”Deffad” utan att stagnera muskel- och prestationsmässigt

Home Forums Bodybuilding ”Deffad” utan att stagnera muskel- och prestationsmässigt

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author
    Posts
  • #510808

    Ska ge en del bakgrundsfakta, kanske blir lite jobbigt, men jag ber er att stå ut :emo-thumb

    Har tränat på gym ett längre tag, från och till, men det har först på senaste tiden verkligen blivit seriöst, och där jag verkligen varit på gymmet åtminstone 5 dagar i veckan.

    Började med detta lite innan i nyår, och beställde då också lite kreatin och Mass FX (~25 g protein, 65 g kolhydrat per 100 g).
    Hade då tänkt att bulka, och drog på rejält, och köpte 11 kg Mass FX, och 1 kg kreatin.

    Drack Mass FX 2-3 gånger om dagen, ca 100 g varje gång, innan och efter träning, då det är snabba kolhydrater. Så avverkade påsarna på löpande band.

    Tänkte ”bulka upp med dessa påsarna, och sedan deffa inför sommaren”.

    Sedan pratade jag 1,5 timme med en instruktör på gymmet, som är bodybuilder, och han menade på att med det viktökningstempot (ca 6 kg sen 2e januari), så kommer det mesta bara vara fett, och jobbigt att arbeta bort sen.

    Han menade alltså på att jag skulle spara pulvret till efter sommaren och köra deff nu istället (eller ”bantning” som han kallade det, då deff inte va ett helt korrekt begrepp för min del).

    Så, planen är nu alltså, att jag ska:

    * Få magrutorna synliga
    * Bibehålla styrkan jag har
    * Gärna försöka bibehålla så mycket vikt jag kan, även om jag inser att mycket måste bort för att rutorna ska synas
    * Försöka bibehålla så mycket volym som möjligt, trots deff
    * Helst försöka bygga muskler, samtidigt som jag tappar lite fett (vet att det är extremt svårt)

    Vikt: 78
    Längd: 185

    Ska försöka uppdatera med en fettprocent imorgon.

    Hur tycker ni jag ska försöka gå till väga för att uppfylla de mål som jag skrev över?

    Tacksam för svar!

    #70058
    #510809

    Glömde en detalj, som jag också är lite fundersam över.

    Tränaren där på gymmet föreslog att jag skulle göra 3 set, med antalet rep 20, 8, 5 med ökad vikt för varje set då förstås.

    Alltså, jag vet, han har varit bodybuilder i 20 år, så han borde veta vad han snackar om, men på något sätt känns det ändå fel.. Det känns som att det är för lite fokus på något av det för att göra någon nytta.

    Känns som att man kör ett set kondis, ett set volym/styrka, och ett sista styrka – halvdant på varje istället för att köra ”riktigt” på ett av dem.

    Rätta mig gärna om jag har fel, eller justera antalet repetioner för de mål jag nämnde i första posten.

    #510810

    78kg på 185 cm låter ju inte så mycket? Lite svårt att säga om man inte vet hur du ser ut.. Men om jag förstår rätt så ville du egentligen inte börja deffa nu utan bulka ett tag framöver?

    #510811

    Jag tycker du ska fortsätta köra hårt och tungt om du vill behålla styrkan och volym, sen lägga in lite cardio och droppa lite på kolhydraterna om du vill gå ner i vikt!

    #510812
    Maazick wrote:
    78kg på 185 cm låter ju inte så mycket? Lite svårt att säga om man inte vet hur du ser ut.. Men om jag förstår rätt så ville du egentligen inte börja deffa nu utan bulka ett tag framöver?

    Enligt vad instruktören sa, så kommer de ökade kilogrammen inte ge mig någon extra styrka, på så kort tid, utan det kommer kunna få samma styrka och muskeltillväxt om jag håller på denna vikten jag har nu. Onödigt att gå upp mer i vikt just nu, menar han alltså – kommer bara bli jobbigt att deffa bort.

    Kan fixa fram några bilder snart, men jag är ganska smal. Vill inte ge mer beskrivning, för det skulle förmodligen bara vilseleda er alla. Gör vad ni kan av den info ni fått så länge.

