Marklyftartikeln i jubileumsnumret

Home Forums BODY Magazine Marklyftartikeln i jubileumsnumret

  • This topic is empty.
Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • Author
    Posts
  • #52120
    #127153

    Vill först tacka ett bra nummer! Uppskattade speciellt artiklarna om Arnold, Marklyft och om ätardagarna! Mycket bra!

    Min fråga gäller dock artikeln om marklyft av Patrik Andersson. Jag hängde inte riktigt med om skattningsskalan RPE. Hade man inte kunnat beskriva det i procent av RM istället? Eller är jag helt ur spår?

    #127154

    Vet inte om Patrik kanske svarar, men jag kan ge ett kort svar så länge..

    RPE skattar ju hur tungt det är för dig just den dagen, inte i procent av 1RM:) Säg att du tar 100 i bänk tex, då kan 90 kg ena dagen kännas väldigt lätt och andra dagen väldigt tungt beroende på dagsform. Så ena dagen kanske det blir 90 x 4 @ 8 (du har två reps kvar i tanken) och andra dagen är det 90 x 4 @ 10 (du klarar precis den sista repetitionen). När man skriver träningsdagbok är det ju också ett snyggt sätt att bättre hålla koll på sina framsteg. Om man inte går till fail varje set säger ju inte alltid vikt x reps så mycket utan något slags mått på hur tungt det egentligen var.

    RTS (där RPE används) är ju egentligen ett sätt att systematiskt träna på känsla skulle jag vilja påstå. Patrik kommer för övrigt att skriva en artikel om detta under hösten (nummer 11 om jag inte minns fel), så håll ögonen öppna – jag tror att den kan bli riktigt bra:)

    #127155

    RPE-skalan mäter bara din egna uppfattning utav ansträngningen. Används flitigt vid tester utav människors kondition och liknande. Borgskalan kallas den också och brukar gå mellan 6-20 där 6 = 60BPM (vilopuls) och siffran motsvarar din puls. Dvs REP 20 är 200 i puls, dvs väldigt nära din maxpuls och därmed maximalt ansträngande :)

    #127156

    Tommy: Borgskalan är jag väl bekant med men RPE-skalan är väl i spannet 1-10?

    Andreas:Tack! Då är jag med! Jag läste programmet som att det var bestämt innan och inte på dagsformen. Ser framemot kommande artikeln!

    #127157
    Allan wrote:
    Tommy: Borgskalan är jag väl bekant med men RPE-skalan är väl i spannet 1-10?

    Hmm, Njae! Borgskalan är den vanligaste RPE-skalan! Men den finns i ett par olika versioner. Både 6-20 och 1-10 skalan.

    [http://www.topendsports.com/testing/rpe.htm]

    #127158

    Skattningsskalan kan lätt översättas till en procentsats av ett estimerat 1RM just den dagen. Det blir inte särskilt exakt däremot men det spelar allt som oftast inte särskilt stor roll.

    Den här RPE-skalan är inte relaterad till Borg-diton eller det andra som Tommy Ivarsson talar om; den här är egentligen bara relevant mellan 6 och 10 och ser ut som följer:

    10 – inga reps kvar
    9 – 1 rep kvar
    8 – 2-4 reps kvar
    7 – fler än 4; stången rör sig snabbt om man tar i maximalt

    Därav följer att man även kan resonera om en procentsats av ett max på det sätt man även kan göra givet en maxprestation i fler reps än ett. En max-tvåa är sannolikt en vikt som motsvaras av cirka 95% av 1RM. Med RPE skulle det uttryckas som: 2 @ 10. 2 @ 10 sägs alltså motsvara 95%.

    Den här länken:
    [http://www.exrx.net/Calculators/OneRepMax.html]

    Visar på ett verktyg som ger ett hyffsat hum om relationen mellan en maxprestation i ett visst antal reps och vad den belastningen motsvarar för procentsats. Verktyget säger att en maxprestation på fem reps innebär en belastning på 85-87%, 6 reps 82-85%. Av det följer:

    3 @ 8; 4 @ 9; 5 @ 10 -> 85%87%
    4 @ 8; 5 @ 9; 6 @ 10 -> 82-85%

    RTS – som är systemet som definierar just det här sättet att resonera om RPE:er – innehåller en egen översättningstabell men den stämmer sämre (i min erfarenhet) än den som ges på exrx.net.

    Patrik Andersson

    #127159

    Mycket bra artikel, har saknat en bra artikel om mark.

    #127160

    Stort tack till förtydligandet! Verkar ju enklare att köra efter det då dagsformen pendlar än att gå efter procentsatser av ens 1 RM under träning.

    #127161
    Allan wrote:
    Stort tack till förtydligandet! Verkar ju enklare att köra efter det då dagsformen pendlar än att gå efter procentsatser av ens 1 RM under träning.

    Den fluktuerar i min erfarenhet mycket endast de gånger man inte riktigt gjort planeringen av de andra passen så bra som man skulle ha kunnat. Alltså att man går lite mot överträning t ex. I övrigt är det bara lite lite här och var; något kilo i arbetsvikt upp eller ner.

Viewing 10 posts - 1 through 10 (of 10 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.