Hur får man armarna att se ut så här?

Home Forums Bodybuilding Hur får man armarna att se ut så här?

This topic contains 11 replies, has 0 voices, and was last updated by  Anonym anvandare 3 years, 2 months ago.

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author
    Posts
  • #107524
    #1083797

    Hur får man armarna att se ut ungefär på bilderna nedanför? Tänker på hur triceps ser ut då den framhävs mer på dom här personerna jämfört med den genomsnittliga bodybuildern. Ska man träna på ett visst sätt eller vad gäller för att få dom sådär?

    [img=http://oi59.tinypic.com/206kaa9.jpg][img=http://oi60.tinypic.com/zwmbye.jpg][img=http://oi58.tinypic.com/qp1c35.jpg][img=http://oi61.tinypic.com/2pt9b4m.jpg][img=http://mixmatters.com/uploads/artist/image/82/nelly.jpg]

    #1083824

    Om du inte är så van vid att träna med vikter, vilket jag antar, eftersom du frågar, så kan jag rekommendera följande två övningar för överarm.

    Biceps: med stående hammercurl 3-4 set + uppvärmning. Hammercurl gör du med hantlar och håller handen i samma vinkel, som du gör om en hammare.

    [img=http://www.nyttgrepp.se/tanktop-hammercurl.jpg]Triceps: med s.k. skull cruches, även kallat french press. Du ligger på en bänk med varsin hantel i händerna, håller med hammarfattning och höjer armarna vinkelrätt uppåt mot taket, sänker underarmen och händerna till sidorna av huvudet
    .Vinklar upp igen 3-4 set + uppvärmning.[img=http://www.nyttgrepp.se/tanktop-frenchpress.jpg]Dessa två övningar är de mest kompletta för biceps resp. triceps om man bara skall köra en övning vardera.
    Du skall då vara ungefär jämnstark i biceps och triceps. kanske något starkare i triceps, iaf är jag det.

    Underarmar tränas bäst med en s.k. wristroller.
    Kör med linan bakom wristrollern, för handledsböjarna, framför för handledssträckarna, tränar även fingrarnas böjare och sträckare.[img=http://www.nyttgrepp.se/tanktop-wrrear.jpg]

    #1083837

    Fast du frågade han inte om biceps och triceps övningar.

    ”Tänker på hur triceps ser ut då den framhävs mer på dom här personerna jämfört med den genomsnittliga bodybuildern. ”

    #1083838
    Anton92 wrote:
    Fast du frågade han inte om biceps och triceps övningar.

    ”Tänker på hur triceps ser ut då den framhävs mer på dom här personerna jämfört med den genomsnittliga bodybuildern. ”

    raoul wrote:
    Hur får man armarna att se ut ungefär på bilderna nedanför? Tänker på hur triceps ser ut då den framhävs mer på dom här personerna jämfört med den genomsnittliga bodybuildern. Ska man träna på ett visst sätt eller vad gäller för att få dom sådär? ]

    Jasså?

    Dom på bilderna har nog inte tränat på något speciellt sätt. Jämfört med en kroppsbyggare så har dom mycket mindre muskelmassa, högre procent kroppsfett och alla bilderna är tagna i en viss vinkel. Då ser armarna ut så.

    #1083840

    ”Dom på bilderna har nog inte tränat på något speciellt sätt. Jämfört med en kroppsbyggare så har dom mycket mindre muskelmassa, högre procent kroppsfett och alla bilderna är tagna i en viss vinkel. Då ser armarna ut så. ”

    Där var svaret han letade efter :)

    #1083843

    Tackar för alla svar.

    Har tränat triceps två gånger i veckan (triceps pushdown i två år utan att det direkt har blivit någon skillnad och tricepsen syns inte när armen är avslappnad. Hur ska jag kunna göra för att öka där? Har tänkt byta ut triceps övningarna till några andra men hur ska jag dela upp träning för bästa resultat? Ska jag träna varje muskel två gånger i veckan eller en gång per vecka?

    #1083847
    raoul wrote:
    Tackar för alla svar.