    #510813

    Hmm men du kan alltså öka i din vikt nu fram tills sommarn utan att lägga på dig massor onödigt fett! Kanske inte mycket, men man behöver inte bli fet bara för man bulkar.. Sträva efter att bli lite starkare hela tiden så kommer även dina muskler att bli större. Men vill du att dina magrutor ska bli synligare så är det en fettminskning som gäller skulle ja tro.

    #510814

    Vet inte om det är jag som skriver otydligt, eller om det är du som missuppfattar – men nej, kolla vilka mål jag har skrivit upp.

    Ska försöker nå magrutor, men samtidigt tappa så lite vikt, muskelmassa, volym och styrka som möjligt för att det ska vara möjligt.

    Så hur ska jag träna (reps, set, övningar etc) och hur ska jag äta (antal gånger om dagen, kalorier, typ av mat, kosttillskott etc) för att kunna nå målen så gott det går, är frågan jag ställer.

    #510815

    6 kg sen januari? Helt klart mestadels fett, jävlar.

    #510816

    Men alltså, för att få magrutorna synliga så måste du ju bli av med fettet… Och för att göra det så är det ju bara enligt mig träna på som vanligt och lägga in lite extra cardio samt äta mindre kolhydrater. Proteinpulver är ett bra kosttilskott att använda… Men nu vet ja inte heller hur du ser ut så svårt att ge något exakt svar. Svårt att bli av med fett och hålla samma vikt…. ?

    #510817

    Ärdu ny på styrketräning så kan det gå väldigt fort. Det tog mig ca 3 månader att gå ifrån 69 till 80 kg, och magrutorna var tydliga…

    Det jag menar är att man som ung kille och nybörjare i gymmet kan lägga på muskelmassa ganska snabbt. Nu, 1 år senare ligger jag på runt 90 pannor, är 188 cm över havet och har en fettprocent på ca 12%. Man är kanske ingen biff, men känner sig inte heller som en lite skolpojke längre, så att säga:D

    Jag har kört gainer, protein, EAA och kreatin, vitaminer, mineraler och massor med mat.

    Jag följde många av alla gratis- råden från Sean Nalewanyj, finns att hitta lite över allt på internet. Tycker att han har bra tips till nybörjare inom natural bodybuilding, och det fungerade väldigt bra för mig!

    #510818

    Jag är ingen komplett nybörjare, och söker därmed inga egentligen ”nybörjar-tips” (om inte svaren på mina frågor råkar vara väldigt simpla), utan söker snarare lite mer advanced shit.

    Självklart vet jag om att man inte kan punktförbränna, att man måste träna hela kroppen, att man ska cardio-träna och allt detta – men hur ska jag göra för att träna optimalt när det kommer till att nå mina mål så effektivt som möjligt?
    De små detaljerna är jag alltså ute efter.

    Några lama bilder, med dålig kvalité:

    [img=http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=115770][img=http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=115771][img=http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=115772]Hoppas det kan hjälpa.

    Andra fakta är väl att jag planerar att bänka 100 kg om ca 3 veckor, genom att använda ett program som heter MM2K (som en del kanske känner till). Ganska imponerande för min kroppsvikt och min ”seriösa” tid på gymmet måste jag säga *klappar mig själv på huvudet*

    #510819

    Kort och gott, börja väg din mat och få hjälp med ett balanserat kostschema.

    #510820

    Det är inte långt till sommaren. Skulle köra men ett kraftigt överskott under dom närmsta 2 månaderna. Sen ut och springa mycket den sista månaden och vara hyfsat noga med maten. Du ser inte ut att ha vikt prob så du lär droppa fort. Var inte rädd för att lägga på dig. Men du vet bäst hur din kropp funkar. Svårare en så är det inte. PS alla kosttillskott är just kosttillskott och du bör fokusera på maten i första hand.

    #510821

    Tycker inte att du ska göra något drastiskt. Du är varken fet eller smal. Med en god kosthållning med födointaget centrerat kring träningstillfällena och att litet överskott bör du kunna uppnå rätt goda resultat fram till sommaren. Lägg fokus på att lyfta skiten ur dig själv.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.