olika stora muskler

Home Forums Bodybuilding olika stora muskler

  • This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • Author
    Posts
  • #101832
    #1076287

    Hej, jag e grabb som har gymmat i 1 månad snart och tycker att hela min vänstra sida av kroppen ser större ut samt känns starkare. Är detta bara en inbillning eller inte? Om de inte är det vad kan jag i såna fall göra för att få båda sidorna lika stora och starka? Har inte så mycket koll :

    #1076290

    Det är helt normalt att ena sidan av kroppen är större/starkare än den andra, ingen är helt symmetrisk. Det du kan (och skall) göra är att fortsätta träna.
    Nu har du inte tränat så länge, men hantelövningar är att föredra för att lite fortare kunna jämna ut skillnaden.

    Men det är alltså helt normalt.

    #1076314

    Själv skulle jag rekommendera basövningar, övningar som tar på hela kroppen istället för att isolera.

    #1076571

    Du kommer få in det om ett tag. Min kropp är helt ojämn, särkilt ryggen. Som i latsdrag drog jag med högra sidan av ryggen, men mest med armen på vänstra sidan. Men det var bara att tänka ”rygg rygg rygg” och nuförtiden är det inga problem. Det är bara min vänstra sida av korsryggen – som är större än högra – jag fortfarande har lite problem med. Men det ska nog lösa sig det med. Antingen får man verkligen tänka att det ska ta där man vill, eller göra tvärtom, att inte tänka alls – bara köra (men att tänka på att man utför övningen rätt).

    #1076608
    Foodeater wrote:
    Du kommer få in det om ett tag. Min kropp är helt ojämn, särkilt ryggen. Som i latsdrag drog jag med högra sidan av ryggen, men mest med armen på vänstra sidan. Men det var bara att tänka ”rygg rygg rygg” och nuförtiden är det inga problem. Det är bara min vänstra sida av korsryggen – som är större än högra – jag fortfarande har lite problem med. Men det ska nog lösa sig det med. Antingen får man verkligen tänka att det ska ta där man vill, eller göra tvärtom, att inte tänka alls – bara köra (men att tänka på att man utför övningen rätt).

    Word , ryggen är nog det alla failar på i början, sen märken man varför är min ena lat större än den andra..
    Det också lätt att högra bicepsen blir större än den andra :)

    #1076637

    Gör heller aldrig fler reps än vad den svaga sidan klarar av. Om du t.ex klarar 10 reps med högra armen i hantelcurl, gör då inte fler än 10 med vänster, trots att du skulle orka mer. Börja alltid med höger då också.

    #1076789

    Försök att träna sidorna separat med tex hantellpress istället för bänk för att undvika att ena sidan tar över mer! Men alla är lite ojämna, så det är inget konstig :up:

    #1076809
    symisthekey wrote:
    Själv skulle jag rekommendera basövningar, övningar som tar på hela kroppen istället för att isolera.

    På vilket sätt skulle det hjälpa menar du?

    #1076869
    Jorgen wrote:
    symisthekey wrote:
    Själv skulle jag rekommendera basövningar, övningar som tar på hela kroppen istället för att isolera.

    På vilket sätt skulle det hjälpa menar du?

    För i basövningar tas alla nödvändiga muskler med och är man oproportionerligt byggd eller är svag i någon liten muskel någonstans som man inte har koll på, så brukar det ordna sig i en del av dessa övningar. Jobbar man med en stor muskelgrupp(er) byggs/stärks det på där det behövs, om man utför övningen rätt.
    Det är min erfarenhet iallafall.

    #1076877
    symisthekey wrote:
    Jorgen wrote:
    symisthekey wrote:
    Själv skulle jag rekommendera basövningar, övningar som tar på hela kroppen istället för att isolera.

    På vilket sätt skulle det hjälpa menar du?

    För i basövningar tas alla nödvändiga muskler med och är man oproportionerligt byggd eller är svag i någon liten muskel någonstans som man inte har koll på, så brukar det ordna sig i en del av dessa övningar. Jobbar man med en stor muskelgrupp(er) byggs/stärks det på där det behövs, om man utför övningen rätt.
    Det är min erfarenhet iallafall.

    I basövningarna kan du ju dock hjälpa till mer med ena sidan för att få upp vikten medans om du kör övningar som är mer isolerade så att sidorna arbetar för sig kan inte andra sidan hjälpa till.

    #1076901
    symisthekey wrote:
    Jorgen wrote:
    symisthekey wrote:
    Själv skulle jag rekommendera basövningar, övningar som tar på hela kroppen istället för att isolera.

    På vilket sätt skulle det hjälpa menar du?

    För i basövningar tas alla nödvändiga muskler med och är man oproportionerligt byggd eller är svag i någon liten muskel någonstans som man inte har koll på, så brukar det ordna sig i en del av dessa övningar. Jobbar man med en stor muskelgrupp(er) byggs/stärks det på där det behövs, om man utför övningen rätt.
    Det är min erfarenhet iallafall.

    Fast kör man med stång så kommer den starka sidan ta i mer för att hjälpa den svaga sidan. Vilket gör att skillnaden inte minskar utan snarare ökar.
    Därför bör man använda sig av hantelövningar för att enklare bli av med storleks och styrkeskillnader.

    #1076905
    Jorgen wrote:
    symisthekey wrote:
    Jorgen wrote:
    symisthekey wrote:
    Själv skulle jag rekommendera basövningar, övningar som tar på hela kroppen istället för att isolera.

    På vilket sätt skulle det hjälpa menar du?

    För i basövningar tas alla nödvändiga muskler med och är man oproportionerligt byggd eller är svag i någon liten muskel någonstans som man inte har koll på, så brukar det ordna sig i en del av dessa övningar. Jobbar man med en stor muskelgrupp(er) byggs/stärks det på där det behövs, om man utför övningen rätt.
    Det är min erfarenhet iallafall.

    Fast kör man med stång så kommer den starka sidan ta i mer för att hjälpa den svaga sidan. Vilket gör att skillnaden inte minskar utan snarare ökar.
    Därför bör man använda sig av hantelövningar för att enklare bli av med storleks och styrkeskillnader.

    Ja, men jag tycker man inte man ska köra dem separat utan t.ex. kan man ersätta bänkpress med hantelpress. I axelpress föredrar jag hantlar istället för stång också. Men, man får väl pröva sig fram, man lär märka vad som hjälper och inte hjälper.

    #1076927
    symisthekey wrote:
    Ja, men jag tycker man inte man ska köra dem separat utan t.ex. kan man ersätta bänkpress med hantelpress. I axelpress föredrar jag hantlar istället för stång också. Men, man får väl pröva sig fram, man lär märka vad som hjälper och inte hjälper.

    Vad skall man inte köra separat?

    Man behöver inte prova sig fram, hantelövningar är bättre. :)

    #1076930
    Jorgen wrote:
    symisthekey wrote:
    Ja, men jag tycker man inte man ska köra dem separat utan t.ex. kan man ersätta bänkpress med hantelpress. I axelpress föredrar jag hantlar istället för stång också. Men, man får väl pröva sig fram, man lär märka vad som hjälper och inte hjälper.

    Vad skall man inte köra separat?

    Man behöver inte prova sig fram, hantelövningar är bättre. :)

    Jag vet inte. Jag tänkte på chins och liknande övningar där man hänger i en stång. Där trivs jag med att hålla i en stång.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 18 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.