Upplägg i Senaste BODY

Home Forums BODY Magazine Upplägg i Senaste BODY

  • This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author
    Posts
  • #70177
    #515152

    Hejsan! Bara undrar lite över övningarna, är det tänkt att man ska göra övningsgrupperna som superset eller 3 set första övningen och sen gå vidare med nästa?

    Tacksam för svar.

    / Kim

    #515153

    Vilken artikel/program syftar du på?:)

    #515154
    KimSteen wrote:
    Hejsan! Bara undrar lite över övningarna, är det tänkt att man ska göra övningsgrupperna som superset eller 3 set första övningen och sen gå vidare med nästa?

    Tacksam för svar.

    / Kim

    Hej Kim,

    Angående artikeln ”2010 – Ditt bästa år! Komplett plan för hela året!” i [http://body.se/content/tidningen/issue_visa.asp?ID=107 BODY #306] så avses det med övningsgrupp ett ”superset”. Exempel från Program 4, Pass 4: Bröst, biceps & vader så blir träningen i övningsgrupp 1:

    Set 1: Pec deck, Scottcurl, Kardiomaskin (90 sekunder)
    Set 2: Pec deck, Scottcurl, Kardiomaskin (90 sekunder)
    Set 3: Pec deck, Scottcurl, Kardiomaskin (90 sekunder)
    Set 4: Pec deck, Scottcurl, Kardiomaskin (90 sekunder)

    Sedan går du vidare till övningsgrupp 2 vilken du gör 4 set av, sedan går du vidare till övningsgrupp 3 vilken du gör 3-4 set av.

    #515155

    Tack så mycket ! Misstänkte att det va så men ville bara va säker på att det va det upplägget som var tänkt.

    #515156

    kan passa på å fråga. Jag tränade relativt seriöst hela förra året, 4-5 ggr i veckan. Har nu haft ett uppehåll på ca en månad, vart i schemat ska jag börja? eller hur ska jag lägga upp det?

    #515157
    KimSteen wrote:
    kan passa på å fråga. Jag tränade relativt seriöst hela förra året, 4-5 ggr i veckan. Har nu haft ett uppehåll på ca en månad, vart i schemat ska jag börja? eller hur ska jag lägga upp det?

    Varför inte starta lugnt med vecka 1 i programmet såsom det är upplagt? Tids nog blir programmet mycket tuffare…

    #515158

    Jag kör på det, tack så mycket!

    #515159

    på tal om den artikeln så blir jag lite förvirrad när jag läser träningsupplägget. Vecka 1 ”du kör pass 1 lätt belastning – reps: 12-15” jag håller mig till 3 splitten å då kör man väll
    dag1 pass1 dag2 pass2 dag3 vila etc. inte ett pass i veckan?

    #515160

    Jeg har også spekulert en del rundt dette opplegget og lurer på om det har sneket seg inn noen feil.

    blant annet:
    ”kör pass 1 lätt belastning – reps: 12-15”
    på uke 1 til 4 er det jo fullkroppsprogram..
    Forresten blir det sykt stor treningsmengde om man ska trene alle øvelsene på hele kroppen med 4 sett! Har jeg missforstått?

    Sjønner heller ikke hvorfor det står ”kör pass 1, 2, 3 etc”…? skal vel trene alle pass..

    #515161

    Har laget et excel-dokument for programmene

    [http://www.nilshermann.com/treningsplan 2010.xls http://www.nilshermann.com/treningsplan 2010.xls]

    For å være ærlig synes jeg hele sulamitten virker veldig tungvindt, må jo løpe fra maskin til maskin til stang og stativ som en villmann! =)

    #515162

    jo jag har också märkt att det blir väldigt långa pass om man inte ger fan i att vila! dock på pass 3 på 3-splitten så är konditionsmaskin 90sek uppskriven på två ställen. ska man köra den i 3 set också?

    #515163

    TYRCKSFELSNISSE SHOOTS AGAIN.

    Se på fan. Naturligtvis smög det sig in ett par men ack så väsentliga fel i det ganska rigorösa årsupplägget. Därmed blev det aningen krångligt att helt förstå.

    Det hela är tänkt att funka så här:
    Fem olika PROGRAM inbegrips i årsupplägget.
    Varje PROGRAM innehåller två eller flera PASS (undantaget PROGRAM 1, som endast nyttjar ett helkroppspass).
    Varje PASS innefattar ett antal övningar som grupperats i olika Övningsgrupper.

    Allt detta beskrivs korrekt på sid 49-50, med en reservation. I PROGRAM 3, PASS 3 ska Kardiomaskin utgå ur Övningsgrupp 2.

    Det stora felet är dock ett annat, nämligen på sidan 51 (där alla de olika veckornas aktiviteter beskrivs). I texten där skriver vi:
    ”Du kör: Pass x, lätt belastning”, när det självklart ska stå:
    ”Du kör: Program x, lätt belastning…”

    Otroligt ledsen att dessa oklarheter smög sig in i artikeln. Hoppas att jag med detta kan ha rett ut några av de frågetecken som uppstått.

    Generellt: Många av dessa olika PROGRAM/PASS är tänkta att fungera i super-set (dvs att man kör övningarna efter varandra utan vila emellan). Det finns dock inget som tvingar en att träna så. Passar det inte ens eget psyke eller personlighet så får man självfallet köra de olika passen efter eget huvud. Träningsvolymen i dessa pass är dock ganska stor, så ska man hinna med allt inom den knappa timme man kanske kan sno åt sig, så krävs det att man tränar i högt tempo.

    mvh

    Alex

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.