Hjälp med träningsprogram

Home Forums Bodybuilding Hjälp med träningsprogram

  • This topic is empty.
Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • Author
    Posts
  • #106054
    #1082410

    Hej.
    Jag fyllde just 14 och beslutade att börja bygga. Jag har läst på mycket om kost och sånt och jag tror jag har en ganska bra syn i det. Jag vill bara ha lite hjälp med träningsscheman. Jag tänkte köra Starting Strength med en 4-dagars split (mån-ons-fre-sön) och jag vill veta vad ni tycker om det. Om ni har ett bättre förslag berätta det.

    Och förresten, det här påståendet om att lyfta-vid-ung-ålder-skadar-skelletttillväxtenk sant eller inte? Det finns ju hela tiden på tanken. Många har sagt att inte göra SS eller inte börja lyfta alls eftersom jag kommer att hämma min tillväxt…?

    Hälsningar, iwrtu

    #1082440

    Hejsan, Starting Strength innebär mycket komplicerade övningar som marklyft och knäböj, samt några rätt komplicerade övningar som militärpress och bänkpress. Om du precis börjat med styrketräning och aldrig kört dessa övningar, se till att du verkligen vet vad du gör. Knäböj och marklyft är grymma övningar, men utförs de fel så kan du lätt dra på dig permanenta skador, speciellt ryggen.

    Kolla noga på hur du ska utföra dessa övningar, och be något ”proffs” se till att du gör rätt, kanske en PT/sjukgymnast eller någon som du litar på, (kanske inte din bästa vän som precis börjat gymma också).

    Även övningar som bänkpress och militärpress kan skada ryggen om de utförs fel, många svankar allt för mycket vid utförande av bägge dessa.

    Angående att man skulle stanna i växt vid styrketräning stämmer INTE, finns inga såna kopplingar. Men som ung kanske man ska tänka extra mycket på att inte börja för tungt, så dina senor och leder hinner med utvecklingen också.

    Mvh

Viewing 3 posts - 1 through 3 (of 3 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.