    Har tränat triceps två gånger i veckan (triceps pushdown i två år utan att det direkt har blivit någon skillnad och tricepsen syns inte när armen är avslappnad. Hur ska jag kunna göra för att öka där? Har tänkt byta ut triceps övningarna till några andra men hur ska jag dela upp träning för bästa resultat? Ska jag träna varje muskel två gånger i veckan eller en gång per vecka?

    För att kunna hjälpa dig behöver jag veta lite mer.
    ev. uppvärmning + set, reps och vikter du kört, samt ungefär hur gammal du är.

    #1083848

    Ingen uppvärmning

    4 set
    runt 7-12 reps
    30 kilo på övningen jag har kört i två år och 45 kilo på övningen jag har kört i ett år. (Började på lättare vikter)
    20 år

    #1083849
    raoul wrote:
    Ingen uppvärmning

    4 set
    runt 7-12 reps
    30 kilo på övningen jag har kört i två år och 45 kilo på övningen jag har kört i ett år. (Började på lättare vikter)
    20 år

    Till att börja med vill jag absolut råda dig till att värma upp ordentligt. uppvärmning kan gå till så här:

    50%1RepsMax 10 reps, 60% 1RM 7 reps, 70% 1RM 5 reps. 70% motsvarar ca 12 reps till failure.

    Träna 2 pass på 80% 1RM, sen ett pass på 70% 1Rm.

    Det spelar inte så stor roll om du tränar 1 eller 2 gånger per vecka, men kör du 2 pass för triceps, kan du bara köra ca hälften, så många set (uppvärmning ej inkluderad).

    Jag tror att du har övertränat, då blir man inte starkare oavsett val av övningar. Prova att köra 2-3 set 2 ggr /vecka, direkt efter bröstträningen, eftersom triceps aktiveras av pressar, så får du lite extra uppvärmning, men du bör ändå köra uppvärmning, eftersom tricepsfästena är mycket ömtåliga och behöver ordentlig uppvärmning.

    Ena passet kan du köra pushdown andra passet skull cruches. enl. bilden jag har lagt upp.

    Jag rekommenderar dig starkt att köra wristrolling, vilket bygger upp både handleder och grepp samtidigt, dels ger stor volym åt underarmens muskulatur. kör också 2-3 set 2 ggr per vecka, direkt efter triceps träningen, kör med linan mot dig. Sen kör du andra hållet på ett rygg, bicepspass.

    Hoppas det här kunde hjälpa dig.

    #1083851

    Ok tack. Har tidigare tränat två gånger i veckan där jag tränar hela kroppen men tänker dela upp träningen nu eftersom det står ganska stilla .Det logiska för mig är att desto mer man tränar, desto starkare blir man men det kanske inte funkar så?

    Hur mycket kan man träna innan man blir övertränad? T ex om man tränar rygg och biceps samma dag, hade det då blivit för mycket med fyra övningar var (8 totalt) där man kör 3×8-12 ?

    #1083853
    raoul wrote:
    Ok tack. Har tidigare tränat två gånger i veckan där jag tränar hela kroppen men tänker dela upp träningen nu eftersom det står ganska stilla .Det logiska för mig är att desto mer man tränar, desto starkare blir man men det kanske inte funkar så?

    Hur mycket kan man träna innan man blir övertränad? T ex om man tränar rygg och biceps samma dag, hade det då blivit för mycket med fyra övningar var (8 totalt) där man kör 3×8-12 ?

    Om du skall köra det två gånger i veckan, blir du ganska säkert övertränad. Kör du det en gång i veckan kanske du tål det på ryggen, men biceps aktiveras när du kör rygg, så där bör du ta det lite lugnare. Kör 2 övningar 2-3 set vardera per vecka. Förslagsvis vanlig hantelcurl och hammercurl, tål du det kan du lägga till överhandscurl 2 set.

    Det tar tid att vänja sig vid att kunna träna mycket. Du får räkna med flera år innan du når din maximala tålighet

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)

You must be logged in to reply to this topic.