Ngr frågor om offseason bulk till er som tävlar

Home Forums Bodybuilding Ngr frågor om offseason bulk till er som tävlar

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • Author
    Posts
  • #70343
    #522410

    Jag har ngr frågor till er som tävlar.

    Sitter o funderar lite hur man ska lägga upp sin bulk för maximal muskeltillväxt. Är svårt när man är oerfaren..

    Here it goes;

    Hur hög BF% ungefär går du upp till som högst när du bulkar?

    Hur många KG skilljer det mellan din tävlingsvikt och när du är som bulkigast?

    Hur mkt vikt anser du vara optimalt att gå upp per vecka vid bulk?

    Föredrar du långsam bulk under lång tid eller grisbulk, deffa av lite, grisbulk, deffa av lite osv?
    Och berätta gärna varför du föredrar det ena altenativet.

    Tack för du tog dig tid att svara!

    #522412

    Bulk är fruktansvärt överskattat! Finns inga fördelar i det långa loppet att bli fet för att sedan mista dem extra grammen muskler man bygger i en mycket lång diet.

    Jag bulkar aldrig, ligger c:a 10-12kg som mest från en tävlingsklar (och vätsketömd) fysik.

    #522414
    dilldipparn wrote:
    Jag har ngr frågor till er som tävlar.

    Sitter o funderar lite hur man ska lägga upp sin bulk för maximal muskeltillväxt. Är svårt när man är oerfaren..

    Here it goes;

    Hur hög BF% ungefär går du upp till som högst när du bulkar?

    Hur många KG skilljer det mellan din tävlingsvikt och när du är som bulkigast?

    Hur mkt vikt anser du vara optimalt att gå upp per vecka vid bulk?

    Föredrar du långsam bulk under lång tid eller grisbulk, deffa av lite, grisbulk, deffa av lite osv?
    Och berätta gärna varför du föredrar det ena altenativet.

    Tack för du tog dig tid att svara!

    är man tokseriös under bulk som under diet så bör man ligga på ca 1000kcal mer än vad man förbrukar, finns ingen förtjänst på en s.k grisbulk då man bara lägger på sig fett som ska bort under deff.

    själv försöker jag ligga på ca 4-4500 kcal dag utan att räkna något speciellt, sen blir det en viktuppgång på ca 10-15kg men då får man räkna med att mycket är vatten man binder efter en lång diet.

    Så säg att man dietar under 3-4mån så är det ”bulk” under 8-9mån och om man räknar vad man går upp rent i muskler så fick jag ihop ca 2kg rena muskler förra året. dvs inte så många gr i veckan.

    Men siktar du på att bli fet så kan du säkert käka 6-8000kcal/dag och lägga på dig 1kg/v dom första 10v men sen ingen poäng i det. ”grisbulk” förekommer nog mera bland yngre oerfarna som går i tankarna mycket vikt=mycket muskler

    #522416

    Att gå upp förmycket i vikt gör bara att dieten sen kommer att bli jobbigare. Jag ”bulkar” nu och har en veckorapportering i min blogg -> [http://www.andreazengstrom.se/search/label/Vikt%C3%B6kning%20med%20PF%20%28IF%29]

    Dock är inte min typ av bulk något som de flesta andra tävlande gör… Jag är.. humm.. ja jag är jag och gör saker på ett annat sätt :)

    #522418
    Henrik Lindh wrote:
    är man tokseriös under bulk som under diet så bör man ligga på ca 1000kcal mer än vad man förbrukar, finns ingen förtjänst på en s.k grisbulk då man bara lägger på sig fett som ska bort under deff.

    själv försöker jag ligga på ca 4-4500 kcal dag utan att räkna något speciellt, sen blir det en viktuppgång på ca 10-15kg men då får man räkna med att mycket är vatten man binder efter en lång diet.

    Så säg att man dietar under 3-4mån så är det ”bulk” under 8-9mån och om man räknar vad man går upp rent i muskler så fick jag ihop ca 2kg rena muskler förra året. dvs inte så många gr i veckan.

    Men siktar du på att bli fet så kan du säkert käka 6-8000kcal/dag och lägga på dig 1kg/v dom första 10v men sen ingen poäng i det. ”grisbulk” förekommer nog mera bland yngre oerfarna som går i tankarna mycket vikt=mycket muskler

    Okej, jag gjorde själv det misstaget förra vintern o gick upp typ 20kg o det vart jobbigt o bli av med till sommarn sen :P
    därför jag funderar på hur mycket ja ska gå upp varje månad nu.. Ska nog satsa på 1-1.5kg per månad fram till april. Då borde de inte bli allt för mkt fläsk..

