Muskelbygge/öka Volym

Home Forums Bodybuilding Muskelbygge/öka Volym

  • This topic is empty.
Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • Author
    Posts
  • #101897
    #1076518

    Tja har några frågor allmänt om Styrketräning, och tänkte kolla om det finns några erfarna själar där ute. :)
    Jag är 21år 183cm och väger 70kg, jag vill lägga på mig muskel massa, bli större helt enkelt. Mitt schema ser ut så här för tillfället

    Måndag:Bröst/Triceps Tisdag:Ben Onsdag:Axlar/nacke Torsdag:Vila Fredag:Rygg/Biceps

    Jag undrar vilka övningar man bör ha med ? (Har hört att man ska köra med ”Compound moments” ska man bara köra med det eller lägga till isolerings övningar, i så fall vilka ?

    Är det bra att köra 4veckor låg reps (3set 4-6rep) efter det 6veckor hög reps (3set 8-12) eller hur ska man lägga upp det ?

    #1076575

    Det finns lika många åsikter om vad som är rätt och fel som hur många övningar och sätt det finns att träna på.

    Hur länge har du tränat? Har du fått några positiva resultat? (ja, man kan faktiskt få dåliga resultat, som t.ex. dålig hållning, dåliga proportioner, oönskad viktminskning/viktökning, etc

    Uttrycket compound movements har jag aldrig hört, men man lär sig något nytt hela tiden. Det verkar vara basövningar på svenska. Här fanns en del nyttig information tycker jag:
    http://www.bodybuilding.com/fun/6-compound-movements-build-mass.htm

    Själv föredrar jag att köra övningar som inkluderar många muskelgrupper, det fungerar bäst för mig om jag vill växa. Jag kör alltså inga isoleringsövningar. Det är väl dock ovanligt bland seriösa kroppsbyggare. Men jag har kommit så ”långt” att jag vågar lita på vad som känns bäst för mig.

    Mitt råd är att du ska prova dig lite fram och se vad som verkar fungera bäst. Man kan ta lite bilder på sig själv då och då för att senare kolla att det ser ut som man gör rätt.
    Sedan spelar det ingen roll hur bra du tränar om du inte vilar och äter rätt. För att bli stor krävs det att man äter mycket. Tro inte att många bodybuilders är stora enbart tack vare steroiderna och hård träning, de äter som djur också. Men med det sagt vill jag också poängtera att en stor och snygg/bra kropp tar tid att bygga, man måste ha lite tålamod, så hetsäta är inget jag rekommenderar heller. :D

    Ang. reps tycker jag 12 är alldeles för mycket om man är ute efter muskelmassa. Igen, skulle jag säga, kör på vad som känns bra. Generellt sett är man ute efter att få upp bra pump. Då tycker jag 10+ är för mycket.

    Lycka till! Get ripped brah.

    #1076601

    När du börjar styrketräna handlar allt om att bygga upp muskelfästena. Många reps med kontrollerad vikt kommer ta dig mycket längre än att hålla på o köra 6 eller färre reps.

    Delvis för att du snabbare kommer behärska tekniken i övningen du utför och känna vad som fungerar för dig men också för att det är lättare att helt köra slut på muskeln i varje set om du inte kör med en för tung vilket kan betyda att du måste sluta setet fast du skulle orka en halv sådan rep till. Det blir mycket i längden.

    Basövningar är A och O för en newbie. Kör du inte dessa kommer du aldrig bli stor.

    Sjukt bra samlingsbas för olika tekniker och träningsutföranden:
    http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31071

Viewing 4 posts - 1 through 4 (of 4 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.