Vad ska jag göra?

Home Forums BODY Foruminformation Vad ska jag göra?

  • This topic is empty.
Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • Author
    Posts
  • #106538
    #1083010

    Jag är en tjej på 13 år och väger 74 kg, 172 cm lång. Jag är ganska lat dom ända gångerna jag rör på mig är i skolan,när man ska nånstans (handla,till nån kompis osv. Jag ligger oftast och kollar på film i min säng på fritiden inte lika mycket på somrarna då jag är ute med kompisar och badar o rör på mig mer än nu när det är kallt ute. Jag har alltid varför ”för stor” för min ålder, jag har alltid haft mer kurvor och sett kvinnligare ut än dom flesta tonåringarna men jag har också haft mycket fett och nu sänker det mitt självförtroende som mest speciellt när jag fick reda på att jag var överviktigt av skolsköterskan. Nu vill jag verkligen ha fastare kropp och mindre fett men jag vet inte vad jag ska göra eftersom att jag aldrig har varit ”fit” av mig. Jag har tänkt på diet och gym men vad ska man äta?, det är mamma som gör maten och maten hon gör är oftast ganska fet, mycket olja, margarin osv sen finns ju det här med gym också jag har tänkt på att börja gymma men jag vet inte vad man typ gör och vet inte vem jag ska fråga eller prata med. Nån som kanske kan hjälpa mig? Tack på förhand

    #1083027

    Gå till ditt gym som ligger närmast fråga personalen ifall de kan visa dig lite övningar, brukar överlag vara lättare om det är ett privatägt gym än en kedja. Finns massa övningar på youtube där de går igenom grundligt hur man gör.

    https://www.body.se/forum/deff-och-fettminskning/deffguide-266225 läs igenom denna guide för kosten, står det mesta. Om du inte förstår eller orkar gå till en duktig, PT, kostrådgivare eller liknande i närheten.

    GLHF :)

    #1083031

    Tack så jätte mycket :)

    #1083038

    Är du 13 år gammal så tycker inte jag att du skal deffa.
    Du växer fortfarande och kroppen behöver energi så att ligga på kaloriminus är inte så klokt.

    Däremot är det absolut inte fel att börja träna. Snarare tvärtom.
    Ut och promenera lite istället för att ligga och titta på film. :)

    #1083277

    Håller med Jorgen i detta. Det är aldrig fel att börja träna, men deff är lite för tidigt. T’änk på att kroppen kan komma att ta skada om du kör för hårt som ung. på firman där jag jobbar , finns en person, dock en kille, som började träna styrketräning för tidigt och vars axelparti har blivit helt snett av detta. Vet inte om det är hundra procent sant dock, för killen är lite av en snackpåse. Men man ska vara en smula försiktig.

    #1083384

    Mindre mat är varken bra för hälsan och inte heller alltid det bästa sättet för att gå ner i vikt. Jag skulle föreslå att du konsulterar en dietist.
    Med bra kost, regelbunden motion och ett leende kommer man långt!

    :up:

Viewing 7 posts - 1 through 7 (of 7 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.