    #522420
    Andreaz Engström wrote:
    Att gå upp förmycket i vikt gör bara att dieten sen kommer att bli jobbigare. Jag ”bulkar” nu och har en veckorapportering i min blogg -> [http://www.andreazengstrom.se/search/label/Vikt%C3%B6kning%20med%20PF%20%28IF%29]

    Dock är inte min typ av bulk något som de flesta andra tävlande gör… Jag är.. humm.. ja jag är jag och gör saker på ett annat sätt :)

    Jaa, jag var inne o kikade precis, Intressant!
    Formen ser ju kanon ut!
    Bygger du ”maximalt” med muskelmassa när du ligger du så litet överskott?
    Kommer du fortsätta bulka nu, eller ska du ligga på +-0 framöver eller hur ser de ut?

    #522422
    Thomas Bergqvist wrote:
    Bulk är fruktansvärt överskattat! Finns inga fördelar i det långa loppet att bli fet för att sedan mista dem extra grammen muskler man bygger i en mycket lång diet.

    Jag bulkar aldrig, ligger c:a 10-12kg som mest från en tävlingsklar (och vätsketömd) fysik.

    Intressant.. Går du upp i ngt kg per år ”tävlingsklar” fast du aldrig direkt bulkar eller väger du in på samma vikt ungefär?

    #522423
    dilldipparn wrote:
    Jaa, jag var inne o kikade precis, Intressant!
    Formen ser ju kanon ut!
    Bygger du ”maximalt” med muskelmassa när du ligger du så litet överskott?
    Kommer du fortsätta bulka nu, eller ska du ligga på +-0 framöver eller hur ser de ut?

    Ja, jag äter ju på överskott nu. Kommer att fortsätta tills det är dags för diet i vår.

    #522425
    Henrik Lindh wrote:
    Men siktar du på att bli fet så kan du säkert käka 6-8000kcal/dag och lägga på dig 1kg/v dom första 10v men sen ingen poäng i det. ”grisbulk” förekommer nog mera bland yngre oerfarna som går i tankarna mycket vikt=mycket muskler

    Ett överskott i sig är ju muskelbyggande.

    Jag ska se om jag kan hitta studien.. Men dom gjorde den studie på ett antal personer som åt ett överskott och inte styrketränande överhuvudtaget. Förutom fettvikten som dom gick upp, så gick dom upp 3kg muskler.

    #522427
    Daniel Magnusson wrote:
    Ett överskott i sig är ju muskelbyggande.

    Jag ska se om jag kan hitta studien.. Men dom gjorde den studie på ett antal personer som åt ett överskott och inte styrketränande överhuvudtaget. Förutom fettvikten som dom gick upp, så gick dom upp 3kg muskler.

    Ha, det låter onekligen väldigt intressant om det skulle vara sant.

    Det betyder ju att Mcdonaldsmat bygger muskler.

    Om så viktuppgången i studien va så extrem som 30 kg fett, så betyder det ju fortfarande att nästan 10 % blir muskler, vilket är mäkta imponerande.

    Så säg gärna till om du hittar den, för det skulle vara intressant att läsa.

    #522430
    Daniel Magnusson wrote:
    Ett överskott i sig är ju muskelbyggande.

    Jag ska se om jag kan hitta studien.. Men dom gjorde den studie på ett antal personer som åt ett överskott och inte styrketränande överhuvudtaget. Förutom fettvikten som dom gick upp, så gick dom upp 3kg muskler.

    Sant, men du menar att man bygger mera muskler av ett överskott på ex 3-4000kcal än 1000kcal???:pop:

    #522432
    Henrik Lindh wrote:
    Sant, men du menar att man bygger mera muskler av ett överskott på ex 3-4000kcal än 1000kcal???:pop:

    Du bygger helt klart mer pondus haha

    #522433
    Andreaz Engström wrote:
    Du bygger helt klart mer pondus haha

    tungvikten i bb here I come:p:pop:

    #522435
    purepower wrote:
    Med 188.5cm lär du minst väga runt 120kg hård för att det ska grymt ut i tungvikten =)

    Tur man icke blev så lång haha…. 179.5 blev jag men glad är jag för det då morsan är 168cm farsan 168.5… så jag tackar en högre makt att han gjorde mej längre än dom haha…

    jag har 106kg på 179.5…

    Men bra med mål keep up the good work dude.

    var inte seriös med mitt inlägg, och nej det behöver man inte(eller tänker du på VM nivå?) symetri har inget med vikten att göra. kolla lars forss han är ca 5 cm längre än mig och låg väl på 116-117kg förra tävlingen. finns bra många som ”bara” väger 10-15kg över sin kroppslängd som placerar sig bra och är bra,sen finns det dom som väger massa men har bara vikten på sin sida

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 16 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.