Snabba reps

Home Forums Bodybuilding Snabba reps

  • This topic is empty.
Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • Author
    Posts
  • #65971
    #465341

    Hej alla på Forum.Body

    Jag har en fråga som jag är osäker på.
    När jag tränar ska man göra snabba reps?
    Eller ska man bara köra långsammare på tillbaka vägen. Vilket är rätt om man är ute efter muskel massa?:)
    Och hur många set och reps ska jag göra om man är ute efter muskel massa?

    /Marcus

    #465342

    Det där om hur många reps man ska köra hör man hela tiden och om jag tror att de flesta kommer säga 4 – 6 för att bygga optimalt med massa men jag håller inte riktigt med, finns otroligt många som är skit stora , tillochmed ronnie coleman..och de kör 15 reps..jag har provat mig fram lite..kör 8-12 nu å tycker det funkar bäst för mig..och din fråga om snabba reps kan jag inte riktigt svara på men jag vet att de flesta säger ” Kör långsamt och strikt på tillbakavägen och sen explosivt ”

    #465343

    Okej tack Etil

    #465344

    [http://body.se/content/shop/artikel.asp?CID=2148] :emo-thumb

    #465345
    YoungCutler wrote:
    [http://body.se/content/shop/artikel.asp?CID=2148] :emo-thumb

    Står det mycket om bodybuilding i den?

    #465346
    Lindba wrote:
    Står det mycket om bodybuilding i den?

    Svar: Ja

    #465347

    vill minnas att newton sa: en motor som kan utföra samma arbete som en annan motor men snabbare, är en starkare motor.

    #465348

    2 sec upp, 4 sec ner, 8-12 reps, 30-90 sekunder. klarar du mer än 12 reps, öka vikten med cirka 5% till nästa gång. lyckas du hålla dessa riktlinjer kan du inte fela i att bygga varken muskler eller massa. att träna snabba reps är helt onödigt såvida du inte kör sakta ned, enda anledningen att gör en repetition är för att träna teknik, man blir inte starkare av det. för att muskeln skall växa krävs att den ansträngs under en viss tid, som normalt är runt 30-90 sekunder.

    ”How many repetitions? The general consensus is 8-12 repetitions at a speed of 2 seconds on the concentric phase and 4 seconds on the eccentric phase. The importance is not the number of repetitions, actually, but the amount of time you perform a set.

    Basic muscle physiology says that skeletal muscles hypertrophy more readily when they are taxed within their anaerobic pathways of 30-90 seconds with approximately 60 seconds being the average time required.

    Any exercise that is carried beyond 70 seconds utilizes more aerobic than anaerobic pathways, and, consequently the trainee’s endurance is increased at the cost of size/strength. Likewise, a set performed for only 10 seconds has little, if any benefit. The only time you need to perform a ”single” rep is if you are a powerlifter, and you are training yourself on the skill component.” MAO; att endast köra snabba reps resulterar i uthållighet på bekostnad av styrka och muskelstorlek

    ”The key is you are trying to stimulate muscular growth. You never need to perform singles unless you are a powerlifter.”

    edit; nu blev det lite väl mycket fokus på singelreps istället, men det bjuder jag på, eftersom det även ger bra info om topicen :)

    #465349

    Variera alla tempon.. Variera allt så utvecklas du hela tiden. Sen efter ett tag så kanske du hittar ett tempo som din kropp svarar bäst på så kan du köra den typen lite oftare än de andra tempona, gud vilken korrekt svenska haha

    #465350
    Danjell wrote:
    Citerar Bartoll

    ”Tempo

    En gång i tiden under mitten av nittiotalet när Charles Poliquin och Ian King slog sig fram inom tidningsvärlden, var tempo något av det hetaste diskussionsämnet bland oss träningsnördar. Dock har jag, efter flera års arbetande med tempovariationer, kommit fram till att det är helt onödigt för normalt tränande. Tempot varieras naturligt beroende på vilken belastning av 1RM du använder. Vid 70 % av 1RM kommer du att pressa upp vikten väldigt fort, medan vid 90 % kommer det att gå långsamt trots att du tar i allt du orkar. Det enda man behöver ha i åtanke är att alltid försöka lyfta så explosivt och snabbt som möjligt, samt att kontrollera vikten under den negativa fasen. Svårare än så är det inte. Att räkna eller att tänka på tempot under en övning tar mental energi och gör dig svagare!”

    ursäkta att jag quotar hela skiten men måste bara säga ”WORD UP” på dom sista raderna :) lyft, kontrollera vikten och var segare neråt :p

Viewing 11 posts - 1 through 11 (of 11 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.