@body.se

  • This topic is empty.
Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • Author
    Posts
  • #63681
    #431506

    [mailto:Folding@body.se], wtf?? Vad menas med Folding?

    Det jag menar med detta är simpelt när man väl börjar förstå det. Det är så att jag senast året använt min dator till ett projekt kallat Folding@Home från Stanford University. Projektet går ut på att du som vanlig privatperson laddar hem ett program kallat Folding@Home. Efter installation skriver du in ett användarnamn och lag. Efter det så får programmet en såkallad ”Work Unit” från Stanfords hemsida som då börjar bearbetas. Det är då processorn som börjar räkna ut proteiner och hur dem viker sig. När arbetet är klart så skickas det tillbaks till Stanford och ett nytt arbete börjar bearbetas. För varje gång ett arbete (Work Unit) blir klart så får du en viss poäng beroende på arbetets mängd.
    Det finns också ett program för GPUn (Grafikkortet), något som är mycket snabbare och ger mer poäng. Jag lyckas bli klar med ungefär 2 WU om dagen, då är datorn bara på i 5-6h totalt. Det ger mig omkring 1000p under dagen. Det är ett GeForce 8800GT.

    När proteiner missviker sig så bildas sjukdomar såsom cancer, alzheimers med mer. Det Stanford vill är att kunna se hur dem missviker sig och sedan kunna ge ut denna information till olika forskningslabb som kan göra läkemedel som kan bota vissa sjukdomar.

    Det jag önskar är att body.se skulle kunna få igång ett lag. Fler svenska lag skulle behövas. Just nu är det Sweclockers.com som är bäst, men forum.body kan ju kanske utmana lite ;) Men samtidigt beror det ju såklart på hur mycket folk orkar lägga ner på detta projekt. Det lär i alla fall ge positiv sponsring ändå. Istället för att skänka pengar hela tiden så kan man ju bara göra något så enkelt som att låna ut datorkraft.
    Och sitter du på en ny Core Duo så lär du inte märka att Folding@Home är igång, därför den använder sig utav kraften du EJ använder. Den anpassar sig hela tiden efter ditt datoranvändande.

    Är det någon som är på? Sånafall kan ju admins starta team eller någon annan :)

    [http://folding.stanford.edu]

Viewing 2 posts - 1 through 2 (of 2 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.